Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 18:35:31 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Type 3 Mi /Barbaarse of niet/ (naar) Urbs Roma kz wolvin zoogt Rom en Rem  (gelezen 1084 keer)
aureum
Gast
« Gepost op: 03 Juli 2005 - 13:30:19 »

hallo allemaal

is deze munt een Barbartje of niet ?

mvg aureum
« Laatste verandering: 07 Juli 2005 - 10:29:15 door aurelianus » Gelogd
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Antwoord #1 Gepost op: 03 Juli 2005 - 15:04:08 »

Dat is vermoedelijk een barbaarse imitatie van een Ae3 herdenkingsmunt Rome. Keerzijde: wolvin zoogt Romulus en Remus. De orginele exemplaren werden geslagen tussen 330-346 n.Chr. De scan van de Vz staat op zijn kop. Het is overigens nog geen uitgemaakte zaak of dit wel een barbaar betreft.
« Laatste verandering: 07 Juli 2005 - 10:29:32 door aurelianus » Gelogd

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 04 Juli 2005 - 20:44:47 »

@aureum, ik heb even goede raad tussendoor.. ik weet dat je heel goed overweg kunt met websites en foto's van dingen, dus ik zou willen vragen.. verbeter je scanner-techniek svp, want bovenstaande plaatjes zijn allebei overbelicht en verschillend qua grootte. Als je een munt op de scanner legt, zoom dan helemaal in tot een vierkantje binnen de munt, bewaar dan de scanner instellingen en maak het vierkant daarna groter. Kies de juiste resolutie en klik "Accept". Dan krijg je bij bovenstaande munt een veel mooier, donkerder plaatje met meer contrast. Check even dit scanner-verhaal op dit forum voor de rest van de tips.

Wat deze munt betreft, sluit mij deels aan bij Gladius (dwz dit is zeker bedoeld als Urbs Roma, wolf en broertjes) maar deze kan officieel geslagen zijn, ook. Qua stijl komt onderstaand exemplaar uit mijn verzameling bijvoorbeeld prima overeen:

Die spitse neus van de wolf.. Ik zou het portret op bovenstaande munt iets beter willen zien. Wat ik wel opvallend vind: die weggezakte exergue (tekst?). Ik neig toch naar barbaarse imitatie, maar ik vind deze heel moeilijk, zonder duidelijk voorzijde plaatje.. Overigens, van dit type zijn eerder barbaarse imitaties gepubliceerd op dit forum, die zagen er qua wolf een stuk woester uit.. Ik twijfel over deze.
« Laatste verandering: 07 Juli 2005 - 10:29:51 door aurelianus » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 06 Juli 2005 - 08:01:01 »

Dag aurum,
bedankt voor je submit, echter diameter en of massa alsmede de (globale) vindplaats zijn interessante en soms noodzakelijke gegevens voor dit forum.
Dit kan een minisimus of een minimus zijn!
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 07 Juli 2005 - 10:30:05 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
aureum
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 06 Juli 2005 - 15:29:18 »

Hallo allemaal

Deze munt heb ik gevonden Bij euskirchen (Deutsland)op een romeins vicus.
de munt is 11x12mm.

mvg aureum
« Laatste verandering: 07 Juli 2005 - 10:30:22 door aurelianus » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 06 Juli 2005 - 18:38:03 »

@aureum, ook hier bedankt voor de vindplaats-vermelding.

Hoe langer ik naar die foto hierboven kijk, hoe leuker ik deze keerzijde vind, en hoe meer ik vermoed dat deze munt niet officieel romeinse muntslag kan zijn. Het leuke is, dat mijn versie van Constantinus heel goed een voorbeeldmunt geweest kan zijn, kijk maar eens naar de stijl van de wolvenkop, oortjes, neus. Niet alle Urbs-Roma munten zien er zo uit. Maar daar houdt de gelijkenis op. Wat me bijvoorbeeld opvalt, is dat de stempelsnijder de voorpoten van de wolf nogal dik en lang heeft aangezet. Het lijkt alsof de wolf een speel-houding aanneemt ! Dat heb ik volgens mij nog nooit gezien bij Urbs Roma muntjes. De wolf staat er meestal (saai) horizontaal op. Dit is echt een dier op deze munt.. De twee kleine stipjes die je ziet op mijn versie zijn een gestyleerde weergave van de voorpoten, op bovenstaand exemplaar staan er duidelijk twee stevige, vrij rechte poten afgebeeld, zoals bij deze. Ik zie een ster links boven de wolf, rechts is niet eens plaats voor een tweede ster wegens de houding van de wolf ! de exergue (tekst onderin) is een beetje uitgezakt t.o.v. de munt, de letters staan niet recht, maar het kan best TRP zijn.

Ik denk nu, dat deze munt wel degelijk een type 3 barbaarse imitatie is (Constantini), Gladius had gelijk, denk ik. Leuke vindplaats, gefeliciteerd met de stek !

Groetsels,
Lx
« Laatste verandering: 07 Juli 2005 - 10:30:42 door aurelianus » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #6 Gepost op: 07 Juli 2005 - 10:32:43 »

@aureum,
bedankt voor de extra informatie deze munt is vermoedelijk te plaatsen halverwege de 4e eeuw, ze noemen deze munten "minimus", volgens onze typering Type 3 Mi,
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 07 Juli 2005 - 12:03:59 »

Voor de lezers: ons huidige voorstel voor de determinatie-categorieen voor barbaarse imitaties van Romeins (auteurs: aurelianus, Gladius, ondergetekende) staat hier op dit forum. Deze indeling blijft in ontwikkeling, aangezien ons regelmatig munten bereiken met kenmerken die een letter-toevoeging verdienen. Recent is bijvoorbeeld "reduced" (r) toegevoegd. De cijfer-indeling ligt min of meer vast, d.w.z. type 1 (1e en 2e eeuw), type 2 (derde eeuw), type 3 (vierde eeuw) en type 4 (later). Ik merk hier nog even op, dat het onderscheid tussen type 3 en 4 vaak moeilijk te maken valt. Op dit moment noemen we type 3 zoals bovenstaande (Constantini) en munten die het portret van de latere keizers Valens en Theodosius laten zien, type 4.

Smiley

AANTEKENING Augustus 2005: De bovenstaande barbaarse Urbs is door deelnemer "adrian" op ForumAncient aangeduid als "mint II reverse style a". Daar staat het onderstaande plaatje bij. Het zou me niets verbazen als het hetzelfde atelier betreft !

« Laatste verandering: 01 September 2005 - 19:20:42 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: