Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 18:07:26 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: lood met wit poeder  (gelezen 2283 keer)
batavier
full lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 11 Juni 2005 - 21:19:43 »

Ik heb een aantal loden voorwerpen die ik enige jaren geleden heb ingesmeerd met was.
Ook heb ik een aantal voorwerpen behandeld met paraffine.
Nu vormt zich op die voorwerpen een wit laagje. Ook komt er poeder af.
Weet iemand hoe je dit het beste kunt stoppen.

Een conservator vertelde me dat het voorwerp "instabiel" was en dat ik het dan eerst moest stabiliseren d.m.v. elektrolyse. Daarna moest ik het dan weer in de paraffine zetten.
Is dat een oplossing??

Batavier

Die zoekt zal vinden.
gantois321
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 12 Juni 2005 - 11:35:18 »

Welke verbinding er op jouw loden voorwerpen er is gevormd, en hoe of waarom, dat kan ik hier nu niet onmiddellijk verklaren.
Er zijn echter verschillende loodverbindingen die een wit poederachtig uiterlijk hebben : loodsulfaat, loodnitraat, loodacetaat, loodchloride,.......
ALLEN ZIJN GIFTIG, ook bij inademing van het poeder.
Nu moet je niet onmiddellijk voor je leven gaan vrezen, maar een beetje voorzichtigheid is toch nooit weg.
De meeste van die wit-poederachtige verbindingen lossen goed op in water.
Dus het voorwerp in een kom warm/heet gedemineraliseerd water plaatsen en alle aanslag zou moeten verdwijnen.
Giet dat dan daarna in de gootsteen, niet goed voor het milieu wellicht, maar ik  weet ook niet wat je er anders mee moet aanvangen.
Daarna nog eens afspoelen met gedemineraliseerd water, en weer in de parafinne zetten.
Ik denk dat dit misschien al voldoende kan zijn om het voorwerp te "satbilisren"?

denis49
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 12 Juni 2005 - 11:43:30 »

Hallo Batavier,
Ik persoonlijk zou het eens proberen van het in de zuur vrije vaseline te zetten.
Groeten,
Denis49 Wink

Romeinse munten dat is pas geschiedenis.
batavier
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 12 Juni 2005 - 20:50:48 »

Probleem is dat ik het afspoelen en herhaaldelijk in de vasiline of paraffine al geprobeerd heb.
Het komt echter steeds weer terug.

Batavier

Die zoekt zal vinden.
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #4 Gepost op: 12 Juni 2005 - 23:04:54 »

Electrolyse van  lood werkt erg goed, ik heb het regelmatig gedaan en het bevalt.
Je bent wel zoals altijd je patina kwijt, maar ik ben niet dol op het giftige loodpatina.

Dus eerst ontvetten en dan electrolyseren, succes!

Ik heb met de beste bedoelingen het stukje van gantois 321 wat bewerkt en verandert:
LOODVERBINDINGEN ZIJN GIFTIG, ook bij inademing van het poeder.
Nu moet je niet onmiddellijk voor je leven gaan vrezen, maar wees erg voorzichtig.
De meeste van die wit-poederachtige verbindingen lossen zelden goed op in water.
- Alleen loodnitraat en loodacetaat zijn goed oplosbaar;loodsulfaat, loodchloride en loodbromide matig en de rest is slecht oplosbaar (in water).-
Als je niet kunt electrolyseren is het mogelijk het voorwerp in een kom warm/heet schoonmaak azijn (10% azijnzuur) heeft als mogelijk effect de aanslag zou kunnen verdwijnen, daarna  gedemineraliseerd water plaatsen.
Giet dat dan daarna niet in de gootsteen, niet goed voor het milieu!
Gooi  flink  wat soda (Na2CO3) bij de vloeistof die met het lood in aanraking is geweest, bij de azijn tot ze niet meer bruist en dan nog een eetlepel extra. Loodcarbonaat vormt een vaste stof, af filteren in een (koffie) filter. Het filter laten drogen en bij de chemocar inleveren. De vloeistof die door het filter komt is onschadelijk en mag wel door de gootsteen maar ik  weet ook niet wat je er anders mee moet aanvangen.

Daarna nog eens afspoelen met gedemineraliseerd water, en weer in de parafinne zetten.
Ik denk dat dit misschien al voldoende kan zijn om het voorwerp te "stabilisren"?

Smiley
« Laatste verandering: 12 Juni 2005 - 23:19:45 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
batavier
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 13 Juni 2005 - 23:35:30 »

Bedankt voor de goede raad Aurelianus,
Ik ga er nog deze week mee aan de slag en laat nog wel weten hoe een en ander is afgelopen.

Batavier

Die zoekt zal vinden.
MGLANGEVELD
groentje
*

M Langeveld Metaalrestauratie

« Antwoord #6 Gepost op: 28 Juni 2005 - 21:00:34 »

Hmmm.

Wit poeder op lood en/of tin welke relatief snel gevormd wordt is een teken van actieve corrosie.
Waar bewaar je je munten? in een eikenhouten kast of een MDF kast?
 Deze corrosie wordt meestal veroorzaakt door organische zuren in de atmosfeer. Veel penningenkabinetten hadden hiermee vroeger te maken omdat zij hun collectie in eikenhoutenkasten opborgen.
Andere bronnen voor organische zuren naast eikenhout zijn bijv. MDF en andere (geperste houtsoorten). Ook een keuken (azijnzuur) kan een bron zijn van organische zuren.

Remedie: object verwijderen uit "zure omgeving", bron van het zuur verwijderen (kast slopen) of afsluiten voor omgevingsinvloeden bijv. door object in te sealen of te lakken met een geschikte lak (bijv. Paraloid B72, 10% in aceton of tolueen). Een laag microkristallijne was geeft maar een beperkte bescherming. Vaseline is sowieso onverstandig om te gebruiken, deze verzuurd op den duur (ook de zuur vrije) en tast dan m.n. tin-legeringen en koperlegeringen aan..

Michiel Langeveld
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #7 Gepost op: 30 Juni 2005 - 05:21:21 »

MGLANGEVELD,
Hartelijk welkom op dit forum en bedankt voor je deskundige berichten!
Ik heb enige chemsche kennis, maar die voldoet niet om mn. de complexe reaties met koper te verklaren, laat staan ze langdurig te stoppen vermoed ik.
Ik heb (als ervaringsdeskundige) enige goede resultaten op bronspest bereikt (tot op heden). Zie Bronsrot
Wat denk je van
Citaat
dat zijn (veel langere) onverzadigde C-ketens die veel minder snel zullen vervluchtigen en verzuren denk ik!
Waar kan men Paraloid B72 bestellen en waaruit bestaat het?
Hartelijk dank voor het "redden" van voorwerpen door je berichtgeving!
mvg A Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
MGLANGEVELD
groentje
*

« Antwoord #8 Gepost op: 01 Juli 2005 - 20:51:20 »

Hallo Aurelius,

Wellicht is het beter deze vraag te beantwoorden in de bronspest discussie, kan ik meteen ingaan op de wijze waarop ik bronspest behandel.... tot daar...

Michiel Langeveld
batavier
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 02 Juli 2005 - 09:35:51 »

Hoi MGLANGEVELD,
Je eerdere bewering dat wellicht de houtsoort van de kast van invloed zou zijn heb ik al in overweging genomen.
De spullen liggen op grenen planken welke zijn gebeitst en gelakt.
Ik had die verhalen al eerder gehoord. Probleem is echter dat je dan zou verwachten dat het probleem zich bij de meeste loden voorwerpen zou aandienen.
Dat is echter niet het geval.
Ik denk dus dat de kast wel ok is.
Ik heb inmiddels alle aangetaste loden voorwerpen van een elektrolyse badje laten genieten.
Ik ga ze weer in de paraffine zetten en dan maar weer eens bekijken hoe ze zich houden.

Batavier

Die zoekt zal vinden.
MGLANGEVELD
groentje
*

« Antwoord #10 Gepost op: 02 Juli 2005 - 15:37:57 »

Hoi,

Wellicht zou je een of twee munten waarbij dit probleem zich voordoet kunnen afsluiten van de omgeving door zae te lakken met een acrylaat (bijv. Paraloid B-72, zie bronspest discussie) of door deze in te pakken in PE-zakjes of wikkelen in meerdere lagen doorzichtig keukenfolie. Zo kun je bepalen of de aantasting ontstaat door iets van buitenaf of door iets "interns".

Sucees er mee!

Michiel Langeveld
batavier
full lid

« Antwoord #11 Gepost op: 05 Juli 2005 - 09:48:36 »

Op zich geen verkeerde gedachte, maar die kast ligt vol met allerhande materialen.
Bij enkele doet zich dit probleem voor. Wanneer de omgeving niet goed zou zijn zou het ook bij de andere voorwerpen moeten optreden en dat is niet het geval

Batavier

Die zoekt zal vinden.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: