Misschien mee eens Gladius,
ik vermoed dat het RIC V part I, pg 225 (Siscia) 171, met T in afsnede is!
of tenzij we vinden dat ze gemaakt is door de gevlucht munters die strijdden onder Felisissimus
Citaat van Goodies:
"Van
http://www.roman-emperors.org/ heb ik bijvoorbeeld de volgende tekst vertaald...
"De monetaire opstand in Rome werd geinstigeerd door de muntmeester (rationalis) Felisissimus zelf, nadat men had ontdekt dat zijn atelier valse (beter gezegd: ongeldige) munten sloeg. Hoewel Felisissimus geen ambitie had om zelf keizer te worden, executeerde Aurelianus toch een aantal van zijn bondgenoten in de senaat. Dit speelde zich af aan het begin van Aurelianus' regeerperiode. Het overgeleverde werk van Aurelius Victor wijst erop dat e.e.a. plaatsgreep tussen de regering van Tetricus en die van Aurelianus. Aangezien Aurelianus tegen 274 de touwtjes reeds geruime tijd stevig in handen had en later duidelijk werd dat ver vóór de munthervorming van 274 de muntslag in Rome was gestopt, is 271 aannemelijk."
...dit is dus een ingekorte versie van het tekstfragment uit DIR Roman Emperors - Aurelian . Voor zover ik weet is dit de meest "doorwrochte" bron op het internet over Romeinse geschiedenis."
citaat van Gantois"Het zit zo in elkaar. Het atelier van Rome stond al sinds de regeerperiode van Gallienus bekend om de povere kwaliteit van munten die daar werd geslagen. Er werd minder aandacht besteed aan het graveren van de stempel, maar vooral lagen de grootte en gewicht van de daar geproduceerde stukken ver onder de officiële toegelaten minima. Aurelianus besloot een einde te maken aan deze praktijken aan het begin van zijn regeerperiode door het atelier in Rome te sluiten, met de monetaire opstand als gevolg. (Maar het zou ook kunnen dat die opstand de oorzaak was voor het sluiten van het atelier, want er zijn verschillende historische teksten die elkaar tegenspreken). Het gevolg was dat de weinige in leven gebleven werknemers van het atelier, vluchtten naar Noord-Italië, om daar hun werk verder te zetten, maar nu als valsemunters van DIVO CLAVDIO stukken. Deze stukken werden waarschijnlijk uitgekozen omdat het de laatste waren die geslagen zijn in Rome, die het portret van Aurelianus, die hun in deze situatie had gebracht, niet dragen. Jouw stuk behoort dus tot deze familie (Italiaanse imitaties genoemd), moeilijk uit te maken of ze geslagen zijn voor of na het sluiten van het atelier, daar het om dezelfde graveurs gaat. Feit is wel dat de kwaliteit steeds slechter en slechter werd in tegenstelling tot de kwantiteit. Het is ook onduidelijk hoelang deze stukken nog werden geslagen, maar mogelijk duurde dit zelfs tot de munthervorming van Diocletianus". Komt van
zie hier dan zou het type 2Rr f zijn, als ik me niet vergis

Ik verplaats haar dan misschien naar verloop van tijd ook naar "Romeinse munten",
mvg A