Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 18:41:33 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Type 2 / Barbaarse of niet / naar as of sest. Postumus? kz. figuur  (gelezen 1413 keer)
aureum
Gast
« Gepost op: 03 Juli 2005 - 13:39:51 »

hallo allemaal

is deze munt een Barbartje of niet ?

zal er nog wat plaatsen op het forum maar moet er nog een hoop even inscannen

mvg aureum
« Laatste verandering: 06 Juli 2005 - 07:50:14 door aurelianus » Gelogd
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Antwoord #1 Gepost op: 03 Juli 2005 - 14:58:50 »

Zou een Barbaarse imitatie van keizer Postumus kunnen zijn met Sol met zweep op de Kz.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 04 Juli 2005 - 20:49:37 »

Yep, ik denk ook barbaarse imitatie, op grond van ontbreken van alle belettering. Tevens proporties hoofd t.o.v. lijf. Sol met driehoekig hoofd, over de benen en zo doe ik geen uitspraak want misschien was de figuur langer op het stempel en zien we alleen de knie-partij. Dat portret vind ik het leukste aan deze.. het is moeilijk te plaatsen. Ik zie geen baard en wel een dikke kop namelijk en volgens mij geen stralenkroon of een heel raar plat hoofddeksel met stralen erop ?? @aureum.. je hebt de munt daar.. is er een stralenkrrontje te zien in strijk-licht ? En is er nog iets aan schoon te maken ?

Dit is een interessante munt hoor (echt de leukste van de zes tot nu toe.. ben benieuwd wie die keizer is)

Bedankt @aureum, voor de mooie aanvullingen op deze rubriek..  Cheesy hoi hoi weer eens en stelletje type 2 barbaartjes. Ik vind die tijd leuk, omdat het een anarchistische periode was, toen. Het romeinse keizerrijk was in verval, de legioenen hadden hun handen vol aan de invallen van minder bevriende stammen, dus de bestaande bondgenoten in Gallie, Brittannia  en Germania werden misschien wel te vriend gehouden.. met brons, zilver, goud.. Later zou keizer Valens de germanen zelfs omkopen om de grenzen te bewaken..

Smiley
« Laatste verandering: 04 Juli 2005 - 20:56:33 door Goodies » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 06 Juli 2005 - 07:52:31 »

Dag aurum,
bedankt voor je submit, echter diameter en of massa alsmede de (globale) vindplaats zijn interessante en soms noodzakelijke gegevens voor dit forum.
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 06 Juli 2005 - 08:07:33 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
aureum
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 06 Juli 2005 - 15:34:02 »

Hallo allemaal

Deze munt heb ik gevonden Bij euskirchen (Deutsland) op een romeins vicus.
de munt is 11x11mm.

mvg aureum
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 06 Juli 2005 - 18:57:56 »

@aureum: leuk, leuk leuk, die vindplaats.. Zien we eigenlijk wel duidelijk een stralenkroon hier ? Die diameter, 11x10 is namelijk heel klein voor die tijd, zie ook het muntje van Zina op dit forum.

(@aurelianus, zeg even als ik fout zit met deze associatie.. ik ben niet zeker van deze)
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 07 Juli 2005 - 10:27:05 »

Dag aurum,
bedankt voor je toegevoegde informatie!
Ik denk  een lauwerkrans te zien, mogelijk een lauwerdiadeem maar  zeker geen stralenkroon.
Als dit het formaat is waarin de munt is geslagen is het volgens onze indeling een type 3L/Dr Mi, dan is ze te plaatsen in het midden van de vierde eeuw (?) klopt dat met de ouderdom van de vicus? Dit komt mi overeen met het muntje van Zina.
mvg A  Smiley

Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 07 Juli 2005 - 11:00:37 »

Citaat
zeker geen stralenkroon

Is toch niet uitgesloten volgens mij, want ik zie op vz. 9 uur (dwz vlak ervoor, dus half negen  Smiley ) een punt achter het portret, dichter naar de rand. Deze punt kan een van de stralen zijn. Maar dat is ook het enige dat ik zie. Ik stelde die vraag dus, omdat de diameter wel erg klein is voor een type 2R.

Lx
aureum
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 07 Juli 2005 - 15:05:44 »

hallo allemaal

bedankt alvast voor jullie infro.

op de munt zelf is duidelijk een stralenkroon te zien.en zover ik weet is het vicus in het begin van de vierde eeuw verlaten worden.

mvg aureum
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 07 Juli 2005 - 19:55:17 »

Door de stralenkroon, die je meent te zien, zorgt ervoor dat het volgens onze indeling een type 3Rr Mi is, dan is ze te plaatsen in het midden van de vierde eeuw (?).
mvg A  Smiley

aureum
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 07 Juli 2005 - 19:58:25 »

hallo aurelianus

nu hoe je dat schrijft midden 4de eeuw, nu ga ik toch eens even in mijn boeken kijken waneer het vicus dus nu echt verlaten is worden.

bedankt voor je hulp.

ik hou je wel op de hoogte als ik iets vindt.

mvg aureum
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 07 Juli 2005 - 20:02:43 »

Dag aureum,

Citaat
nu hoe je dat schrijft midden 4de eeuw, nu ga ik toch eens even in mijn boeken kijken waneer het vicus dus nu echt verlaten is worden.
begrijp ik niet Huh  Huh  Huh
Ik bedoel dat dit type munt ca 340 - 360 geslagen is.
mvg A  Smiley

aureum
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 07 Juli 2005 - 21:48:28 »

hallo aurelianus

dit is wat ik snel kon vinden over de tijd van het vicus:

Wir befinden uns damit viel eher im Vorplatz einer militärischen Anlage, dort wo sich Läden, Handwerksbetriebe, Wohnungen und was alles sich mit der Zeit um eine Garnison ansammelt, angesiedelt hatten. Die Funde stammen in der Hauptsache aus dem 2. bis 4. Jahrhundert, ein Beweis für die lange Besiedlungsdauer dieses Raumes.

dus de drukste tijd was vanaf de 2de eeuw tot de 4de eeuw.

er stond ook nog bij dat de franken er gewoont hebben, maar ik heb er nog nooit een munt van gevonden en ik heb daar toch al in 7 jaar een berg munten gevonden.

maar heb er wel al vroege Romeinse munten gevonden en een kelt(pas) en dat is jammer want er ligt nog geen kilometer vandaan een Ringwall.

dus het kan goed met het muntje zo hoe jij het beschreef.

bedankt

mvg aureum
« Laatste verandering: 07 Juli 2005 - 22:49:37 door aureum » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #13 Gepost op: 08 Juli 2005 - 13:43:35 »

Dag Aureum,
hartelijk dank voor de informatie, het zou leuk zijn wat nauwkeuriger te weten tot wanneer de vicus bewoond was.
Graag zou ik mijn theorie, die ik verder nooit gehoord heb, verder bevestigd willen zien dat deze munten van rond 350 stammen.
Er zijn op een plaats enkele duizenden munten gevonden, waarvan ik er zo'n 400 in handen heb gehad, de munten dateren van ca 325 een enkle "post reform radiate" tot ca 350 A.D. Naast "follissen" een aantal minimi en een minisimus (van abominabele kwaliteit) zaten er zo'n 30% barbaren in, waarbij ook van het formaat minimi (en een minisimus).  De stempelkwaliteit van enkele minimi was zo goed dat ik denk, tegen de algemeen geldende theorie (alle minimi en een minisimi zijn "barbaars") dat deze officiële uitgaven zijn van Lugdunum. Verder was mijn idee dat de imitaties het formaat volgden van de sterk gedevalueerde "follis"(deelstukken).
Een van de minimi was op naam van Constantijn II Augustus, zodat deze -mits officieel- geslagen moet zijn voor 340!
mvg A  Smiley

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: