hoi @JML, volgens Gert zijn er aanwijzingen tegen officieel, dus dat er (veel !) vervalsers actief waren. Er zijn bijv nog nooit officieele/geplateerde die-links aangetroffen, dus en stempelidentieke fourree met eentje met vol zilver. Dat is inderdaad een sterk argument maar geen bewijs nog. Ik denk (met aurelianus) dat Mattingly gelijk heeft. Dat is een Engelse numismaat, die van mening was dat, gedurende de hele Romeinse oudheid, door de officieele instanties werd geplateerd, d.w.z. om bij gebrek aan zilver toch te kunnen aanmunten voor de soldij. Romeinse keizers kregen een beetje een probleem wanneer zie niet op tijd soldij uitbetaalden namelijk ! Dat was levensgevaarlijk ! Maar goed, het kan dus dat de ene keizer het wel deed, zijn opvolger niet. Een controle markering op een denarius van Trajanus of Hadrianus (zeer inflatoire ontwikkelingen ! veel geplateerd !) heb ik nog nooit gezien. Zou een aanwijzing kunnen zijn, dat al die geplateerde Nederlandse bodemvondsten gewoon officieele muntslag zijn. Er zijn ook geen stijlkenmerken die afwijken.
Anyway

niet hier verder, op dit forum staan allerlei threads met opmerkingen van allerlei deelnemers over dit thema. klik
de meest actuele discusse, het is een van de favoriete thema's van aurelianus en ondergetekende. Het leuke van geplateerde Romeinse munten vind ik, dat ze heel zeker
echt zijn, dus ofwel het zijn echte Romeinse munten, ofwel contemporaine vervalsingen !

Lex