Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 18:12:01 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Tweede goudverf geval: een sestertius van Caracalla  (gelezen 2198 keer)
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Gepost op: 13 Juni 2005 - 21:04:05 »

Zoooo. Even tijd voor een vervolgje op Diva Faustina Sestertius, dus alweer een goudverf-patient.

De onderstaande munt bevestigt overigens mijn vermoeden van vorige keer: deze munten zijn foutief gereinigd met een of ander zuur en vervolgens met goudverf actief bijgewerkt. Feitelijk een vorm van tooling dus. Dat is bij de onderstaande munt te zien in de haardos: duidelijk is deze achter met goudverf aangedikt. De maker realiseerde zich niet dat het portret daardoor op broertje Geta ging lijken. Haal je de goudverf er (grotendeels) af dan wordt de kop een stuk smaller !

Dit keer stribbelt ie wel hard tegen. Deze sesters zou van messing (orichalcum) kunnen zijn en het zou me niets verbazen als dat veel lastiger schoonmaken is. De kleur van messing komt natuurlijk dicht in de buurt. Maar ik zie inmiddels een paar plekjes die op brons lijken, dus misschien zit er toch nog brons onder (EN een heeeeeleboel goudverf zit nog op de munt..) Na anderhalf uur inweken en afschrobben met FLEXAF (ping!) is dit het resultaat en ik heb alleen de voorzijde behandeld. Als volgt:
« Laatste verandering: 13 Juni 2005 - 21:08:49 door Goodies » Gelogd
batavier
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 13 Juni 2005 - 23:39:22 »

Het eindsresultaat ziet er veel fraaier uit.
Wie verzint het toch om munten met goudverf in te smeren.
Heel vreemd!
Zit er eigenljik op de gezichtszijde ter hoogte van de neus nog corrosie?

Batavier

Die zoekt zal vinden.
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #2 Gepost op: 14 Juni 2005 - 06:00:15 »

GOOD WORK GOODies,
ja er zit nog een spoortje koper(I)oxide onder de neus, dus authentiek!
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 14 Juni 2005 - 11:42:28 »

Tongue nog nie klaar.. ik doe hem er vanavond weer 2 uur in. Ik heb een hele serie opnamen gemaakt in de verschillende fasen, deze plaatjes zet ik nog op mijn website. Ik was namelijk bang dat het FLEXAF-spul de corrosie kon hebben veroorzaakt, toen. Dat blijkt (definitief) niet zo. De munt zit onder de goudverf zoals je hem nu rechts ziet, dus met een nagenoeg weggecorrodeerd gezicht. Die neus komt er nu geleidelijk onder uit, maar heel vaag.. de kin is volgens mij weg. De munt heeft  wel een prachtig gestoken belettering. Het midden van de munt is foutief behandeld geweest, denk ik nu. De keerzijde is in het midden een stuk mooier..

Citaat
Wie verzint het toch om munten met goudverf in te smeren.

Heb nu 2 theorieen:

-> deze munten zijn te lang in mierezuur (of iets dergelijks) gelegd waardoor het oppervlak is gecorrodeerd, het doet me denken aan die getoolde van Gladius. Vervolgens is de vinder aan de haal gegaan met goudverf om e.e.a. te "restaureren".

-> de verzamelaar die deze munt bezat is zojuist gescheiden van zijn vrouw. De aanleiding was een wanhoopsdaad van haar, bedoeld om zijn verzamel-drif in te tomen en mogelijk.. zijn haars insziens overmatige activiteiten op dit muntenforum. Op een kwade nacht heeft zij alle grootbronzen ingekleurd met goudverf en bestanddelen in de verf hebben vervolgens de corrosie veroorzaakt..

« Laatste verandering: 14 Juni 2005 - 11:50:54 door Goodies » Gelogd
aurelianus
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 14 Juni 2005 - 21:56:36 »

Ik vermoed dat ze in citroenzuur hebben gelezen om de corrosie / patina te verwijderen en mogelijk is er naast de corrosie / patina ook wat orichalcum verdwenen. We zijn benieuwd naar de fotosessie G!

batavier
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 19 Juni 2005 - 08:53:03 »

Ik meende dat citroenzuur geen putjes in het materiaal vrat.
Het lijkt me dat er dan misschien aggresievere middelen zijn gebruikt.
Maar dan nog steeds de vraag waarom juist goudverf.
Ik zou dan eerder denken aan een groene verf om de patina kleur te benaderen.

die tweede theorie van Goodies lijkt me daarom nog niet zo gek. Een boze echtgenote zonder kennis van zaken (of juist wel)

Batavier

Die zoekt zal vinden.
aurelianus
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 19 Juni 2005 - 09:07:18 »

Citaat
Zeker wel, zelf gezien bij een orichalcum (een soort messing) sestertius (Judea Capta!!!!!).
De kwaliteit was ZFr met corrosie bulten, ik bood voor die munt een bepaalde (hoge) som, maar de vinder vermoedde meer te kunnen krijgen na reiniging. Hij behandelde de munt met citroenzuur en uiteindelijk kocht ik de mishandelde munt voor een fractie van mijn oorspronkelijk bod, helaas voor mij en hem!
Citroenzuur alleen bij munten met een redelijk zilvergehalte gebruiken, is mijn advies.
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 19 Juni 2005 - 11:34:13 door aurelianus » Gelogd

gantois321
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 19 Juni 2005 - 10:13:41 »

Code:

Batavier,

Je hebt wel gedeeltelijk gelijk. Citroenzuur is een organisch zuur, en dus in vergeljking met anorganische zuren, zoals bijvoorbeeld zoutzuur, een betrekkelijk zwak zuur.
Zou je dus een pas geslagen follis of sestertius hebben, die lichtjes laten oxideren in de buitenlucht, of zelfs zwavelen, en die dan in citroenzuur leggen, dan zou die er weer als nieuw uitkomen, volledig gereinigd.
Er zouden wel minimale deeltjes metaal zijn opgelost, maar dit zou niet zichtbaar, en zelfs quasi niet meetbaar (gewichtsverlies) zijn.
Echter, munten die eeuwen in de grond gezeten hebben zijn gecorrodeerd/geoxideerd.
"Verroest" eigenlijk, want zo heet oxidatie bij ijzer.
Een patina is eigenlijk een prachtig beschermmiddel, een soort enveloppe. De munt is onder de patina bijna steeds veel slechter van kwaliteit als dit op het zicht wel lijkt.
Die gecorrodeerde/geoxideerde munten, wel die corrosie, als ge daar niets aan doet, die houdt ook nog betrekkelijk goed aaneen, maar die zijn wel makkelijk oplosbaar in een zuur.
Dus : die gecorrodeerde delen (vergelijk dus met roestschilfers) lossen wel op in citroenzuur.
En : als je zo een munt in het citroenzuur legt gaat alle oxidatie oplossen en dus putjes vormen, ttz, waar oxidatie op het materiaal zat, gaat die weg, een putje achterlatend.
Dus de munt zal er optisch veel slechter uitkomen.
Ik meen dat het daarom is dat Aurelianus zegt : enkel met munten met betrekkelijk hoog zilvergehalte gebruiken.
Namelijk hoe edeler het metaal, hoe minder het wordt aangetast door die zuren. Goud bijvoorbeeld (of platina) zelfs helemaal niet.

aurelianus
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 19 Juni 2005 - 12:43:55 »

Je hebt wel gedeeltelijk gelijk.
Citroenzuur is een organisch zuur, en een zwak zuur (gedeeltenlijk geïoniseerd), hoewel het volgens de verdringingsreeks niet kan, toch in staat om metalisch koper onder bepaalde omstandigheden te ioniseren, dmv een mij onbekende redoxreactie.
Dus ook in een nieuw plaatje orichalcum, kan er volgens mijn ervaring, aantasting optreden.
Munten die eeuwen in de grond gezeten hebben zijn gecorrodeerd, slechts zelden geoxideerd  (althans in ons klimaat of in onze bodem).Sommige corrosies die een patina vormen zijn een een  bescherming, doordat ze niet (erg) doorlaatbaar is voor stoffen die de munt aantasten. Als voorbeeld kun je denken aan  aan de heel dunne nikkeloxide laag, die zelfs doorzichtig een nikkelen munt beschermd tegen zuurstof. of gegalvaniseerd ijzer of zink, de zinkoxide laagbeschermd tegen zuurstof door het onderliggende metaal luchtdicht af te sluiten.
Corrosie reageert met elk zuur, zure zouten zijn namelijk in water goed oplosbaar Er zullen zich dus putjes vormen, op de plek waar meer corrosie in het zat, gaat die weg, een putje achterlatend. Zoals Gantois opmerkte zal de munt er optisch veel slechter uitkomen.
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 19 Juni 2005 - 12:48:42 door aurelianus » Gelogd

gantois321
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 19 Juni 2005 - 20:57:46 »

Beste aurelianus,

Bedankt voor uw aanvullingen, altijd zeer leerrijk !
Wanneer ik zeg dat citroenzuur "vers" geslagen sestersen of follisen niet aantast, dan is dat natuurlijk maar gedeeltelijk waar.
Ik bedoelde dat, als je de munt in citroenzuur zou leggen zoals voor een normale reiniging, zeg maar maximum 24 uur, er optisch zeer weinig zal veranderd zijn aan de munt, behalve dat ze volledig schoon zal zijn.
Dat er een waarschijnlijk toch een bijna onmeetbaar kleine hoeveelheid materiaal zal zijn opgelost, gaf ik ook al aan.
Natuurlijk geef ik je 100% gelijk : als je zo een munt langere tijd (weken, maanden...) in citroenzuur zou leggen, ja dan riskeer je op den duur natuurlijk wel aantastingen.

PS : met gecorrodeerd bedoel je dus elke verbinding aangegaan door het metaal, behalve de oxides dus?
Omdat "roest", dus oxidatie van ijzer, ook wel "corrosie" wordt genoemd, daarom vermeng ik ook wel eens die termen.
En komen er minder "geoxideerde" munten voor wegens gebrek aan zuurstof in de bodem?
aurelianus
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 20 Juni 2005 - 10:20:14 »

Met gecorrodeerd bedoel ik, en ik dacht elke chemicus, dus elke verbinding aangegaan door het metaal en nietmetalen / complexen, dus ook de oxides.
Omdat "roest", is in strikte zin de corrosie van ijzer door water en zuurstof, volgens mij met de formule Fe2O3 . n H2O, waarbij > n de roest van donker bruin, naar roodbruin tot oranje maakt. er zitten ook andere Fe,O combinaties bij, dacht ik, m.u.v. FeO.
En komen er minder "geoxideerde" munten voor wegens gebrek aan zuurstof in "onze" bodem, er is vooral de aanwezigheid van water  waardoor vooral ook andere stoffen een rol kunnen spelen in deze complexe reacties, waarbij koper electrronen afstaat aan... verschikkelijk veel verschillende andere stoffen, die dan weer dankzij het water kunnen worden uitgewisseld met andere kathionen.
mvg A  Smiley

« Laatste verandering: 20 Juni 2005 - 10:22:02 door aurelianus » Gelogd

batavier
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 21 Juni 2005 - 16:50:58 »

Bedankt voor de toelichting.
Ik zal dus in de toekomst wat voorzichtiger met dat spul omgaan.

Batavier

Die zoekt zal vinden.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: