Electrolyse van lood werkt erg goed, ik heb het regelmatig gedaan en het bevalt.
Je bent wel zoals altijd je patina kwijt, maar ik ben niet dol op het giftige loodpatina.
Dus eerst ontvetten en dan electrolyseren, succes!
Ik heb met de beste bedoelingen het stukje van gantois 321 wat bewerkt en verandert:
LOODVERBINDINGEN ZIJN GIFTIG, ook bij inademing van het poeder.
Nu moet je niet onmiddellijk voor je leven gaan vrezen,
maar wees erg voorzichtig.
De meeste van die wit-poederachtige verbindingen lossen
zelden goed op in water.
- Alleen loodnitraat en loodacetaat zijn goed oplosbaar;loodsulfaat, loodchloride en loodbromide matig en de rest is slecht oplosbaar (in water).-
Als je niet kunt electrolyseren is het mogelijk het voorwerp in een kom warm/heet schoonmaak azijn (10% azijnzuur) heeft als mogelijk effect de aanslag zou kunnen verdwijnen, daarna gedemineraliseerd water plaatsen.
Giet dat dan daarna
niet in de gootsteen, niet goed voor het milieu!
Gooi flink wat soda (Na
2CO
3) bij de vloeistof die met het lood in aanraking is geweest, bij de azijn tot ze niet meer bruist en dan nog een eetlepel extra. Loodcarbonaat vormt een vaste stof, af filteren in een (koffie) filter. Het filter laten drogen en bij de chemocar inleveren. De vloeistof die door het filter komt is onschadelijk en mag wel door de gootsteen maar ik weet ook niet wat je er anders mee moet aanvangen.
Daarna nog eens afspoelen met gedemineraliseerd water, en weer in de parafinne zetten.
Ik denk dat dit misschien al voldoende kan zijn om het voorwerp te "stabilisren"?
A