1200 tot 1500
Euuuh dear @aureum, ik weet niet over welke periode tijd (van de vondsten) en hoeveel mensen je nu praat, maar zoiets heet een
munt-schat hier. Ik ken toevallig een zoeker in Duitsland, inmiddels zeer ervaren en met pensioen (zijn eerste detector 30 jaar geleden zelf gebouwd!!) die beweert dat hij een kilo of tien van deze munten in
een regenton thuis heeft, in de loop van jaren verzameld, op een aantal vindplaatsen. Toen hij me dat vertelde viel mijn mond open van verbazing, maar toen ik later na ging denken, vroeg ik me toch af, of dat nu wel de manier is om deze munten te behandelen. Deze muntjes, d.w.z. barbaarse imitatie type 2R (Radius, 3e eeuw), hebben natuurlijk niet veel handelswaarde. Maar ik denk wel, dat de munthuizen waar deze werden geslagen te herkennen zijn aan een bepaald materiaal (dat vooral) en aan de stijl van de keerzijde.. Dat gaat natuurlijk allemaal verloren, wanneer je de munten op een grote stapel mikt.
Dus, volgens mij is het belangrijk om (vanaf nu?) aan te tekenen waar je bepaalde munten vindt, en ze zo
bij elkaar te houden, d.w.z. per vindplaats. Dit kan
wetenschappelijk van groot belang zijn later. Er zijn weinig archeologen die ernaar kijken, aanmelden heeft geen zin. In Duitsland doen ze zowiezo heel moeilijk, dus officieel aanmelden schiet niet op. Je moet het dus
zelf doen denk ik nu.
Goede raad: houd de munten van die ene plek in elk geval apart, aarzel niet om af en toe eentje te scannen voor dit forum. Het is wel asociaal
veel barbaren ja ! Die krijgen we hier nooit gedetermineerd hier !!