@Gert, kijk uit, van dat uiltje zijn echt
heel veel woest uitziende
imitaties in omloop, meestal in (veel) slechter zilver of helemaal geen zilver en met (dat vooral) een slecht of grof gesneden muntbeeld. Dat zie je op de echte exemplaren niet. De rommel op deze munt is m.i. oud-makerij. Deze munt van Athene is beroemd, een echte krijg je niet zomaar ten geschenke. Wat betreft die Nero, dat vind ik een hele mooie ! Ook dat is een kostbaar stuk, ik twijfel dan ook sterk aan de authenticiteit. Als de indiener nu zou zeggen "dit was een veilingstuk"..
Verzoek aan @freetje: graag gewicht en diameter van die Nero-munt. Wat ook mooi zou zijn, een nieuwe foto van de voorzijde en de keerzijde van die munt van Nero indienen, in de rubriek "Romeins" op dit forum. Want Nero was echt een romeinse keizer, hij liet munten met zijn portret slaan in de provincie op de Balkan en in Alexandrie met
Griekse letters. Dus ondanks die Griekse letters is het dus toch een Romeinse munt !
Graag de munt voor de foto uit het mapje halen, want die plastic-reflectie stoort enorm bij de identificatie van de munt en de beoordeling van het metaal-oppervlak. Dat laatste is heel belangrijk bij de vraag "is iets vals". En als je de munt uit het plastic haalt, heb ik nog een tip. Houd hem eens onder de lamp en speel een beetje met het licht. Is de munt-plaat van de munt heel erg vlak, dan is het zowiezo een vervalsing. Let ook op pokdalig oppervlak (gietwerk, dus geen slag.. meestal ook een aanwijzing..) en eventueel gietsporen (een klein bobbeltje) aan de rand.
Tenslotte zie ik een duidelijk
pluspunt ook, bij die munt van Nero. Zo te zien is er een breuk van het muntplaatje, dat loopt van 9 uur in de richting van het centrum, een heel grote barst. Welnu, dat is m.i. een
goed teken, dus een moderne vervalser zou zoiets niet zo gemakkelijk na kunnen maken denk ik. Ik hoop het, als die Nero echt is.. dan is het een heel mooi muntje !
mvgr,
Goodies