Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 18:51:51 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: barbaarse ? (type 2Rr f naar/) RIC V part I, pg 225 (Siscia) 171, met T in afsn.  (gelezen 919 keer)
aureum
Gast
« Gepost op: 08 Juli 2005 - 08:49:21 »

hier nog een...

Diameter 15x15mm

mvg aureum
« Laatste verandering: 08 Juli 2005 - 14:14:09 door aurelianus » Gelogd
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Antwoord #1 Gepost op: 08 Juli 2005 - 10:43:00 »

M.i. een klein uitgevallen antoninianus van Claudius II met Victoria op de Kz. Ik denk niet dat dit een barbaar betreft.

DAMNATIO MEMORIAE
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #2 Gepost op: 08 Juli 2005 - 13:58:13 »

Misschien mee eens Gladius,
ik vermoed dat het RIC V part I, pg 225 (Siscia) 171, met T in afsnede is!
of tenzij we vinden dat ze gemaakt is door de gevlucht munters die strijdden onder Felisissimus
Citaat van Goodies:
"Van http://www.roman-emperors.org/ heb ik bijvoorbeeld de volgende tekst vertaald...

"De monetaire opstand in Rome werd geinstigeerd door de muntmeester (rationalis) Felisissimus zelf, nadat men had ontdekt dat zijn atelier valse (beter gezegd: ongeldige) munten sloeg. Hoewel Felisissimus geen ambitie had om zelf keizer te worden, executeerde Aurelianus toch een aantal van zijn bondgenoten in de senaat. Dit speelde zich af aan het begin van Aurelianus' regeerperiode. Het overgeleverde werk van Aurelius Victor wijst erop dat e.e.a. plaatsgreep tussen de regering van Tetricus en die van Aurelianus. Aangezien Aurelianus tegen 274 de touwtjes reeds geruime tijd stevig in handen had en later duidelijk werd dat ver vóór de munthervorming van 274 de muntslag in Rome was gestopt, is 271 aannemelijk."

...dit is dus een ingekorte versie van het tekstfragment uit DIR Roman Emperors - Aurelian . Voor zover ik weet is dit de meest "doorwrochte" bron op het internet over Romeinse geschiedenis."

citaat van Gantois
"Het zit zo in elkaar. Het atelier van Rome stond al sinds de regeerperiode van Gallienus bekend om de povere kwaliteit van munten die daar werd geslagen. Er werd minder aandacht besteed aan het graveren van de stempel, maar vooral lagen de grootte en gewicht van de daar geproduceerde stukken ver onder de officiële toegelaten minima. Aurelianus besloot een einde te maken aan deze praktijken aan het begin van zijn regeerperiode door het atelier in Rome te sluiten, met de monetaire opstand als gevolg. (Maar het zou ook kunnen dat die opstand de oorzaak was voor het sluiten van het atelier, want er zijn verschillende historische teksten die elkaar tegenspreken). Het gevolg was dat de weinige in leven gebleven werknemers van het atelier, vluchtten naar Noord-Italië, om daar hun werk verder te zetten, maar nu als valsemunters van DIVO CLAVDIO stukken. Deze stukken werden waarschijnlijk uitgekozen omdat het de laatste waren die geslagen zijn in Rome, die het portret van Aurelianus, die hun in deze situatie had gebracht, niet dragen. Jouw stuk behoort dus tot deze familie (Italiaanse imitaties genoemd), moeilijk uit te maken of ze geslagen zijn voor of na het sluiten van het atelier, daar het om dezelfde graveurs gaat. Feit is wel dat de kwaliteit steeds slechter en slechter werd in tegenstelling tot de kwantiteit. Het is ook onduidelijk hoelang deze stukken nog werden geslagen, maar mogelijk duurde dit zelfs tot de munthervorming van Diocletianus". Komt van
zie hier dan zou het type 2Rr f zijn, als ik me niet vergis Huh

Ik verplaats haar dan misschien naar verloop van tijd ook naar "Romeinse munten",
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 08 Juli 2005 - 22:11:27 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #3 Gepost op: 08 Juli 2005 - 19:24:18 »

De citaat komt onze Gantois toe en niet mij, Aurelianus.

Ik denk ook wel dat dit zo'n zwendelgeval is, maar rekenen we ze dan onder de barbaren?

DAMNATIO MEMORIAE
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #4 Gepost op: 08 Juli 2005 - 22:14:49 »

Sorry Gantois, ere wie ere toekomt,
ik heb het hersteld, het was een verschrijving om dat het bericht voor jou was! Gladius.
Ik weet niet wat het is, beide kan. Zelf voel ik meet voor het eerste oficiëele munt, maar....
mischien kan iemand een poll openen  Grin
Ik wil graag argumenten, Goodies heeft het over beiteldikte, als mogelijk kriterium, ...
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 09 Juli 2005 - 18:49:38 »

Citaat
Ik denk ook wel dat dit zo'n zwendelgeval is

Fellicissimus kan denk ik niet, want dit is Victoria en muntplaats Siscia (het speelde in Rome). Tot nu toe was het Altaar (2x) en Adelaar, beide Consecratio. Ik weet niet op er in de RIC bij nummer 171 een jaartal staat, het idee bij die Felicissimus-Antoniniani was destijds dat ze op de loop gingen met toen gangbare stempels, d.w.z. aan het eind van de Tetrici-periode, toen waren de "CONSECRATIO-types" gangbaar. Dat is deze niet.

@aurelianus, hoewel ik het citaat eervol vind en relevant (Gantois' verhaal daar) om even na te lopen, ik sluit me toch aan bij je eerste bijdrage hier en de laatste, ik denk ook dat dit gewoon officiele muntslag was. Het is wel gereduceerd (een beetje) en decentraal (zeer!) maar vermoedelijk toch met de officieele stempels geslagen. Ik zie bijv. ook geen verbreding in de belettering, wat m.i. zou wijzen op overmatige slijtage resp restauratie achteraf. Als de belettering vlak afgesleten is, kan dat met een beitel worden hersteld. Bij de munten die we tot nu toe hebben bekeken (type 2F, zie de twee linkjes hierboven) zag ik dat als een teken van restauratie van het stempel met een te dikke beitel. De letters worden dan te ver uitgediept, het resultaat zie je op de twee munten uit de threads die ik zojuist noemde.

Het haar van de keizer is op deze munt scherp gesneden en volledig intact. Ook op de keerzijde figuur zijn verschillende beiteldiktes te zien. Er waren dus meerdere beitels beschikbaar. Heel veel van de barbaarse imitaties die aureum tot nu toe heeft laten zien maken duidelijk dat er maar een of twee beitels beschikbaar waren om het stempel te snijden. Het is in het algemeen een van mijn "lievelings-kenmerken" van barbaarse imitatie.

De bovenstaande Claudius Gothicus is het gebruikelijke officieele knoeiwerk met muntplaatjes uit de soldaten-tijd, denk ik, stempel is prima.

Smiley
« Laatste verandering: 09 Juli 2005 - 19:00:46 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: