Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 18:34:25 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 2 3 4 5 [6]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Rituelen inslagen  (gelezen 9948 keer)
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #75 Gepost op: 27 Oktober 2005 - 19:58:39 »

Yep, "out of context" is ook niet zozeer bedoeld als "haal dat plaatje weg", maar het lijkt me wel goed om nauwkeurig onderscheid te maken tussen moderne en oude beschadigingen. Zie pagina 1. Bij de tweede munt is de bodem van de groef duidelijk metallisch. De wanden van de groef hebben een beetje zilverzwart. Eigenlijk vond ik nummer 1 het twijfelgeval ! Bij nummer 2 zie ik ook heel duidelijk een zeer rechte aftekening van het begin van de snede links. Dat zie ik op mijn munt (Vitellius) niet en op nummer 1 ook niet. Nummer 1 zou volgens mij best een oude inslag kunnen zijn..

Overigens vind ik een "haat-slag" op de kop van een keizer een vorm van ritueel. Het lijkt me zeker dat deze munten niet door officieele instanties ongeldig zijn gemaakt. In dat geval zou men het portret niet beschadigen ( is dat eigenlijk zo ? damnatio ?)

nummer 1

nummer 2

Wink
Lx
« Laatste verandering: 27 Oktober 2005 - 20:03:47 door Goodies » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #76 Gepost op: 27 December 2005 - 20:23:14 »

Bron: dit forum, Grieks - spaarvarken tetradrachme

De groef is in elk geval oud en het gaat door een dier heen. Het muntbeeld wordt flink aangetast, wat opvalt is dat de groef hier niet doorloopt totaan de rand. Volgens mij is deze te diep voor een testgroef. De tijd (300BC) is uiteraard out-of-context in deze thread, maar eigenlijk weten we dat niet. Het is ook niet de eerste Griekse die hier opduikt. Het is geen inslag, want de groef is niet recht. Het lijkt alsof er er met een scherpe (steen?) punt op heen en weer gewrikt is of zo. Dit gebeurde niet in de hand met een mes, denk ik: als je dit op zilver wilt doen in de hand, dan moet je sterk zijn..

Smiley
Lex
« Laatste verandering: 27 December 2005 - 20:28:59 door Goodies » Gelogd
JML
Gast
« Antwoord #77 Gepost op: 27 December 2005 - 20:28:23 »

hallo lex

nee dat is zeker niet de eerste griekse munt die hier opduikt....want op de Martsberg zijn er ook twee gevonden , maar jammer genoeg zonder de inslag.

mvg JML
Goodies
full lid

-

« Antwoord #78 Gepost op: 27 December 2005 - 20:30:05 »

hoi @JML we waren tegelijk bezig. Dit is geen testgroef volgens mij ! En oud ! Lees mijn bijdrage, "inslag" is het wellicht niet want de insnede loopt niet recht. Maar er is met grof geweld op de uil ingehakt hier.

Smiley
Lex
JML
Gast
« Antwoord #79 Gepost op: 27 December 2005 - 20:47:30 »

hoi lex

dit is de doormij eerder geplaatste Griekse munt.

Athens, Attica, fourree tetradrachm - c. 430 BC - 23 X 27 mm diameter, 16.5g
Athena head right / Owl, olive spray, small crescent moon - A theta E
Plated version similar to style of Svoronos, Corpus of the Ancient Coins of Athens, Plate11?

Bron: An Athenian Owl

en hier is de inslag ook op de uil gedaan en ook niet zo 100% recht, ik vindt het zelfs ook een beetje erop lijken dat het ook gewoon opzettelijk is gedaan om de munt te testen zo hoe het getoonde voorbeeld door jou van spaarvarken

mvg JML
« Laatste verandering: 27 December 2005 - 20:51:20 door JML » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #80 Gepost op: 27 December 2005 - 20:56:15 »

..dan houden we het voor beide exemplaren op testgroeven ? Blijkbaar werd dat gewoon zo diep ingekerft ? Die van jou is dan wel aardig door de mand gevallen overigens. Duidelijk geplateerd !

Lx
JML
Gast
« Antwoord #81 Gepost op: 27 December 2005 - 20:59:57 »

@lex

ja dat klopt, en nu hoe ik goed kijk, lijkt het erop dat ze op die door mij getoonde griekse munt een kruis wilden slaan ,want ik zie links beneden ook nog iets van een kerfje erop zitten.

mvg JML
Goodies
full lid

-

« Antwoord #82 Gepost op: 27 December 2005 - 21:08:50 »

Ja dat lijkt mij nu zo'n typisch test-groefje. Ik vraag me af, of iemand indertijd heeft geprobeerd, deze munt doormidden te slaan nadat de platering was ontdekt ! Een financieel (frustratie  Tongue) ritueel..

De Romeinen deden het (officieel!) overigens veel subtieler, zo'n testje.. Zie onder een muntje uit mijn verzameling (ca 35BC, Marcus Antonius) met een bankteken "4". Diepe, dunne kras.

Wink
Lex
« Laatste verandering: 27 December 2005 - 21:17:43 door Goodies » Gelogd
JML
Gast
« Antwoord #83 Gepost op: 27 December 2005 - 21:13:42 »

ja lex ,wat je daar zegt zou goed kunnen,zou je niet als je meschien iets gekocht hebt en je krijgt dan een geplateerd muntje terug.....dat is flippen denk...

JML
Goodies
full lid

-

« Antwoord #84 Gepost op: 27 December 2005 - 21:19:36 »

Euh ja want dat is een dagloon. Zeker dat vroege zilver, dat was een heel kapitaal toen. Er duiken overigens opvallend veel geplateerde denarii op als Nederlandse vondsten. Ofwel er waren vervalsers actief, of.. het was officieel beleid..

Smiley
Lex
JML
Gast
« Antwoord #85 Gepost op: 27 December 2005 - 21:36:09 »

ja dat heb ik gezien bij het board Romeinen, dat volg ik soms ook nog wel, is ook een intersant thema vindt ik (vervalsers actief, of.. het was officieel beleid.. ) maar hoe kom je daar achter.

jml
Goodies
full lid

-

« Antwoord #86 Gepost op: 27 December 2005 - 21:49:02 »

hoi @JML, volgens Gert zijn er aanwijzingen tegen officieel, dus dat er (veel !) vervalsers actief waren. Er zijn bijv nog nooit officieele/geplateerde die-links aangetroffen, dus en stempelidentieke fourree met eentje met vol zilver. Dat is inderdaad een sterk argument maar geen bewijs nog. Ik denk (met aurelianus) dat Mattingly gelijk heeft. Dat is een Engelse numismaat, die van mening was dat, gedurende de hele Romeinse oudheid, door de officieele instanties werd geplateerd, d.w.z. om bij gebrek aan zilver toch te kunnen aanmunten voor de soldij. Romeinse keizers kregen een beetje een probleem wanneer zie niet op tijd soldij uitbetaalden namelijk ! Dat was levensgevaarlijk ! Maar goed, het kan dus dat de ene keizer het wel deed, zijn opvolger niet. Een controle markering op een denarius van Trajanus of Hadrianus (zeer inflatoire ontwikkelingen ! veel geplateerd !) heb ik nog nooit gezien. Zou een aanwijzing kunnen zijn, dat al die geplateerde Nederlandse bodemvondsten gewoon officieele muntslag zijn. Er zijn ook geen stijlkenmerken die afwijken.

Anyway  Lips Sealed niet hier verder, op dit forum staan allerlei threads met opmerkingen van allerlei deelnemers over dit thema. klik de meest actuele discusse, het is een van de favoriete thema's van aurelianus en ondergetekende. Het leuke van geplateerde Romeinse munten vind ik, dat ze heel zeker echt zijn, dus ofwel het zijn  echte Romeinse munten, ofwel contemporaine vervalsingen !

Smiley
Lex
Pagina's: 1 2 3 4 5 [6]   Omhoog
  Print  

Ga naar: