Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 18:30:33 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Type 2 R / Prachtig barbaartje /naar (Victorinus -) Tetricus I kz Spes  (gelezen 927 keer)
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 30 Juni 2005 - 18:09:19 »

Dit muntje, 15x13 mm, 1,4 gram
alweer afkomstig uit Mainz !

Voorzijde keizersportret met stralenkroon, ik lees links AVIP (p niet te zien op de scan)rechts S PF AVG
Postumus???
Achterkant : Staande vrouwenfiguur met in de linkerhand een speer, en op de rechterhand houdt ze iets vast
Rechts te lezen : AVG

Wat opmerkelijk is : er is ook een poging gedaan om iets in exergue te schrijven , ik lees S en A (maar zonder het tussenbeentje van de A)

Wat is jullie mening???
« Laatste verandering: 06 Juli 2005 - 08:45:39 door aurelianus » Gelogd
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #1 Gepost op: 30 Juni 2005 - 18:46:48 »

Enige  karakteristieke kenmerken voor Barbaarse imitatie type 2, inderdaad: stijl portret (oog!), het gebruik van rechte lijnen overal in het muntbeeld, een portret dat vnl bestaat uit losse lijntjes, de stempelsnijder had misschien maar 1 dunne beitel ter beschikking.

type IIr, ik zie een portret van Victorinus, de V links kan ook bij deze keizernaam horen.. 

Als het geen drietand is (dat dacht ik eerst), dan was de voorbeeldmunt misschien Victorinus RIC-71 met Salus, d.w.z. vergelijk armhouding en drapering..  Tongue

Bron: DirtyOldCoins - Victorinus
« Laatste verandering: 30 Juni 2005 - 18:54:11 door Goodies » Gelogd
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #2 Gepost op: 30 Juni 2005 - 20:51:00 »

Denk ook Salus op de Kz. Zie tevens de stand van de benen en de patera in de hand. Van Victorinus ben ik echter niet zo zeker, daar Tetricus I ook  Salus op de Kz kent. Ik neig uit pure eigenwijzigheid naar Tetricus I Grin

DAMNATIO MEMORIAE
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #3 Gepost op: 01 Juli 2005 - 11:24:06 »

Inderdaad Gladius

Het kan een patera zijn, want ik zie een cirkeltje, maar ook een staand figuurtje op de hand.
Nu een combinatie van beiden ken ik niet, dus ik opteer voor de patera en het staand figuurtje zou dan nog wat vuil kunnen zijn;
Maar ik blijf er verder af, munt is schoon genoeg zo vind ik.

Een vraagje : is het meer bekend dat bij dit type muntjes ook iets in exergue werd geschreven???
Ik vind dat namelijk eigenaardig. Dit type muntjes waren copien van antoniniani, en daar kwam geen exergue op voor (toch niet die van Tetricus, Victorinus, Postumus,...)
Toevalligheid?
Combinatie van voorbeeldmunten???
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #4 Gepost op: 01 Juli 2005 - 15:56:27 »

Ik denk dat de belettering: SALVS AVG deels onder de afsnede doorloopt of begint, hetgeen niet verwonderlijk is voor een Barbaar. Ik heb in mijn collectie in ieder geval geen barbaren met letters of cijfers in de afsnede (als exergue) en ben ze ook nog niet tegengekomen. Maar wie weet iemand anders wel?

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 01 Juli 2005 - 22:43:05 »

Voorzijde: ik zie links duidelijk een V. In het begin van de naam (TETRIC), of in de aanduiding PF, IMP etc komt niets voor dat op een V-achtig teken lijkt. Zelfs op een barbaarse imitatie zie je meestal in elk geval letters die erop lijken, kopstaand, gespiegeld, etc.

Maar ik ga in zoverre mee, dat het Tetricus kan zijn, d.w.z. als je naar het portret kijkt. Dat kan net zo goed voor Tetricus I als voor Victorinus.

Wie ziet meer aanwijzingen in vz belettering.. drapering ergens..
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #6 Gepost op: 06 Juli 2005 - 08:47:46 »

Dag gantois321,
Ik heg er niets aan toe te voegen, behalve dat het weer een schitterende munt is  en gefeliciteerd.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: