Hoi @lucotios, dat is een heel relevante vraag in dit verband,klopt helemaal. Maar deze munt komt niet van een zoeker, maar van een collega-verzamelaar. Op mijn website staat welliswaar een
vergroting met beschrijving van mijn munt, maar voorzover we nu kunnen nagaan (dit is het enige, red Lx), komt deze uit Frankrijk, meer weet ik niet.
Interessante thread is dit !!
Ik las in de bijdrage van Catuvolcos..
het aanbrengen van een groot aantal krassen op de muntzijde waarop de Romeinse keizer stond afgebeeld tegenover deze keizer een vloek wilde uitbrengen
Als het verhaal van aurelianus klopt, daar ga ik van uit, dan was er in de romeinse tijd weinig respect voor het muntbeeld. Maar ik heb inderdaad wel eens munten van Nero en Commodus (!) gezien, waarbij een zware beschadiging dwars over het gezicht van de keizer loopt. Dat lijkt me van toepassing als het om "beledigen" gaat.. bovenstaande kerven lopen steeds van de rand naar het midden van de munt, dus juist niet
over het midden, maar precies
van de rand totaan het midden. Vooral bij die Keltische en Republikeinse voorbeelden hierboven valt dat op. De snede loopt precies totaan het midden van de munt.
Interessant idee vond ik het uit circulatie nemen van geofferd zilver. Wat zou er daarna mee gebeuren ? Omsmelten ? Wellicht werden de munten bij ontvangst op deze manier behandeld (ritueel! aureum!) en later omgesmolten. Maar dit blijft speculatie, mogelijk zitten we in deze thread op een dwaalspoor, d.w.z. er zijn nog steeds drie alternatieven:
1- de groef hoort bij de gewoontes mbt munten in offergaven
2- controle of de munt niet geplateerd en van goed zilver is
3- beschadiging door een modern landbouw-werktuig
Wellicht is door metallurgisch onderzoek de derde mogelijkheid uit te sluiten. Dus of de beschadiging "jong of oud" is, onderzoek met een massa-spectrograaf of eenvoudiger, een 3D licht-microscoop kan hier misschien duidelijkheid over geven, in elk geval met betrekking tot mijn denarius. Aangezien ik op mijn werk hier de beschikking heb over professionele microscopen, zal ik de munt zelf eens onderwerpen aan inspectie. Ik weet alleen nog niet waar ik naar moet kijken ! Tips zijn welkom ! (Langeveld wellicht?

)
lucotios noemde mbt de
tweede mogelijkheid een alternatieve, gemakkelijker procedure..
kras dan eens met de zijkant over schuurpapier of een steen of weeg de munt.
Inderdaad, hoe langer ik kijk naar deze stukken hier, steeds diezelfde inkeping, Uw methode is gewoon
eenvoudiger, d.w.z. de groeven die we hier zien, zijn diep, dus met relatief veel moeite aangebracht (Catuvolcos: "beitel") en
geprononceerd zichtbaar op de munt.
Lx