Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 18:39:36 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Type 2 Rr? / barbaarse of niet/ naar Divvs Claudius II Gothicus kz altaar  (gelezen 1127 keer)
aureum
Gast
« Gepost op: 03 Juli 2005 - 13:33:26 »

hallo allemaal

is deze munt een Barbartje of niet ?

mvg aureum
« Laatste verandering: 06 Juli 2005 - 08:13:13 door aurelianus » Gelogd
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Antwoord #1 Gepost op: 03 Juli 2005 - 14:51:20 »

Dat is waarschijnlijk een barbaarse nabootsing van een antoninianus van Divo Claudio (na de dood van Claudius II Gothicus) met op de Kz. een altaar: CONSECRATIO.  Vermeld svp. even de diameter van de barbaartjes die je geplaatst heb.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 04 Juli 2005 - 20:18:27 »

mmhh deze is een flink eind gereduceerd ten opzichte van het stempel !! Veel te klein muntplaatje !! Ik zie minder dan de helft van het altaar, de vlammen en de letters zijn dik gesneden, er is een correcte spelling en positie van SECR (in CONSECRATIO), dus verder zou ik niet durven beweren dat het stempel dat gebruikt is voor deze munt per se barbaars zou moeten zijn. Inderdaad.. diameter is heel relevant. Als het om en nabij bij 6mm is, dan is het, wat mij betreft zeker, barbaarse imitatie type 2Rr. Groter dan 9mm komt overeen met de grootte van het muntbeeld van een gewone keizerlijke munt denk ik (14-16mm), dan kan ie in de (zure) grond ook nog zo heftig gecorrodeerd zijn. Officieele munten op een te klein muntplaatje komen in deze tijd ook voor..

Smiley
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 06 Juli 2005 - 08:14:58 »

Dag aurum,
bedankt voor je submit, echter diameter, zoals Goodies ook al vroeg,  en of massa alsmede de (globale) vindplaats zijn interessante en soms noodzakelijke gegevens voor determinatie op dit forum.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
aureum
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 06 Juli 2005 - 15:30:50 »

Hallo allemaal

Deze munt heb ik gevonden Bij euskirchen (Deutsland)op een romeins vicus.
de munt is 12x15mm.

mvg aureum
« Laatste verandering: 06 Juli 2005 - 15:36:22 door aureum » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 06 Juli 2005 - 18:41:17 »

Als 15mm over de hoogte van het muntbeeld is gerekend, dan heeft het altaar er nooit op gestaan, de munt is heel decentraal geslagen. Ik doe geen uitspraak hier, de prachtig gevormde letters "SEC" (wel een beetje ongelijk in grootte..) en de diameter (zooo decentraal) kan wel (OF niet..) een aanwijzing zijn voor een officieele Claudius Gothicus Antoninianus met vlammend altaar, of een Barbaarse imitatie type 2R. Zo. Dat was een ingewikkelde manier om te zeggen.. "ik weet het niet.."

Lips Sealed over deze.
« Laatste verandering: 06 Juli 2005 - 18:44:27 door Goodies » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 07 Juli 2005 - 18:47:41 »

Gezien de diameter, het verschil in lettergrootte denk ik dat ik het een "barbaar" is en het type goed heb ingedeeld: Type 2 Rr.
mvg A  Smiley

Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 07 Juli 2005 - 18:53:03 »

Hoi @aurelianus, inderdaad waarschijnlijk, gezien het materiaal ook. Als deze munt van dezelfde vindplaats komt, is die keerzijde in elk geval niet van dezelfde analfabete stempelsnijder als die andere barbaren van aureum. Ik lees op deze in heel duidelijke letters: "SEC", op al die andere munten zie ik volledig ontbrekend of verbasterd omschrift... Zou deze niet hybride kunnen zijn, dat zou tevens die sterk decentrale keerzijde kunnen verklaren, het muntbeeld lijkt daar ook veel groter dan het muntplaatje..

Ik denk nu ook dat deze barbaarse imitatie is, heeft ie gewoon zijn best gedaan op die paar lettertjes..  Tongue

grtjns,
Lx
« Laatste verandering: 07 Juli 2005 - 18:57:43 door Goodies » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 07 Juli 2005 - 19:47:11 »

Ik denk dat deze "barbaar" wat vroeger geplaatst dient te worden, gezien de diameter.
Dus ik denk ook een andere stempelsnijder heeft deze munt gemaakt.
mvg A  Smiley

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: