Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 18:47:03 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Keltische rouelle of wieltje?  (gelezen 2175 keer)
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Gepost op: 07 Juli 2005 - 19:25:26 »

Zojuist even een uurtje de stort van een opgraving afgezocht (met toestemming) met de detektor en daar vond ik dit geval. Materiaal is brons en diameter is maar liefst 52 mm en komt uit grond waarin brons/ijzertijd vondsten gedaan zijn alsmede Romeinse tijd.  Is dit nou een rouelle of een speelgoedwieltje of wellicht een andere functie?

DAMNATIO MEMORIAE
aureum
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 07 Juli 2005 - 19:34:40 »

hallo Gladius

ik denk dat deze onder de Rouelles valt, ik heb er een of twee op mijn site staan.

http://members.home.nl/lngoressen/wieltjes.htm

mvg aureum
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #2 Gepost op: 07 Juli 2005 - 20:07:38 »

Maar is het diameter niet te groot dan voor een rouelle?

DAMNATIO MEMORIAE
aureum
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 07 Juli 2005 - 20:30:52 »

hallo Gladius

Rouelles heb je in verschillende diameters hoor.

mvg aureum
lucotios
Volledig lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #4 Gepost op: 07 Juli 2005 - 21:41:38 »

Hallo Gladius,

ik heb (ongeveer) hetzelfde type van rouelle terug gevonden in een boek over Keltische rouellen ,
maar ik denk dat ik ze ook eens gezien heb bij vonsten uit een grafveld uit de Merovingerse tijd maar dat wil weinig zeggen, er worden ook regelmatig Keltische munten in de Merovingerse grafvelden gevonden.

bron : Le mystere de la rouelle (Pauline Mistral)

mvg
Lucotios
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #5 Gepost op: 07 Juli 2005 - 23:16:27 »

Bedankt voor de reacties. Voor Zud Holland lijkt het me een weinig voorkomende vondst?

DAMNATIO MEMORIAE
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #6 Gepost op: 08 Juli 2005 - 13:11:23 »

Dag Gladius,
Het is een leuke vondst! En lijkt me zeker (heel) bijzonder voor Zuid-Holland.
Ik denk wat slijtage te zien bij de bovenste "voorzijde(?)" op half drie en acht uur en op de onderste "keerzijde" op halfvijf,
mogelijk zegt dat iets over het gebruik? Van dit zonnewiel, draagsporen? gebruikt als amulet of als riemverdeler?
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #7 Gepost op: 08 Juli 2005 - 19:02:30 »

Hoi Aurelianus.

Het zou dan mijn eerste Keltische vondst zijn in deze streken. Ik ben er ook heel blij mee. Ik kan op de wiel geen zaken waarnemen die wijzen op een gebruik. Die lichtere plekken zijn veroorzaakt door het verwijderen van aangekoekt vuil welke heel gemakkelijk te verwijderen is, maar wel sporen nalaat.  De onregelmatigheid in de rand is ws. een onregelmatigheid die ontstaan is bij het gieten van dit wieltje. Ik denk dat het gewoon een toevalligheid is.

DAMNATIO MEMORIAE
aurelianus
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 08 Juli 2005 - 22:01:27 »

Dag Gladius,
Het was maar een idee, wat jij oppert zou ook heel goed kunnen, ik twijfel bij dit voorwerp niet aan de Keltische oorsprong.
Zaten bij jou indertijd de Ebruonen of al de Caninefaten?
mvg A  Smiley

Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #9 Gepost op: 09 Juli 2005 - 15:12:21 »

Er is niets bekend over wie de bewoners waren voor de Romeinse tijd. Uit de Romeinse tijd zijn wel de Bataven en de Kaninefaten bekend in deze streken. In dit geval denk specifiek de Catti, maar volgens mij is dat een Germaanse stam en geen Keltische?

Dat zou niet verwonderlijk zijn, daar van de Bataven ook nog niet geheel duidelijk is of dit een Germaanse of Keltische stam is geweest. Er zijn aanwijzingen dat het toch een Germaanse stam is geweest die op het grensgeboed leefde van de Keltische stammen en zodoende is er veel Keltisch materiaal en invloeden gevonden. Daar komt nog bij dat de Romeinen in de buurt van Nijmegen Kelten hebben 'geimporteerd' omdat de Germanen een meer krijgerscultuur hadden en de Kelten een meer landbouwcultuur.
« Laatste verandering: 09 Juli 2005 - 15:36:49 door Gladius » Gelogd

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #10 Gepost op: 09 Juli 2005 - 17:25:32 »

Zijn deze bronzen ringen Keltisch/Germaans ? Waarom ? Mag ik de deelnemers aan deze thread eraan herinneren dat het kruis een christelijk symbool is, het kruis met het gat erin ook..

En dat er zelfs een astrologisch verwant (geluks-) symbol bestaat, dat heet het Pars Fortunae. Dat is in de moderne vorm een cirkel met een kruis erin. In oudere horoscopen is soms nog een tweede binnencirkel te zien, dus precies de vorm van bovenstaand voorwerp.

Het voorwerp kan, door zijn vorm dus, een symbolische/rituele betekenis hebben gehad als geschenk of deel van een grafvondst, bijv een graf-gift. Dat kan dan m.i. Keltisch, Germaans, Romeins, etcetera zijn, of van (veel) later datum nog. Immers, waarom zouden zulke "heidense" tradities niet tot ver in de middeleeuwen dit soort voorwerpjes opgeleverd kunnen hebben ??

Wink
« Laatste verandering: 09 Juli 2005 - 17:28:16 door Goodies » Gelogd
aurelianus
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 09 Juli 2005 - 17:38:50 »

Volgens mij zijn de C(h) atti inderdaad van "Germaanse" oorsprong.

Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #12 Gepost op: 09 Juli 2005 - 18:18:15 »

@Goodies, een kruisteken is niet per definitie christelijk. Denk maar eens aan de hakenkruis of het Egytisch kruis e.d. Een magisch symbool van het zonnerad over de gehele wereld en bij de hindu's bekend als swastika. Ook de Romeinen liepen met mantelspelden in hakenkruisvorm. Pas onder 18 (in memoria condemnatio) heeft het hakenkruis een zeer beladen betekenis gekregen.

Je suggestie over een ander gebruik dan betaalmiddel kan ik volgen, ik ben ook nog niet overtuigd van betaalmiddel.

Een latere datering dan Romeins is m.i. niet aannemlijk want ik heb zelf gestaan bij het fotograferen en de uitleg van de grondlagen waar dit exemplaar uit afkomstig is voordat de pollenbak hierin werd geslagen. Het betrfet hier een gebied wat afgezand is in de vorige eeuw. Een gedeelte van de Romeinse laag is nog blijven zitten alsmede brons/ijzertijd, maar de (vroeg) middeleeuwse laag is geheel verdwenen bij de afzanding.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #13 Gepost op: 09 Juli 2005 - 18:24:32 »

Cheesy Ok ok, context=context voor deze, mijn bijdrage was bedoeld om aan te geven dat dit een symbool is van alle tijden.. deze "wieltjes" zijn m.i. ook decoratief, dus geschikt voor goedkope hals-sierraden en zo. Vraag is wel relevant natuurlijk.. worden deze voorwerpen eigenlijk ook in onduidelijke of latere bodemlagen aangetroffen ?

Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #14 Gepost op: 09 Juli 2005 - 19:06:08 »

Lucotius vermeld wel dat dit soort wieltjes ook op Merovingische grafvelden zijn aangetroffen waarbij aangetekend moet worden dat er ook Keltische munten zijn aangetroffen op dit soort grafvelden. Ik kan het echter niet verifieren daar Lucotius geen bron vermeld.

DAMNATIO MEMORIAE
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: