Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 18:35:09 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Type 2 R / Barbaarse of niet / naar Tetricus II kz. Spes.  (gelezen 1058 keer)
aureum
Gast
« Gepost op: 03 Juli 2005 - 13:23:30 »

hallo allemaal

is deze munt een Barbartje of niet Huh?

mvg aureum
« Laatste verandering: 06 Juli 2005 - 08:03:49 door aurelianus » Gelogd
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Antwoord #1 Gepost op: 03 Juli 2005 - 14:52:30 »

Waarschijnlijk een Barbaarse imitatie van een antoninianus vanTetricus II met op de Kz. Spes.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 04 Juli 2005 - 20:28:00 »

Sluit me aan bij Gladius, ik denk dat de munt-foto op zijn kop staat hierboven. De streepjes zijn bedoeld als de rok die Spes altijd ophoudt maar ook hier weer, de stijl van de keerzijde figuur, met lange armen en uit proportie, is duidelijk niet-Romeins. vergelijk:

Voorbehoud: als ik dat portretstempel zo zie bij bovenstaande munt.. kan deze munt nog verder worden schoongemaakt ? Als er een herkenbare Spes onder vandaan komt, zou deze toch officiele muntslag kunnen zijn. Hybride, dus gemengd barbaars (in dit geval keerzijde) en een officieel stempel komt wel voor, maar is veel zeldzamer.

Vraag weer, hier.. @aureum, ik zie geen omschrift op de voorzijde, dus het munt-plaatje is weer kleiner dan het muntstempel (gereduceerd). Wat is de diameter van deze munt in mm (graag zo precies mogelijk)

Smiley
« Laatste verandering: 04 Juli 2005 - 20:32:39 door Goodies » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 06 Juli 2005 - 08:05:33 »

Dag aurum,
bedankt voor je submit, echter diameter, zoals Goodies ook al vroeg, en of massa alsmede de (globale) vindplaats zijn interessante en soms noodzakelijke gegevens voor dit forum.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
aureum
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 06 Juli 2005 - 15:27:25 »

Hallo allemaal

Deze munt heb ik gevonden Bij euskirchen (Deutsland)op een romeins vicus.
de munt is 14x12mm.

mvg aureum
« Laatste verandering: 06 Juli 2005 - 15:37:26 door aureum » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 06 Juli 2005 - 17:59:27 »

Bedankt voor de vindplaats vermelding, altijd interessant om te weten. Maar wat mij betreft.. raadsels raadsels hier. Als je naar die diameter kijkt, kan het heel goed een gewoon antonientje zijn geweest, dat een beetje is afgekloven door corrosie. De munt zou dan, met volledig omschrift, in de buurt van de 14-15mm kunnen komen, de meeste barbaarse imitaties van Romeins die ik hier heb gezien zijn kleiner. Het portret vind ik zoals boven al gezegd, niet zo "barbaars" aandoen. Die neus, bijvoorbeeld, lijkt mooi rond gesneden. Maar deze munt blijft verwarrend, want de keerzijde vind ik nu juist weer wel op barbaarse imitatie lijken. Als dit Spes is (zie onder 180 graden gedraaid) dan is het meisje uit proportie, aan de andere kant, ik lees op keerzijde duidelijk AVG, dat moet er ook staan (zie boven)

Verder valt me op dat in het midden van het portret een flink gat zichtbaar is. Is dat oppervlakte, of gaat het dieper de munt in ? We hebben op dit forum wel eens Romeinse munten gezien met een gaatje precies in het midden..

Smiley
« Laatste verandering: 06 Juli 2005 - 18:13:22 door Goodies » Gelogd
aureum
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 06 Juli 2005 - 21:28:24 »

hallo Goodies

nee er zit geen gat in deze munt het is echt alleen op het opervlak maar ik denk dat ze er wel een gat in wilden maaken want het is duideliik aan beide kanten van de munt.

ja de plek daar is zeker goed goodies als we met drie man gaan hebben we zeker altijd zo'n 40 tot 50 muntjes Romeins. maar hoe ik ze nu ben in aan het scannen valt me op dat er echt veel voor mij zo ver bekendt is veel barbartjes tussen zitten. ik hen met nog een paar vrienden toch al zeker een stuk of 1200 tot 1500 munten daar op die plaats weg gehaald.

mvg aureum
Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 06 Juli 2005 - 21:41:40 »

Citaat
1200 tot 1500

Euuuh dear @aureum, ik weet niet over welke periode tijd (van de vondsten) en hoeveel mensen je nu praat, maar zoiets heet een munt-schat hier. Ik ken toevallig een zoeker in Duitsland, inmiddels zeer ervaren en met pensioen (zijn eerste detector 30 jaar geleden zelf gebouwd!!) die beweert dat hij een kilo of tien van deze munten in een regenton thuis heeft, in de loop van jaren verzameld, op een aantal vindplaatsen. Toen hij me dat vertelde viel mijn mond open van verbazing, maar toen ik later na ging denken, vroeg ik me toch af, of dat nu wel de manier is om deze munten te behandelen. Deze muntjes, d.w.z. barbaarse imitatie type 2R (Radius, 3e eeuw), hebben natuurlijk niet veel handelswaarde. Maar ik denk wel, dat de munthuizen waar deze werden geslagen te herkennen zijn  aan een bepaald materiaal (dat vooral) en aan de stijl van de keerzijde.. Dat gaat natuurlijk allemaal verloren, wanneer je de munten op een grote stapel mikt.

Dus, volgens mij is het belangrijk om (vanaf nu?) aan te tekenen waar je bepaalde munten vindt, en ze zo bij elkaar te houden, d.w.z. per vindplaats. Dit kan wetenschappelijk  van groot belang zijn later. Er zijn weinig archeologen die ernaar kijken, aanmelden heeft geen zin. In Duitsland doen ze zowiezo heel moeilijk, dus officieel aanmelden schiet niet op. Je moet het dus zelf doen denk ik nu.

Goede raad: houd de munten van die ene plek in elk geval apart, aarzel niet om af en toe eentje te scannen voor dit forum. Het is wel asociaal veel barbaren ja ! Die krijgen we hier nooit gedetermineerd hier !!

Grin  Tongue

« Laatste verandering: 06 Juli 2005 - 21:58:56 door Goodies » Gelogd
aureum
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 06 Juli 2005 - 22:44:12 »

hallo goodies

we zijn altijd met drie man en deze aantal munten kommen alleen al uit de buurt van Euskirchen.
ik weet bijna van elke munt als ik hem in de handen hou waar ik hem gevonden heb.
ik heb 20 jaar op WWII spullen gezocht en nu pas de laatste 6/7 jaar op Romeins.maar we gaan op zoveel plaatsen zoeken want we woonen in het zuiden van het land en we zijn zo in duitsland en belgie en frankrijk.
 ik heb de mooiste natuurlijk in een viterine liggen (veel zilver)hoor.
maar ben bezich met een nieuwe homepage met mijn en mijn vrienden hun munten, maar ben nu bezich alle follissen te scannen.dus het duurt nog even voordat ie klaar is.
dus daarom zal ik zeker meer munten hier plaatsen die ik niet echt thuis kan brengen.vooral waar ik van denk dat het barbartjes zijn.
en daarom bedank ik al iedereen die me tot nu toe geholpen heeft.

mvg aureum

Goodies
full lid

-

« Antwoord #9 Gepost op: 06 Juli 2005 - 22:50:52 »

Citaat
http://alle follissen te scannen

Wauw.. dat belooft wat. Hebben jullie ook kwart-follisjes  gevonden ? Ben heel benieuwd hoor. Veel succes met dat scannen van al die munten..

Cheesy

Lx
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: