Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 18:40:48 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Type 2? / Barbaarse of niet/Ja, maar welke! staande figuur op keerzijde?  (gelezen 1022 keer)
aureum
Gast
« Gepost op: 03 Juli 2005 - 13:37:36 »

hallo allemaal

is deze munt een Barbartje of niet ?

mvg aureum
« Laatste verandering: 06 Juli 2005 - 08:09:35 door aurelianus » Gelogd
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Antwoord #1 Gepost op: 03 Juli 2005 - 15:00:58 »

Het is een barbaar, maar welke? De kz. kan ik ook niet thuisbrengen. Misschien iemand anders op het forum?

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 04 Juli 2005 - 20:25:16 »

YEP ! Dit is een barbaarse imitatie vermoed ik, te oordelen aan de stijl van de keerzijde figuur en het omschrift erboven. Die liggende S.. Ik denk dat dit ofwel Spes, ofwel  Salus moet voorstellen (dwz een dame), de lijntjes die over het onderlichaam lopen zijn wellicht bedoeld als haar drapering.. Aan een munt zoals dit kun je heel duidelijk zien dat het niet romeins is, het is een imitatie dat het idee geeft van een romeinse munt. Deze werden in de romeinse kampen gewoon geaccepteerd as wisselgeld, dit soort munten zijn heel veel aangetroffen gemengd met officieele stukken. Het gaat dus niet om vervalsingen, maar om (door de romeinse bondgenoten van de betreffende stammen) geaccepteerde muntslagm denken we nu.

Smiley
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 06 Juli 2005 - 08:11:03 »

Dag aurum,
bedankt voor je submit, echter diameter en of massa alsmede de (globale) vindplaats zijn interessante en soms noodzakelijke gegevens voor determinatie op dit forum.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
aureum
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 06 Juli 2005 - 15:32:19 »

Hallo allemaal

Deze munt heb ik gevonden Bij euskirchen (Deutsland)op een romeins vicus.
de munt is 12x13mm.

mvg aureum
« Laatste verandering: 06 Juli 2005 - 15:35:40 door aureum » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 06 Juli 2005 - 18:54:37 »

pfff.. @aureum, @aurelianus.. jullie weten wel waar de copieer toetsen zitten, zeg. Ik lees overal steeds dezelfde tekst !  Grin Grin

(doe ik ook maar ff control-C  Tongue) @aureum, bedankt voor de vindplaats vermelding.

Mijn mening over deze verandert niet. Volgens mij zat er een illegaal munt-atelier op die plek bij Euskirchen, want wat ik tot nu toe heb gezien is (echt!) overwegend barbaarse imitatie type 2. Ik zie ook, voorzover het type 2R is (eind 3e eeuw, "Radius") overeenkomsten in stijl en materiaal. Misschien kunnen deze munten wat verder schoongemaakt worden ? Ben een leek op het gebied van schoonmaken overigens.

Tot nu toe is alleen die "Urbs Roma" een vreemde eend in de bijt, want dat is een barbaarse imitatie op basis van een voorbeeldmuntje uit een andere tijd. Ik ben heel benieuwd hoe de voorzijde van die Urbs Roma eruit ziet.

Nogmaals.. gefeliciteerd met deze interessante plek, aureum !

mvgr,
Lex.
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #6 Gepost op: 07 Juli 2005 - 10:42:39 »

Citaat
pfff.. @aureum, @aurelianus.. jullie weten wel waar de copieer toetsen zitten, zeg. Ik lees overal steeds dezelfde tekst !

Dat klop Goodies, het probleem is gelijk
maar vandaag begon ik met urbs roma en die andere minimus dus ik dacht aan activiteiten in het midden van de 4e  eeuw.
Ik denk beij lange na nog niet aan een illegaal muntatelier, dan moeten  er ook stempels, muntplaatjes oid  gevonden zijn.
- ander zou je kunnen zeggen dat er een oficiële munt in Nijmegen geweest is, er zijn daat nl nog al wat (duizenden) Romeinse munten gevonden -

@aureum, bedankt voor de vindplaats vermelding.
Goodies:
Citaat
want wat ik tot nu toe heb gezien is (echt!) overwegend barbaarse imitatie type 2. Ik zie ook, voorzover het type 2R is (eind 3e eeuw, "Radius") overeenkomsten in stijl en materiaal
, zover ben ik nog niet maar je hebt vast (deels)gelijk en mijn voorlopige idee zou kunnen zijn:
Misschien lopen type 2R en 3 R mi en 3 ms meer doorelkaar en liggen de tijden dichter bij elkaar dan ik aanvankelijk dacht.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: