Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 18:18:09 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Type 2 R ms? / Geknipt Barbaartje of niet /? Victorinus  (gelezen 1047 keer)
aureum
Gast
« Gepost op: 20 Juni 2005 - 16:13:56 »

hallo allemaal

vondt van de week deze geknipte munt. weet niet waarom hij zo geknipt is,maar vondt het wel raar
normaal snijden ze de muntjes toch gewoon rond bij, waarom deze in het vierkant???.
hij is 5mmx4,5mm.
ik hoop dat jullie iets zien op deze scan's

mvg aureum
« Laatste verandering: 06 Juli 2005 - 08:18:48 door aurelianus » Gelogd
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Antwoord #1 Gepost op: 20 Juni 2005 - 16:36:12 »

Heel onregelmatige muntplaatjes zijn geen bijzonderheden bij de Barbaartjes, maar zo vierkant als deze heb ik tot nu toe alleen bij de Byzantijnen gezien. Gezien de zeer kleine diameter verwacht ik eigenlijk dat dit een stukje huisvlijt is zodat de munt ergens ander voor gebruikt kon worden?

Van wat ik op de scan waarneem kan ik niet proberen om vast te stellen of dit een barbaar is of een officiele antoninianus van de keizers: Tetricus I of Victorinus. Wel bijzonder, ben benieuwd naar de reakties.

DAMNATIO MEMORIAE
aureum
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 20 Juni 2005 - 16:59:56 »

meschien is deze scan beter.

mvg aureum
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 20 Juni 2005 - 17:14:24 »

Gemeld is.. 5mmx4,5mm, ik zie geen omschrift, een in verhouding heel grote (Victorinus) kop, voorzover te zien is het portret wel barbaarse stijl, kijk maar naar de mond (die staat los van het gezicht) en de lijntjes in de stralenkroon. Die keerzijde.. ik kan er niets van maken, misschien ziet iemand anders hem " ineens". De  beiteldikte is overal gelijk, ik denk barbaarse imitatie type 2Rr (gereduceerd) of 2Rp, die "p" slaat dan op "gepeld". Want die afmeting is inderdaad wel heel erg klein zo. Ik denk met Gladius dat munt eerst rond geslagen zou kunnen zijn en vervolgens door iemand "gepeld", d.w.z. voor een klein beetje brons. Maar of dat te bewijzen is..

Opvallend dat stukje dat eruit steekt, linksonder: het lijkt of we met een mes zijn rondgegaan en onderin kwam het niet uit (dwz rechtsom, dan te ver, waardoor de hoek linksonder materiaal overbleef. Waarom is dat materiaal blijven staan. Een ander ideetje: heeft iemand deze wellicht gepeld met een doel, bijv om een bepaald gewicht te bereiken ? Dus een muntfragmentje dat als gewichtje is gebruikt ?
« Laatste verandering: 20 Juni 2005 - 17:18:18 door Goodies » Gelogd
aureum
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 20 Juni 2005 - 17:29:33 »

hallo Goodies

op de keerzijde is niks meer te zien en letters of zo ook niet, maar wat je zegt over dat gewichtje had ik ook al aan zitten te denken. iets anders valt me niet in waarvoor dit raar vierkantje geknipt voor geworden is.

mvg aureum
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 20 Juni 2005 - 18:04:14 »

Tsja veel mensen roepen onmiddelijk "heee een plectrum !" als ze zoiets zien.. om gitaar mee te spelen dus  Grin  Grin
aureum
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 03 Juli 2005 - 13:42:15 »

hallo

bedankt allemaal

het is jammer dat ik geen gitaar speel, dan had ik wel meschien het oudste plectrum.

mvg aureum
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #7 Gepost op: 06 Juli 2005 - 08:34:16 »

@ Goodies

Citaat
type 2Rr (gereduceerd) of 2Rp, die "p" slaat dan op "gepeld". Want die afmeting is inderdaad wel heel erg klein zo. Ik denk met Gladius dat munt eerst rond geslagen zou kunnen zijn en vervolgens door iemand "gepeld",
  Ik voel niet zo voor je "p", omdat ik die  term "gepeld" uit de numismatiek niet ken, gesnoeid is daar gebruikte woord, overigens ben ik ook niet voor "s" of zoiets dan kan je elke beschadiging wel een letter geven en dat maakt het niet duidelijker.
Ik probeer me vast te houden aan de indeling die we samen hebben gemaakt en die je kunt vinden in de sticky topics Re: Op aanvraag nieuw rubriek/ verkorte typering
Ik heb ook ernstige twijfel over de  zin van het snoeien van brons of koper, gezien de metaalwaarde. Vermoedelijk is het meestal een veel te klein muntplaatje of een heel bijzondere vorm van slijtage, rollen in een beek of rivier.
mvg A.

@ allen en vooral  aurum,
bedankt voor je submit,
Ik heb al eerder zo'n vierkante gezien zelfde vindplaats, dit zegt mogelijk iets over het productie proces!
Maar echter herhaaldelijk opgemerkt diameter en of massa, soms noodzakelijke gegevens voor determinatie. Deze gegevens zijn ook alsmede de (globale) vindplaats zijn interessant op dit forum.
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 06 Juli 2005 - 08:41:38 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
aureum
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 06 Juli 2005 - 15:43:00 »

hallo aurelianus

bedankt voor de uitleg deze munt heb ik tussen Geel en Tongeren (belgie) gevonden, met wat gewoone follissen en twee assen. men zegt dat er op die plaatst een Romeins tolhuisje heeft gestaan naast de hierbaan.

mvg aureum
Goodies
full lid

-

« Antwoord #9 Gepost op: 06 Juli 2005 - 19:00:47 »

@aurelianus: de letter P staat in dit verband natuurlijk voor Plectrum  Grin  Grin

zonder gekheid, we hadden toch een "r" bedacht voor gereduceerd  ? (bron Gladius)

enne @aureum: Tongue k las daar.. romeins tolhuisjeCool wauw zeg ! je zoekt de plekjes wel op ja !

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: