Charmender
Senior lid

Geslacht: 
Got to cath'm all those eurocoins
|
 |
« Gepost op: 29 Juni 2005 - 08:30:11 » |
|
Hey iedereen, kent er iemand onderstaande munt? Diameter = 25mm Zijde met kruis: In de kwadranten de letters S - A - N - R en het randschrift meen ik te lezen " Moneta nova dei gr nemensis" Zijde met madonna:  MvG, Charmender
|
|
|
|
« Laatste verandering: 05 September 2005 - 17:14:07 door aurelianus »
|
|
Got to catch'm all those eurocoins Already 529 in my collection, 60 to go(from wich 32 year 2004)!!!!!!!!!!!
|
|
|
|
Arie van Herwijnen
Gast
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 29 Juni 2005 - 19:49:36 » |
|
Beste Charmender,
Dit is een groot van het Hertogdom Gelre, geslagen door Willem I (1377-1393), literatuur Van der Chijs VII-12. Op de voorzijde staat niet een madonna maar een toernooihelm met veren in een zespas; omschrift: + WILHELM : DVX : GELR : Z : COM : ZVTP = Willem, hertog van Gelre en graaf van Zutphen. Op de keerzijde inderdaad de letters ANRS = Arnhem, Nijmegen, Roermond en Sutphen. Omschrift: + MONETA : NOVA : DE : AERNEMENSIS = nieuw geld geslagen in Arnhem.
groeten, Arie
|
|
|
|
« Laatste verandering: 29 Juni 2005 - 20:09:14 door Arie van Herwijnen »
|
|
|
|
|
|
aurelianus
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 30 Juni 2005 - 05:57:41 » |
|
Charmender, gefeliciteerd met dit leuke stukje, Arie bedankt voor je determinatie. mvg A 
|
|
|
|
|
|
Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
|
|
|
Charmender
Senior lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 30 Juni 2005 - 08:24:57 » |
|
Hoy Arie,
alvast bedankt voor de determinatie.
Heb je eventueel een afbeelding of pentekening van deze munt?
Kom je deze munt vaak tegen?
MvG,
Charmender
|
|
|
|
|
|
Got to catch'm all those eurocoins Already 529 in my collection, 60 to go(from wich 32 year 2004)!!!!!!!!!!!
|
|
|
|
Arie van Herwijnen
Gast
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 30 Juni 2005 - 13:57:14 » |
|
Hallo Charmender,
Hierbij de scan van het plaatje uit Van der Chijs. Reinigingstips geef ik liever niet, heb in het verleden zelf genoeg verprutst. Ik denk dat je op dit forum wel de nodige (veilige) methodes kan vinden.
groeten, Arie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 30 Juni 2005 - 19:11:15 » |
|
 yes yes jippie hoi hoi Nijmegen (S - A - N - R) en Arnhem (AERNEMENSIS !!).. gefeliciteerd met deze GEWELDIGE munt, Charmender ! Misschien leuk om mijn gehavende Arnhemse Groot (gevonden in 3 stukken) hier even bij te plaatsen, een ander type: Graaf Eduard van Arnhem 1361-1371 (nog net zichtbaar EDWAR in EDWARDVS:[DEI:G]:RX:DVXiDNS[iGALREN])
|
|
|
|
« Laatste verandering: 03 Juli 2005 - 21:26:28 door Goodies »
|
|
|
|
|
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: 
Eerst het boek, dan de munt.
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 01 Juli 2005 - 22:42:04 » |
|
Voor de Nijmegen enthousiastelingen is hier een Nijmeegse daalder te vinden. (Even naar onderen scrollen en op "details" klikken. Peter
|
|
|
|
|
|
Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 01 Juli 2005 - 23:00:47 » |
|
hoi @figleaf, ja dat is deze, die had ik reeds op mijn hard-diskje gezet.. Prachtig groot zilverstuk uit het begin van de 80-jarige oorlog (1583). Bovenstaande munt is wel een beetje ouder.. hij staat goed in deze rubriek van dit forum.. Beetje boven mijn budget die daalder daar, maar net zoals bovenstaande (!!) een aanwinst voor mijn virtuele muntenverzameling. In de catalogus van Passon voor de stadsmunten van Nijmegen staan van de meeste munten ook afbeeldingen, op het internet zie je de vroege munten zelden langskomen. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Charmender
Senior lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 02 Juli 2005 - 14:58:17 » |
|
Hey iedereen,
heb nog een klein vraagje.
Hoeveel is deze munt waard in deze staat?
MvG,
Charmender
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 02 Juli 2005 - 19:26:53 » |
|
@Charmender, om te weten wat deze munt waard was, lees Arneym geschiedenis - Het leven in de middeleeuwse stad ArnhemEn nu, in 2005 ?? Wat de gek er voor geeft.. Dit is middeleeuws en dit is zeldzaam. Er is geen markt-aanbod te vinden van Arnhemse Groten ook, zoek je "munt Groot van Arnhem" in Google dan verschijnt deze thread in dit forum. Dit is een middeleeuwer. Een goede raad, hou deze munt in je bezit en zorg er heel goed voor. Meld hem eventueel aan met vindplaats. Ik kan wel een prijs gaan roepen, die ik zelf zou geven. En dit is geen verkoop-rubriek. Als je de munt per se kwijt wilt, zou je hem bij v.Herwijnen (zie boven) kunnen aanbieden, die heeft ook deskundig inzicht m.b.t. de huidige markt (voorzover die bestaat) en de prijzen en zo. Hier zijn we vooral bezig met de munt zelf. 
|
|
|
|
« Laatste verandering: 02 Juli 2005 - 19:31:26 door Goodies »
|
|
|
|
|
Charmender
Senior lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 03 Juli 2005 - 10:59:15 » |
|
Hier dan de scans van de gereinigde munt.
Er zijn wel nog wat vlekjes maar durf hem niet meer verder reinigen.
MvG,
Charmender
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Arie van Herwijnen
Gast
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 03 Juli 2005 - 15:40:20 » |
|
Prima, niets mee aan doen zo. Ik zet hem er eind van de week op.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
michiel
Beheerder
full lid

Geslacht: 
Metaaldetectorzoeken!!!!!!
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 03 Juli 2005 - 20:21:44 » |
|
mooi resultaat, hoe heb je hem gereinigd.
Groeten Michiel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Goodies
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 03 Juli 2005 - 21:20:58 » |
|
@Charmender, complimenten voor de fantastische foto van dit stuk. Gefeliciteerd, dit is een heel mooie munt zeg.. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Charmender
Senior lid

Geslacht: 
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 03 Juli 2005 - 21:22:47 » |
|
Hoy,
de reiniging is gebeurd door middel van citroenzuur op te lossen in gedestileerd water.
Laten weken en elk uur met een tandenstokers de stukjes vuil voorzichtig proberen lospeuteren. Dit tot alle vuil verdwenen was.
Bij deze munt heeft het 8 uurtjes geduurd.
MvG,
Charmender
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|