Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 18:11:38 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Probleembarbaar Nero Kz. keizer staand? / Type 1 hybride Claudius / Claudius  (gelezen 1290 keer)
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Gepost op: 13 Juni 2005 - 14:14:14 »

Ik heb hier een orichalcum probleembarbaar van 23mm. De Vz. lijkt nog het meest op Nero vanwege de nek en de kin. Zichtbare letters: S CAESAR A

De Kz. laat vermoedelijk keizer Nero staand zien met uitgestoken rechterarm naar links. Nog net is te zien dat het figuur een staafvormig voorwerp vasthoud. De S van SC is nog zichtbaar. Wie weet meer over deze vermoedelijke barbaar en waar deze mogelijk van afgeleid is?
« Laatste verandering: 13 Juni 2005 - 19:58:52 door aurelianus » Gelogd

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #1 Gepost op: 13 Juni 2005 - 19:52:05 »

(CLAVDIV)S CAESAR ? En ik weet zeker dat ik die drapering met die ronde lijnen eerder gezien heb..  Wat was dat ook weer.. Liberalitas ?
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #2 Gepost op: 13 Juni 2005 - 19:53:00 »

De keerzijde is denkelijk afgeleid van de keerzijde van de dupondius van Antonia door Claudius; Literatuur: R.I.C. 1, (2e druk) blz.: 127, no.: 92.
Oorspronkelike munt Keerzijde: Claudius aanziend staand in zijn functie als Pontifex Maximus, met hoofd naar links, met in rechterhand een simpulum. Ter weerszijden: “S – C”. Omschrift: ” [TI.CLAVDIVS.]CAESAR.AVG.P.M.TR.P.IMP.”, zonder interpunctie.
De voorzijde zou goed een kopie van een as van Claudius kunnen zijn, maar is veel minder herkenbaar voor mij. Dit is dus een hybride een combinatie voor en achterkant die je niet op een officiële munt zult vinden
mvg A  Smiley

« Laatste verandering: 13 Juni 2005 - 19:55:37 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 13 Juni 2005 - 20:46:48 »

@aurelianus, bedankt voor de lead. Het was precies deze drapering die ik bedoelde..

Dit is RIC-104 uit Wildwinds-Antonia. Dit kledingstuk is een toga. Er staat: "togate".. na enig zoeken met dit woord (!) concludeer ik voorlopig dat die Antonia de enige is met een staande figuur waarbij de toga beneden uitwaaiert. Probleem: op de voorzijde staat geen S CAESAR, dus er zijn inderdaad twee voorbeeldmunten gebruikt blijkbaar.. Bijzonder stuk, zeg !! ben jaloers..
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #4 Gepost op: 14 Juni 2005 - 10:09:01 »

Heren mijn dank voor de reacties. Ik kan niets bedenken wat jullie suggestie in de weg staat, dus ik  denk ook dat dit een barbaarse hybride met de Vz van een as of dupondius Claudius en de Kz. van een dupondius van Antionia is. Het portret lijkt weliswaar veel op Nero, maar bij Barbaarse imitaties sta ik nergens van te kijken.

Opvallend is dat het materiaal orichalcum is en geen 'gewoon' brons. Dat is geen unicum voor barbarse imitaties uit de 1e eeuw, maar gezien het feit dat deze hybride o.a. is afgeleid van een dupondius,  toch wel het vermelden waard. Verder wil ik nog even vermelden dat dit muntje waarschijnlijk uit de Balkan regio komt en daar zijn meer hybrides van bekend o.a. een Nero as met een Neptunus Kz. van Agrippa. Deze hybride heb ik echter nog niet eerder gezien.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 14 Juni 2005 - 11:54:24 »

Citaat
Het portret lijkt weliswaar veel op Nero, maar bij Barbaarse imitaties sta ik nergens van te kijken

Kijk uit met deze conclusie. Als dit een hybride is, dan is het heel goed mogelijk dat het voorzijde stempel een echt romeins stempel is en alleen de keerzijde nagesneden/barbaars. Ik denk dat het stempel waarmee de voorzijde is geslagen is, groter was dan het muntplaatje. De belettering is toegevoegd, of dit is een dubbelslag geweest. Kijk maar naar de radius van de cirkel waarop de belettering ("CAESAR") staat. De ligging van die cirkel ligt decentraal ten opzichte van het portret. Maar de stijl van de letters (die grote S) wijst volgens mij op een ingreep. Ook zijn de letters veel hoger gestoken dan het portret. Zowel kop als de belettering zijn volgens mij in verhouding groot.

Ik denk nu (bijna zeker), dat het Nero is, maar dat het (misschien) ook Domitianus zou kunnen zijn..

@aurelianus: misschien mag Nero in de titel ? Is dit niet hybride Nero / Antonia in plaats van Claudius / Claudius ?

« Laatste verandering: 14 Juni 2005 - 12:05:07 door Goodies » Gelogd
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #6 Gepost op: 14 Juni 2005 - 12:16:37 »

Op grond van de uitvoering van o.a. het oor op het portret denk ik echter dat de snijder van de Kz dezelfde is geweest als de snijder van de Vz. Van een eventuele dubbelslag is op deze munt niets waar te nemen.

Dat de Vz stempel groter is geweest dan het muntplaatje, ben ik met je eens. Dat geldt echter ook voor de keerzijdestempel, de tekst langs de rand ontbreekt immers.

Op zich wel een aardige oplossing voor ongeletterden, men stempelt gewoon op een te klein muntplaatje waardoor de letters buiten het muntplaatje vallen Grin In het geval van deze munt had de snijder zich de moeite van de belettering kunnen besparen, mits goed gecentreerd geslagen

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 14 Juni 2005 - 16:40:19 »

mwaaa..  Grin Nero met flaporen..  Cool RIC-523 uit Wildwinds, qua voorbeeld..

Hier ligt het oor er ook vrij dik op, vind ik.

Maar inderdaad, als de belettering barbaarse imitatie is dan is het portret dat wellicht ook.. hoewel ik dacht dat misschien een versleten sesters-stempel is gebruikt, waarbij de belettering verder naar binnen toe in het veld, later is toegevoegd.. ik vind het portret op de foto, met name de contour en de hals-afsnede, niet echt "barbaarse slag". Ik vraag me ook af waarom zou een twee-zijdige barbaarse imitatie gebaseerd zijn op twee verschillende bronzen? Als er een officieel stempel voor een kant beschikbaar is, dan ligt hybride meer voor de hand..

Grin
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #8 Gepost op: 14 Juni 2005 - 17:56:37 »

IK denk dat officiele stempels die versleten waren werden vernietigt en niet meegegeven aan Barbaren.

Het protret is erg zwak geslagen en daarom zijn de Barbaarse kenmerken niet echt zichtbaar, maar het barbaarse oor is wel zichtbaar. Waarom Barbaren ervoor gekozen hebben om een hybride te slaan weet ik niet, wel is het een feit dat er uit de Balkan meer hybrides bekend zijn. Dit noemen ze Balkan assen. Of deze ook tot de barbaren gerekend worden is mij niet geheel duidelijk. Zie onder andere deze ingebrachte stuk:

http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=9210.0

Ik kan me er iets bij voorstellen dat een Barbaar er niet erg op lette of een Kz stempel e.d.  wel paste bij de Vz of andersom.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #9 Gepost op: 14 Juni 2005 - 18:44:40 »

Ja dat was die thread met die legendarische tips over bronsrot en zwavelen van aurelianus en Gantois, een thread die niemand ooit kan terugvinden. Over de munt is indertijd nauwelijks gepraat, daar:

Ik zie een portret met een heel mooi profiel en bijna-goede voorzijde belettering, net als op de bovenstaande. Zou hier sprake zijn van een type 1F, dus illegale muntslag / vervalsing door romeinen, analoog aan Felicissimus in een latere (type 2) periode ? Wellicht hadden de vervalsers contact met (corrupte!) stempelsnijders..

(kijken wat aurelianus zegt..)
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #10 Gepost op: 14 Juni 2005 - 21:32:46 »

Er zijn van Claudius vele kopiën gemaakt, hele goede en hele slechte, Ahenobarbus had er, dacht ik, ooit een stel op het forum geplaatst.
Ik denk dat dit een barbaar is voor en keerzijde stempel, maar van goede kwaliteit, zowel de belettering als de stempels (voor zo ver te zien). En ja wat je beschrijft kan, Goodies, alleen heb ik er nooit over gelezen, maar het kan daarom toch gebeurd zijn hoewel het me onwaarschijnlijk lijkt. mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: