Ik wil ook wel even wat kwijt :
Bij die caracalla zegt de verkoper, overigens dezelfde verkoper van de Geta munt, er duidelijk bij : Nachpragung - Reproduction.
Dus moet hij helemaal niets verdoezelen door met de foto/scan te gaan knoeien.
En ik zie nergens aan dat deze munt geen echte is.
Natuurlijk, als men zegt : het is GEEN echte, is het wel iets eenvoudiger om te gaan zoeken waarom, edoch, dan zie ik het nog niet hoor. En ik heb toch ook wel al enkele Romeinse stukken (echte dus :-)) gezien in mijn leven.
Wat betreft die Geta, daar is het nog veel minder aan te zien, vind ik, ware het niet dat volgens mij die legende op de achterkant AEQUITAVG enzovoorts, volgens mij niet bestaat voor Geta.
Ik begin te denken dat deze munten wellicht geslagen zijn, dus met gesneden muntstempels, kortom, identiek procede als de Romeinen in hun tijd. Als ze dan ook nog eens de zilverlegering perfect namaken, begin dan maar eens te zien wat echt is of niet.
Zelfs experts zullen zich dan vergissen, wat overigens wel vaker voorkomt, denken we maar aan schilderijen.
Het enige waardoor die munten door de mand zullen vallen, mijns inziens, is dat ze allemaal stempelidentiek zijn en in een zeer fraaie kwaliteit.
Dus ik meen dat er een soort gegevens bank van valse stukken moet worden opgericht (misschien op dit forum en in samenwerking met andere, buitenlandse fora) om, per keizer, alle gekende valse stukken te repertorieren.
Een soort dirtyoldcoins systeem, maar van de valse dan.
Door te vergelijken zie je dan of een munt stempelidentiek en dus vals is.
Stel even voor dat deze heren zich beginnen amuseren met het slaan van zeldzame gouden exemplaren?

Wie gaat dat expertiseren als het perfect is gedaan???
Goodies waarschijnlijk

(Grapje Goodies, niet boos worden aub)