Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 18:13:31 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: weet niet welke munten zijn dit  (gelezen 2040 keer)
freetje
nieuw lid
**

Geslacht: Man

Ik verzamel belgische en Franse munten

« Gepost op: 15 Juni 2005 - 10:03:36 »

weet niet welke munten(2 verschillende)  dit zijn als iemand mij kan helpen aub is zeker niet mijn verzamelgebied (gekregen)
Vriendelijke groeten
Freetje

« Laatste verandering: 15 Juni 2005 - 10:53:03 door freetje » Gelogd

Indien iemand wil ruilen met belgische of franse munten laat het maar weten .
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 15 Juni 2005 - 10:33:11 »

Lijkt mij alleszinds geen echte munt te zijn, maar een gegoten/geverfde? copie
Op de achterkant staat een uil, dat komt op nog al wat Griekse munten voor.
Is niet mijn verzamelgebied, maar er zullen wel leden zijn die dit zullen weten

Hier een voorbeeld van een echte : AOE op achterkant, dat staat ook op de jouwe
Wat weegt ze?
afmetingen??,

Tetradrachm, silver - 460-450 BCE,
Obv. Head Athena R., Rev. Owl Stg. R.
Olive sprig, AOE.
« Laatste verandering: 15 Juni 2005 - 10:39:21 door gantois321 » Gelogd
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #2 Gepost op: 29 Juni 2005 - 13:13:57 »

Gantois slaat met zijn determinatie van de tweede munt de spijker op zijn kop. De eerste munt is een biljoenen tetradrachme van Nero uit Alexandrie. Die lijkt me echt te zijn. De tweede ziet er inderdaad wat raar uit, maar dat kan ook komen door slechte reiniging.

Groet
Gert
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 09 Juli 2005 - 20:28:07 »

@Gert, kijk uit, van dat uiltje zijn echt heel veel woest uitziende imitaties in omloop, meestal in (veel) slechter zilver of helemaal geen zilver en met (dat vooral) een slecht of grof gesneden muntbeeld. Dat zie je op de echte exemplaren niet. De rommel op deze munt is m.i. oud-makerij. Deze munt van Athene is beroemd, een echte krijg je niet zomaar ten geschenke. Wat betreft die Nero, dat vind ik een hele mooie ! Ook dat is een kostbaar stuk, ik twijfel dan ook sterk aan de authenticiteit. Als de indiener nu zou zeggen "dit was een veilingstuk"..

Verzoek aan @freetje: graag gewicht en diameter van die Nero-munt. Wat ook mooi zou zijn, een nieuwe foto van de voorzijde en de keerzijde van die munt van Nero indienen, in de rubriek "Romeins" op dit forum. Want Nero was echt een romeinse keizer, hij liet munten met zijn portret slaan in de provincie op de Balkan en in Alexandrie met Griekse letters. Dus ondanks die Griekse letters is het dus toch een Romeinse munt !

Graag de munt voor de foto uit het mapje halen, want die plastic-reflectie stoort enorm bij de identificatie van de munt en de beoordeling van het metaal-oppervlak. Dat laatste is heel belangrijk bij de vraag "is iets vals". En als je de munt uit het plastic haalt, heb ik nog een tip. Houd hem eens onder de lamp en speel een beetje met het licht. Is de munt-plaat van de munt heel erg vlak, dan is het zowiezo een vervalsing. Let ook op pokdalig oppervlak (gietwerk, dus geen slag.. meestal ook een aanwijzing..) en eventueel gietsporen (een klein bobbeltje) aan de rand.

Tenslotte zie ik een duidelijk pluspunt ook, bij die munt van Nero. Zo te zien is er een breuk van het muntplaatje, dat loopt van 9 uur in de richting van het centrum, een heel grote barst. Welnu, dat is m.i. een goed teken, dus een moderne vervalser zou zoiets niet zo gemakkelijk na kunnen maken denk ik. Ik hoop het, als die Nero echt is.. dan is het een heel mooi muntje !

mvgr,
Goodies
« Laatste verandering: 09 Juli 2005 - 20:33:23 door Goodies » Gelogd
muntenman
full lid

Hallo allemaal. Ukraine en componistenmunten

« Antwoord #4 Gepost op: 30 April 2007 - 00:47:14 »

Allebei vals... jaren 1960

Eric Tulling
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 30 April 2007 - 16:51:58 »

@muntenman.... svp argumenten als je dit soort dingen gaat roepen. In dit geval is het een geschenk geweest, de forumdeelnemer is al meer dan een jaar niet hier geweest, dus vermoedelijk zal je "eindoordeel" niet worden gelezen.

De munt kan inderdaad gietwerk zijn, het feit (dat denk ik wel  Wink ) dat die Griek vals is is geen aanbeveling, maar op basis van deze foto (aleen voorzijde, in een muntmapje, met spiegelingen) ga ik niet roepen, dat het stuk van Nero vals is. Realiseer je, dat je met dit soort  ongefundeerde submits grote teleurstelling veroorzaakt bij verzamelaars. Misschien heb je gelijk, maar het is m.i. beter om niet kortaf te zijn op dit soort thema's !!

Roll Eyes
Lex
muntenman
full lid

Hallo allemaal. Ukraine en componistenmunten

« Antwoord #6 Gepost op: 02 Mei 2007 - 01:00:41 »

Kritiek geaccepteerd, zag drie weken terug op een verzamelbeurs een bak met soortgelijke vervalsingen met bruinachtige patina voor 30 eurocent per stuk. Ik heb er geen aangekocht.

Eric Tulling
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: