|
Goodies
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 07 Juli 2005 - 18:03:02 » |
|
hoi @aureum, ik zie ook weer Spes, op deze keerzijde. Het lange gewaad dat ze ophoudt, waarschijnlijk links, is niet te zien, het "rokje" wel. Wat me verder opvalt is dat bij al die barbaarse imitaties van die plek de stralenkroon zwak is weergegeven en op dezelfde manier, met een soort "haarband" aan het hoofd vastzit. Wijst ook weer (mogelijk.. dat is speculatie..) op dezelfde stempel-maker. Aan de keerzijde van deze munt is overigens nog een ander kenmerk van "Barbaarse imitatie" onmiddelijk duidelijk.. op heel veel van deze munten zien we dat alle details zijn gesneden met een enkele dikte beitel. Je moet je voorstellen, die officieele Romeinse munthuizen hadden natuurlijk kasten vol met verschillende hardmetaal beitels, de illegale (gedoogde) ateliers hadden m.i. de technologie niet om deze beitels te maken. Vandaar dat we steeds een soort grove, ronde snijding van het stempel zien, overal op dezelfde dikte. Ik geef toe, dit thema is een stokpaardje van mij, ik denk dat het de belangrijkste indicatie is voor Barbaarse imitatie, misschien zelfs belangrijker dan omschrift.
Op deze munt zie ik aan de rechterkant op de keerzijde enige pogingen tot letters. Er zou moeten staan "SPES AVG", ik zie eigenlijk IVV daar. Dat is een teken dat de betrokken muntmeester waarschijnlijk niet kon lezen (analfabeet was). In het Romeinse rijk waren alle stempelmakers verplicht te leren lezen, dus op officieele muntslag is zoiets heel zeldzaam. Vraag: heb je bij die 1200-1500 barbaren muntjes met opvallende (gedraaide, kopstaande, gespiegelde) letters erop ? Misschien zou je die bij elkaar in een thread kunnen plaatsen, dan kunnen we naar gemeenschappelijke kenmerken zoeken. Zie ook mijn commentaar in die andere thread, het zouo leuk zijn om deze munten vantevoren een beetje te groeperen..
Groetjes, Lex
|