Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 18:54:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Type 2 Rr naar Carausius kz. Pax. vergl R.I.C. V, dl 2, blz.: 535, no.: 880.  (gelezen 1275 keer)
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Gepost op: 09 Juli 2005 - 14:53:15 »

Hier heb een nogal bijzondere "barbaar" op verzoek geplaatst
Type 2 Rr naar Carausius kz. Pax. Of is iemand een andere gefundeerde mening toegedaan?

ROMEINS KEIZERRIJK
USURPATOR VAN BRITTANIA & NOORDFRANSE KUST
CARAUSIUS      Augustus: 287 - 293 A.D.

Vondst: Engeland n.n.a.t.d..
Literatuur: Naar R.I.C. V, deel 2, vermoedelijk blz.: 535, no.: 880.
Zeldzaamheid: ?.

ANTONINIANUS   
Æ: Massa: 4,95 gram.
Ø mpl. 19,9 – 21,2 mm.
Stempelstand: 1
Kwaliteit: Zeer Fraai, mooi groot portret. Barbaarse / primitieve krachtige stijl. Munt geslagen in orichalcum!

Voorzijde: Gedrapeerd en geharnast borstbeeld met stralenkroon naar rechts.
Omschrift: ” IMPCARAVSIVS.P.F.AVG.”, zonder interpunctie. Een deel van de lange streperige letters valt buiten het muntplaatje. Men leest:”IMIب/\l\ / \\/SIVSII/I\Iب”
Keerzijde: Pax aanziend staande. Ze heeft haar hoofd naar links, met in rechter, iets geheven hand, een palmtak. Ze heeft in de linkerhand een lange scepter, die ze schuin houdt. Ter weeszijden geen letters. De afsnede is ook leeg.
Omschrift: ”PAX     AVG”.

Keerzijde: PAX AVG, symboliseert de vrede door de Augustus

BIOGRAFIE:  Marcus Aurelius Valerianus (Mausaeus) CARAUSIUS was afkomstig uit het uit het stamgebied van de Menapiër. Hij was geboren in het delta gebied van Schelde Maas en Neder Rijn, Gallia Belgica. Hij had zich in de Bagaudenoorlog - zeer onderscheiden. Dit was een partizanenstrijd die noodlijdende Gallische boeren vochten tegen hun Romeinse heren.
MAXIMIANUS was door DIOCLETIANUS opgedragen ook wat aan de piraterij.in het Kanaal en de Noordzee te doen. Hij stelde CARAUSIUS aan als bevelvoerder en gaf hem het vlootcommando over de, in Gesoriacum (Boulogne) gestationeerde, Romeinse vloot. CARAUSIUS kreeg de opdracht de zeeën te zuiveren van Frankische en Saksische piraten. Al snel bleek CARAUSIUS een (groot) deel van de rijke krijgsbuit niet af te dragen. MAXIMIANUS wilde hem ter verantwoording roepen en veroordeelde hem bij verstek ter dood. Hierop bezette CARAUSIUS Brittania en versloeg hij de Romeinse gouverneur (287 A.D.). Hij liet zich door zijn troepen tot (mede)Augustus. MAXIMIANUS slaagde er niet in het verloren gebied terug te winnen en verloor ook nog steunpunten aan de Franse kust. Het is mogelijk dat CARAUSIUS een tijdje als mede Augustus is erkend zelf zag hij zich wel als mede-Augustus. CONSTANTIUS nam de strijd van MAXIMIANUS over en heroverde Gesoriacum (Boulogne), het belangrijkste steunpunt op het continent. Kort hierna, mogelijk door dit verlies (aan prestige) werd hij het slachtoffer van een samenzwering. Hij werd door zijn eigen gardechef, ALLECTUS, vermoord en doorhem opgevolgd.

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #1 Gepost op: 09 Juli 2005 - 14:58:21 »

Ik ga mee met een barbaar van Carausius. Ik heb dezelfde maar dan 'officieel'. Orichalcum is een materiaal die ik vaker ben tegengekomen bij barbaarse antoninianii.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 09 Juli 2005 - 17:57:59 »

Cheesy dank, prachtig plaatje.. De bedoeling was zoiets als (voorbeeldmunt, bron: DirtyOldCoins - Carausius)

Klik hier om te vergelijken met bovenstaande munt

Wat mij direkt opvalt is het enorme verschil tussen de voorzijde en keerzijde muntbeeld-doorsnede (voorzijde veel te groot) en belettering. Op voorzijde zie ik op 8 uur in heel dikke letters staan: IMP, de rest lijkt overal regelmatig en voor meer dan de helft buiten de munt te vallen. De voorzijde ziet er niet uit als barbaarse imitatie vind ik, maar een (versleten, wellicht primitief gerestaureerd !) officieel stempel, dat te groot was voor het muntplaatje. De keerzijde is m.i. een niet-officieel gesneden stempel, alle kenmerken staan er zo ongeveer wel op: belettering onregelmatig en met sprongen, de losse A links, snede is links dun en rechts dik. Het is links veel te hoog, zelfs ruimte-vullend, als ornament bedoeld, waar zagen we dat eerder..

Mooi voorbeeld van een type 2Rr ("reduced" en "Radius") waarschijnlijk, uit een periode die we tot nu toe nog niet hebben gezien hier. Ik vraag me af.. de opstandeling Carausius had veel bondgenoten onder de stammen in Britannia. Is dat voorzijde stempel een goodwill geschenk geweest ? Of kregen ze allebei de stempels in handen, en moest de keerzijde worden vervangen ? Met deze munt als resultaat ?

Inspirerend, dit soort grensgevallen. Maar ik sluit mij aan bij Gladius, deze munt komt niet uit een officieel munthuis, denk ik ook.

« Laatste verandering: 09 Juli 2005 - 18:06:04 door Goodies » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 09 Juli 2005 - 19:36:08 »

Deze munt is niet gereduceerd zie diameter en gewicht.
2 Rr, 2 is aanvechtbaar, maar gezien het muntbeeld eerder 2 dan 3
R radius, daar aanvast r (dus Rr) borstbeeld met radius naar rechts,
2 Rr r borstbeeld met radius naar rechts gereduceerde munt.
dacht ik  Huh  Huh

Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 09 Juli 2005 - 19:53:29 »

Volgens mij is is alleen het voorzijde stempel te klein voor deze munt, de keerzijde lijkt wel gemaakt op het formaat van het muntplaatje.

red 11-07.. dit is een Antoninianus (stralenkroon) en geen Follis.. met dank aan aurelianus (zie volgende bijdrage)..

Dit is volgens mij type 2Rr of 2R, afhankelijk of we het "gereduceerd" noemen of niet. In elk geval.. Radius. En hadden we voor "kop naar rechts" of "kop naar links" wel een aparte letter eigenlijk ? Kan het niet terugvinden in barbaarse imitaties - Indeling.

We zouden het kunnen opnemen. Er zijn m.i. ook argumenten, om rechts of linkskop kernmerk niet op te nemen. Dit kenmerk volgt uit de voorbeeldmunt, het is geen kenmerk van de barbaarse slag zelf. Dat is "Radius" op zich ook niet.. dus.. we kunnen het doen.. maar er komen dan wel erg veel letters bij.

« Laatste verandering: 11 Juli 2005 - 11:36:03 door Goodies » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 10 Juli 2005 - 08:49:48 »

Beste Goodies,
zowel Carausius  en Allectus sloegen, bij mijn weten, geen follis, zij hielden zich aan het muntsysteem ingevoerd door Aurelianus, behalve dat Carausius ook nog zilver aanmuntte (Aurelianus bij mijn weten niet), vandaar ook type 2!
Voor de rest van de discussie die moeten we maar op een andere plaats voeren.
mvg A  Smiley

batavier
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #6 Gepost op: 11 Juli 2005 - 09:31:03 »

Wat een ontzettend leuke munt zeg.
Erg leuk vind ik het om te zien hoezeer ze gepoogd hebben om de reguliere munt die Goodies liet zien hebben gepoogd na te maken.
Het moet denk ik dan wel een munt voor lokaal gebruik zijn geweest.

Batavier

Die zoekt zal vinden.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 11 Juli 2005 - 11:42:04 »

Ik denk dus, dat de voorzijde van deze munt een gerestaureerd/bijgewerkt officieel stempel is geweest, alleen de keerzijde is locale  barbaarse huisvlijt volgens mij, dus met barbaars stempel geslagen. Aanwijzingen daarvoor: voorzijde stempel is te groot, keerzijde past. Belettering voorzijde ziet er regelmatig uit, keerzijde (zeer) barbaars. Verder vind ik de vorm van de neus van Carausius een aanwijzing voor een officieel stempel, deze is veel fijner gesneden dan de rest van het muntbeeld. Het beschadigde portret wijst m.i. op een stempel restauratie-poging. Het enige probleem bij deze theorie noemde aurelianus, d.w.z. deze munt is niet gereduceerd, het is een antoninianus met stralenkroon, op ongeveer een correcte diameter. Het voorzijde stempel lijkt dus groter dan de officieele diameter van de munt.

Lx
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: