Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 18:09:36 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: gouden Morini/Ambiani or Atrebates-Stater?  (gelezen 1799 keer)
ahenobarbus
Senior lid

In einigen Bereichen gutes Forum!

« Gepost op: 12 Juni 2005 - 12:25:17 »

Hallo, ik heb hier een gouden Stater .
Wij kan mij helpen met dit stater - is et een Stater van de Morini or Ambiani or van de Atrebates Huh
Mijn Delestre zegt es is een OUEST(Belgium)   Undecided
Alvast bedankt
mvg
Ahenobarbus
« Laatste verandering: 25 Juni 2005 - 09:47:06 door Catuvolcos » Gelogd
arnout bruins
Senior lid

Geslacht: Man

Munten!

« Antwoord #1 Gepost op: 12 Juni 2005 - 16:19:53 »

ik ben absoluut geen expert, maar is het niet een stater van de Ambiani?
Als het een stater van de Morini of Atrebates moet zijn dan lijken la tour nummers 8704, 8707, 8710 en 8717 mogelijke kandidaten.
Maar wat het verschil is met de veel vaker voorkomende Ambiani? ik heb geen idee!
Hieronder een paar voorbeelden van Ambiani staters. (zie ook het topic over de Sedgeford schatvondst)

zie ook mijn website met artikelen over munten: http://www.nederlandsemunten.nl/
ahenobarbus
Senior lid

In einigen Bereichen gutes Forum!

« Antwoord #2 Gepost op: 12 Juni 2005 - 19:19:52 »

Hallo, Arnout bruins!

Dank uw voor de reaktie. Ik heb nou ook de Ambiani in de opschrift!
mvg Ahenobarbus
Catuvolcos
Moderator
full lid

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #3 Gepost op: 12 Juni 2005 - 20:13:27 »

Hallo Ahenobarbus,

Dit type van éénzijdige stater blijft totnogtoe inderdaad toegewezen aan de Ambianen.

mvg,

Catuvolcos

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #4 Gepost op: 12 Juni 2005 - 22:28:39 »

Goedenavond Catuvolcos en medeforumleden,
De stijl van deze staters kan heel verschillend zijn en het verspreidingsgebied groot, ik had altijd het idee dat dit een soort proto-euro's waren, niet alleen bij verschillende stammen in gebruik maar ook nagevolgd. Ook ik schreef mijn stuk aan de Ambiani toe, omdat er geen reden was dat niet te doen. Ook is mijn stuk volgens mij een veel voorkomende stijl, terwijl het stuk van Ahenobarbus wat afwijkt ein bij de voorbeelden geplaatst door arnout zie ik toch verschillen, of is dat "degeneratie"van het type?
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Catuvolcos
Moderator
full lid

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #5 Gepost op: 13 Juni 2005 - 17:34:17 »

Hallo,

Tja, deze éénzijdige staters worden in een groot gebied gevonden en 3 Keltische stammen worden aangehaald als uitgevers van zulke typen. Er zijn een aantal typen die wel degelijk specifiek aan de Ambianen, de Atrebaten en de Morinen toebehoren. In de algemene literatuur is er eigenlijk niet zo veel te vinden over deze toewijzingen maar door het toegenomen aantal vondsten en intense vondstvergelijkingen komt er toch stilaan wat meer duidelijkheid in deze muntslag. Ik wil hier nog even de opmerking maken dat uniface-staters een voorname rol hebben gespeeld in het betalen van de Gallische legereenheden. Daarom vind ik dat deze prachtige munten niettemin sterk ondergewaardeerd worden. Het gaat om een zeer belangrijke muntslag, iedere nieuwe vondst is van belang.
Ik zal in de komende dagen eens een nieuwe posting plaatsen met meer uitleg omtrent deze staters. Ik zal hierin duidelijk maken welke staters wel degelijk aan de Ambianen, de Atrebaten en de Morinen worden toegewezen. Dit kan wel eventjes duren, maar weet dat ik er aan werk achter de schermen.

mvg,

Catuvolcos

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
aurelianus
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 13 Juni 2005 - 18:29:05 »

Vol verwachting klopt ons hart! (misschien is deze woordspeling alleen voor de Nederlanders?)
Eigenlijk moet je je een groot aantal van jou threads uitgeven!
ik zou ze kopen. bij voorbaat dank A  Smiley
« Laatste verandering: 13 Juni 2005 - 20:00:47 door aurelianus » Gelogd

aurelianus
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 13 Juni 2005 - 20:45:36 »

Ik zal de mijne er bij zetten!
KELTEN   GALLO-BELGISCH: AMBIANI
STATER
Datering: ca.  50 v. Chr.

Au geplateerd ?; Massa: 4,69 gram.
Diameter: 17,15 -17,7 mm.
Stempelstand: 12 gaatje onder.
Kwaliteit: ruim Zeer Fraai

Detectorvondst te Engeland

Literatuur: La Tour, pl. XXV, vergelijk no: 8710;
Scheers: “La Gaule Belgique”, plaat Cl.E II - III
Arsdell:” Celtic coinage of Brittain” pg. 73, no: 54 - 1
Pauwels: 52
Symboliek zie Lengyel oa. pag. 168 & 169 figuur 86. Motieven van nachtelijke oorsprong pag. 78; 38 – 43,

Voorzijde: (Holle kant) Gestileerd paard met ruiter naar rechts, samengesteld uit voornamelijk gebogen lijken en kogels. In de staart verwerkt of achter de paardenbil een hoofdje. Boven de bil (deel van de “ruiter”?) drie kogels. – de kelten symboliseerden met het getal drie de zon – voor de kogels een maansikkel, als onderdeel van de “ruiter”, boven de maan een recht en een krom lijntje, waarvoor twee kogels – de kelten symboliseerden met het getal twee de maan –. Voor het paardenhoofd, deels in de de puntcirkel een “slangenei”– de kelten symboliseerden hiermee het begin – Boven de kabel afsnede een flesvormige figuur.
Keerzijde: (Bolle kant) Vrijwel glad maansikkel / zon (niet door toeval ontstaan)

Men schrijft dit munttype toe aan de Ambiani / Morini / Atrebates die buurstammen waren. Vele leden van deze stammen maakten ten tijde van om met Julius Caesar de oversteek  naar Albion en namen vrij grote hoeveelheden van deze staters mee. Zodatt dit type ook gevonden wordt in Zuidoost Engeland. Dit kan zowel duiden op handelscontacten als op migratie van een deel van de Ambiani /Morini Atrebates naar aanleiding van de oorlogen 57 en 54 A.D., en bezetting van Gallia-Belgica door Caesar.

mvg A  Smiley

« Laatste verandering: 13 Juni 2005 - 20:47:47 door aurelianus » Gelogd

aurelianus
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 20 Oktober 2005 - 08:43:02 »

Dag mensen,
Weer een Stater van dit type zie hier !!!!!!!GOUDEN REGENBOOGSCHAALTJE!!!!!!!, door coinhunter Chris
even wat linkjes heen en weer plaatsen.
mvg A  Smiley
PS Misschien zijner ook massa's en doorsnedes bekend van bovenstaande staters, svp toevoegen!
bvd A
« Laatste verandering: 20 Oktober 2005 - 14:57:21 door aurelianus » Gelogd

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: