|
arnout bruins
|
 |
« Gepost op: 10 Juli 2005 - 16:18:09 » |
|
ideetje, Er staan briljante threads op het forum, met veel info. Het lijkt mij leuk als deze ook op papier in een muntenblad terecht zouden komen. Voordeel is dat meer mensen kennis van het onderwerp krijgen, en wellicht ook hier op het forum gaan kijken. Kortom een leuke wisselwerking tussen oud papier versus electronische discussie. Om het concreet te maken. Bijvoorbeeld maandelijks een artikel in het blad muntkoerier (dat kan mijn inziens wel wat extra kwaliteit gebruiken :-), over een tread. En dat journalistiek opgeschreven, dus als een lekker lezend verhaal van rond de 400 woorden met drie afbeeldingen. De artikelen te schrijven door.... Is dit een goed idee?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: 
Eerst het boek, dan de munt.
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 10 Juli 2005 - 16:26:30 » |
|
Tja, die laatste vier puntjes doen het.. Wie o wie. Als de redactie van de Muntkoerier zelf een keuze zou maken zou degene die in de thread de grootste mond had voor de hand liggen. Anders een interview? Of misschien een rubriek "...van het internet" waarin threads zo overgenomen kunnen worden (met plaatjens, natuurlijk). Heb je contacten bij de Muntkoerier?
Peter
|
|
|
|
« Laatste verandering: 11 Juli 2005 - 15:40:13 door Figleaf »
|
|
Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 10 Juli 2005 - 16:42:04 » |
|
waarin threads zo overgenomen kunnen worden (met plaatjens, natuurlijk). Dat lijkt me dan de gemakkelijkste manier van publicatie. Een forum-thread is geen artikel, of onderzoek. Het is een zoektocht(je) naar een specifieke munt en daarna de achtergronden daarbij. Dat kan lekker uit de hand lopen, waardoor zeer informatieve threads ontstaan. Ik denk dat een presentatie zelfs met de forum-layout en de avatar-plaatjes erbij het leukst is. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
arnout bruins
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 10 Juli 2005 - 17:11:30 » |
|
ik heb een beetje contact met de redactie van de muntkoerier, inmiddels 20 artikelen van mijn handgeplaatst. Volgens mij zitten ze wel om nieuwe artikelen te springen! Ik kan wel contact opnemen met Tom Passon, volgens mij heeft Rob Kooy ook contact met hem.
Een paar artikel ideeën: Kelten, aurelianus heeft een paar mooie samenvattingen geschreven over bijvoorbeel de classificatie AVAUCIA-munten of de gouden staters van de Ambiani; Of bij de Kelten de discussie over rituele inslagen, of Keltische rouelle of wieltje? Of bij de euro's munten die in de knip gevonden worden, of bij de euro's de nieuwe Nederlandse 2 euro (bijgenaamd "de golfbal") gewoon te veel om op te noemen!
Dan de vraag, wie schrijft, of stelt samen? dat kan op toerbuurt, een paar mensen zeg een stuk of zes beloven in een jaar twee verhalen te schrijven. Dat moet toch lukken! Wellicht handig om ze dan eerst een of twee weken op het forum te zetten, zodat iedereen weet wat er opgestuurt wordt en wat de kwalliteit is. Vraag is dan wie de zes vrijwilligers zijn, en wie dit coordineert.... (weer vier puntjes :-)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 10 Juli 2005 - 17:25:25 » |
|
Als de redactie geïnteresseerd is dan wil ik wel enkele keren per jaar (max 3) een artikel leveren, maar ik ben niet beschikbaar voor coordinatie.
Peter
|
|
|
|
« Laatste verandering: 11 Juli 2005 - 15:40:52 door Figleaf »
|
|
|
|
|
|
arnout bruins
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 10 Juli 2005 - 17:50:40 » |
|
ik wil er ook wel twee schrijven.
Vraag is wie de onderwerpen samenstelt. Dat kan natuurlijk ook met een poll, dus een lijstje op het formum zetten en dan stemmen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 11 Juli 2005 - 10:36:48 » |
|
Mijn eerste artikel voor de MUNTkoerier verscheen al in juli 1993, en ging over in Rusland geslagen Nederlandse dukaten. Het artikel ging vergezeld van een groot aantal foto's van in de Ermitage bewaarde Russisiche muntstempels voor Nederlandse dukaten. Naar dit artikel wordt nog jaarlijks verwezen in de Muntalmanak. Sinds de invoering van de euromunten heb ik met een zekere regelmaat bijdragen over dit onderwerp aan de MUNTkoerier geleverd, ik heb niet geteld hoeveel. Af een toe een wat langer artikel of overzicht, maar veel vaker losse - korte - bijdragen voor de rubriek euro nieuws. Ik beschik over Tom Passon's privé e-mail adres, maar denk niet dat hij het op prijs stelt wanneer ik dat hier vermeld. Hij is overigens óók te bereiken via info@muntkoerier.comRob Kooy
|
|
|
|
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 11 Juli 2005 - 12:02:19 » |
|
@RobKooy: het is wel een verschil, U bent ook een deskundige met een netwerk. Maar ik vraag me af, worden artikelen voor de Muntkoerier van nieuwe auteurs gemakkelijk geaccepteerd ? Voordat we moeite gaan doen, zou het aardig zijn om te weten of er enig vooruitzicht is op publicatie natuurlijk. In een keer artikelen publiceren is misschien hoog gegrepen. Voor het muntstukken-forum zou het m.i. leuker zijn, om een soort maandelijkse "column" te krijgen, dus een internet-hoekje in de Muntkoerier met een kleine selectie, bijvoorbeeld een "thread van de maand" uit het forum of zo. Dat stimuleert de deelnemers hier ook, om er iets interessants van te maken: we kunnen immers publicatie van zo'n thread van de maand in Muntkoerier het vooruitzicht stellen ! Het enige dat moderatoren/deelnemers moeten doen voor zoiets, is de thread voordragen, respectievelijk uitkiezen. De rest is zetwerk voor de Muntkoerier drukker..
mvgr, Goodies
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
arnout bruins
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 11 Juli 2005 - 12:27:38 » |
|
mijn ervaring is dat bijna alles - mits redelijk geschreven - wordt gepubliceert.
Ik denk niet dat het handig is om een Tread precies, letterlijk over te nemen. Enig herschrijven, zinnen verplaatsen ed. is wel nodig. Gelukkig hoeft dat niet veel werk te zijn. Dit herschrijven zou door een van de moderators kunnen gebeuren, of door een vrijwilliger die er lol aan beleeft. Per artikeltje een andere moderator/ vrijwilliger.
Ik ben er niet zo'n voorstander van de muntkoerier het zetwerk/ layout te laten doen. Zoveel mogelijk voorkoken!, bij mij zijn namelijk recent alle tussenkopjes en witregels weggevallen, ook raken onderschriften van foto's zoek in de tekst, of worden taalfouten niet gecorrigeert.
Zo te merken is het forum enthousiast, nu even polsen bij de muntkoerier of zij dat ook zijn. Ik wil Tom wel een mailtje sturen om te polsen of hij intresse heeft. Als hij interesse heeft gewoon eens met een drietal artikelen beginnen?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 11 Juli 2005 - 15:31:00 » |
|
Prima Arnout en dank voor je initiatief. Ben het helemaal met je eens dat de Muntkoerier wel een bloedtransfusie kan gebruiken. Zou je toch willen aanraden dit voorzichtig te benaderen. Wij zijn enthousiast over deze site omdat we er aan bijdragen en omgekeerd. We maken de site zelf, dus er staat wat we zelf leuk vinden. De Muntkoerier is een commerciële onderneming met een doelgroep en adverteerders. KNM producten kraken omdat ze niet overeen komen met de smaak van degenen op deze site die er interesse in hebben zal bijvoorbeeld niet gaan. Ze moeten tenslotte nog verder met KNM. Accepteren we dat? Wat doen we als een plaatje van een interessante, maar totaal versleten munt wordt vervangen wordt door een afbeelding van een exemplaar in schitterende staat en wij voor gek staan omdat hij zo gemakkelijk te identificeren lijkt als je eenmaal alle details ziet?
Je zou Passon misschien kunnen vragen zelf eens op de site rond te dolen en er uit te pikken wat hij leuk vindt.
Het idee van een thread als basis nemen spreekt mij wel aan, vanwege de levendigheid van threads en omdat het op termijn wat makkelijker vol te houden is. Een beetje redigeren lijkt mij wel te kunnen. Het mooiste zou zijn als een professionele journalist dat zou kunnen doen, maar daar zullen we maar niet op hopen (tenzij er onder de leden een journalist of oud-journalist dit op zich wil nemen).Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Peter
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 11 Juli 2005 - 16:56:03 » |
|
@Figleaf, volgens mij zijn er niet zoveel beren op de weg hoor.. KNM producten kraken omdat ze niet overeen komen met de smaak van degenen op deze site die er interesse in hebben zal bijvoorbeeld niet gaan  Dat gebeurt toch niet zo veel hier ? Volgens mij zie ik zelden threads waarin MK en KNM zelfs maar genoemd worden. Onderdeel van moderne journalistiek is overigens het juist wel plaatsen van kritiek, samen met een weerwoord van een betrokken of aanverwante club welteverstaan. Wat doen we als een plaatje van een interessante, maar totaal versleten munt wordt vervangen wordt door een afbeelding van een exemplaar in schitterende staat en wij voor gek staan omdat hij zo gemakkelijk te identificeren lijkt als je eenmaal alle details ziet?  waarom zou dat nu gaan gebeuren ? Ik heb thuis een aantal oude nummers van MK waar in de ingezonden berichten potlood-overtrekjes staan van munten die voorgedragen worden door lezers, ter determinatie. Ze zijn wel wat gewend daarginds dus, het is niet allemaal PobJoy daar.. Je zou Passon misschien kunnen vragen zelf eens op de site rond te dolen en er uit te pikken wat hij leuk vindt. Ik stel voor om het aan te dragen materiaal juist zelf te selecteren ! Een niet-deelnemer kent dit forum en de namen van de deelnemers niet, ervaren muntstukken-deelnemers weten veel beter de weg naar de leuke threads. professionele journalist hoezo? dit gaat toch over internet-content ? Als je het gaat redigeren krijg je interpretaties en woordenstrijd achteraf door deeelnemers wier naam naast een tekst staat die ze zo niet hadden bedoeld. Die discussies lopen dan misschien uit de hand en zullen de relatie met MK eerder schaden dan goed doen. Stel je voor.. rectificaties.. of weggelaten bijdragen.. liever niet. Gewoon zoiets als "dit is deze maand gebeurd op muntstukken" lijkt mij ook leuker om te lezen.. 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 11 Juli 2005 - 16:58:40 door Goodies »
|
|
|
|
|
|
RobKooy (Overleden)
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 11 Juli 2005 - 19:01:35 » |
|
Voor het muntstukken-forum zou het m.i. leuker zijn, om een soort maandelijkse "column" te krijgen, dus een internet-hoekje in de Muntkoerier met een kleine selectie, bijvoorbeeld een "thread van de maand" uit het forum of zo. Dat stimuleert de deelnemers hier ook, om er iets interessants van te maken: we kunnen immers publicatie van zo'n thread van de maand in Muntkoerier het vooruitzicht stellen ! Het enige dat moderatoren/deelnemers moeten doen voor zoiets, is de thread voordragen, respectievelijk uitkiezen. @ Goodies & Figleaf, Voor we ál te enthousiast worden moeten we ons even realiseren wie en wat Tom Passon met de MUNTkoerier tracht te bereiken. De doelgroep is toch vooral de niet-internettende verzamelaar. De MUNTkoerier kampt al jaren met een teruglopend aantal abonnees. De losse verkoop is een jaar of wat geleden gestopt omdat de distributiekosten aanzienlijk hoger waren dan de opbrengst uit de losse verkoop. De belangrijkste reden voor de terugloop is het internet. Ik denk daarom dat we onszelf juist niet te nadrukkelijk moeten profileren als leden van een muntenforum (een forum waarop meer informatie te vinden is dan in een serie complete jaargangen van de MUNTkoerier). Dat zou Tom juist kopschuw kunnen maken, want dat zou hem abonnees kunnen gaan kosten. Goede en informatieve artikelen schrijven, prima! Daar heeft de MUNTkoerier regelmatig behoefte aan en die zullen dan ook zeker worden geaccepteerd. Maar dan op persoonlijke titel en liever niet als lid van dit forum. En vooral geen artikelen waarin de loftrompet wordt gestoken over het internet en alle informatie die daar te vinden is. Tom is intelligent genoeg om te beseffen dat dat soort artikelen zijn maandblad op termijn om zeep kunnen helpen. Rob Kooy
|
|
|
|
« Laatste verandering: 11 Juli 2005 - 20:25:48 door RobKooy »
|
|
Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
|
|
|
|
aurelianus
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 11 Juli 2005 - 20:31:29 » |
|
wie en wat Tom Passon met de MUNTkoerier tracht te bereiken. een belangrijke en interessante vraag, een ander publiek dan "de beeldenaar" (ook een Nederlands numismatisch blad), vermoed ik. Ik krijg de indruk van een blad waarbij handel in koninkrijksmunten / euro's, bankbiljetten en modern geld een belangrijke rol speelt, met die prijslijsten lijkt het ook wel een beetje een beleggingsklub. (On)regelmatig een of meer interressante artikels, maar zeker 15 blz per nummer die ik er wel uit zou willen scheuren, omdat ze gedateerd zijn - ik heb meer dan 25 jaargangen liggen - Dus dat zijn heel wat pagina's die eigenlijk weg kunnen, maar toch blijven liggen. Ik zou dolgraag de gebundelde numismatische artikelen hebben ( in boekvorm) die daar (in de MUNTkoerier) gepubliceerd zijn, Misschien als jaarboek voor het Nederlands Konninklijk Genootschap van Munt en- Penningkunde, hebben die ook weer (eens) kopij. nu ja het zijn maar wilde ideeën, en ik geloof dat het niet alle maal koek en ei is tussen al die bladen..... Het muntenforum moet daar buiten blijven (denk ik) Rudy B. heeft trouwens het copyright op al onze bijdragen. Mijn bijdragen mogen wel overgenomen worden maar niet (echt) bewerkt en met vermelding van mijn forumnaam. Ik ben niet van plan om stukken voor de MUNTkoerier hetzij te bewerken hetzij te schrijven, dat heeft niets met Tom te maken, die ik als vele anderen op dit forum, ook redelijk ken. mvg A 
|
|
|
|
|
|
Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 11 Juli 2005 - 20:40:31 » |
|
Jammer te horen dat het slecht gaat met Muntkoerier. We moeten dus een goede vorm vinden om MK met iets inhoudelijks op te fleuren. Met betrekking tot Barbaarse imitaties Romeins heb ik er zelf geen bezwaar tegen, om op persoonlijke titel, bijv samen met een deskundige co-auteur van dit forum (dwz aurelianus hoewel ik net hierboven lees..  ) een stuk te maken. Het aardige is, dat (barbaarse) Antoniniani nauwelijks marktwaarde hebben en toch interessant zijn. Het is feitelijk een "poor man's" romeinse munt, vinders hebben er stapels van liggen. En de vondsten op dit forum komen allemaal uit.. Nederland en Belgie ! Leuk voor een Nederlandstalig munten-tijdschrift. Onze bevindingen hier, de kennis die we de afgelopen 5-6 maanden over dit thema hebben verzameld is intussen aangekleed met een classificatie-systeem, dat zou misschien een aardige ingang zijn. Dus, hoe bouw je zo'n classificatie op, naar welke kenmerken kijk je, welke stukjes hebben we, als voorbeeld, voorbij zien komen en hoe worden die in de classificatie ondergebracht. Ik ben het er niet helemaal eens, dat "muntstukken" zich niet als "forum" zou mogen presenteren, overigens. Als het slecht gaat met het tijdschrift De Muntkoerier door internet, dan is dat wellicht ook gekomen, omdat ze te weinig (klik en huiver) met dat medium gedaan hebben. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|