Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 18:00:53 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: type 4D /'Barbaarse' imitatie van een siliqua van Valens  (gelezen 1472 keer)
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Gepost op: 09 Juni 2005 - 13:48:53 »

LS

Hier mijn nieuwste aanwinst. Een 'barbaarse' imitatie van een siliqua van keizer Valens. Ik viel voor de prachtige stijl en de mooie 'retrograde' letters in het voorzijdeomschrift. Het origineel komt uit Antiochie.

Groet
Gert
« Laatste verandering: 14 Juni 2005 - 21:34:49 door aurelianus » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #1 Gepost op: 09 Juni 2005 - 20:46:20 »

Schitterende aanwinst, gefeliciteerd, Gert!  Tongue
Afkomstig uit de Balkan? of nog oostelijker?
gezien de voorbeeldmunt uit Antiochia
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #2 Gepost op: 10 Juni 2005 - 16:51:50 »

Het is een mooi stuk Tongue

Maar is dit geen imitatie van de Germaanse stammen naar het voorbeeld van een siliqua van Valens?  Ik doel hiermee op Gothen, Vandalen enz.

DAMNATIO MEMORIAE
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 10 Juni 2005 - 17:17:11 »

Dag Gladius,
Imitaties van de Germaanse stammen als Gothen, Vandalen enz naar het voorbeeld van een siliqua van Valens hebben, voor zover ik ze ken, een oorspronkelijker primitievere stijl.

mvg A  Smiley

Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #4 Gepost op: 10 Juni 2005 - 17:39:45 »

Hallo, Aurelianus.

Ik ben ook niet erg thuis in die materie, dus ik gooi maar een vliegertje op.

We weten echter wel dat de barbaartjes sterk wisselen in uitvoering. Sommige ontlopen de officieele uitgaven weinig en weer ander zijn nog nauwelijks herkenbaar in vergelijking met het voorbeeld. Zou het dan niet kunnen zijn dat we hier gewoon een goed uitgevoerde exemplaar hebben van de Germaanse stammen?

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 10 Juni 2005 - 20:28:02 »

Barbaars ? Zijn er geen officieele romeinse munten uit deze tijd met omschrift gebreken ?? En sinds wanneer doen we hier zo definitieve uitspraken zonder gewicht en diameter opgave, op grond van alleen twee retrograde letters.

Er staat correct latijn, drie letters zijn retrograde, om precies te zijn

vz: בИ VLLEИS PF LVG

Die open A'tjes zie je overal op romeinse munten. Met de keerzijde is niets opvallends aan de hand volgens mij. Het portret ziet er (zeer) officieel uit, er is een rond muntplaatje mét parelrand.

Roll Eyes
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #6 Gepost op: 12 Juni 2005 - 15:43:00 »

Hallo Goodies,

Er is niets mis met een gezonde dosis scepticisme en er moeten argumenten over de brug komen om dit stuk als 'barbaars' te bestempelen. Op een ander forum heb ik die als volgt samengevat:
De eerste zijn zoals je al opmerkte. Ik ben het met je eens dat retrograde letters en dwarsbalkloze A's ook voorkomen op reguliere munten. Echter, zo relatief veel verkeerd vormgegeven letters moet reden zijn om buiten de officiele ateliers te kijken.
Bovendien, de open D van DN, weergegeven als retrograde C, is mij onbekend uit een officieel atelier, maar zeer veel voorkomend bij barbaren. Mocht je me hier op het tegendeel kunnen wijzen, ik hou me aanbevolen! Verder is ook de stijl van voor- en keerzijde afwijkend.

Voorzijde:
- De D uit DN VALENS PF AVG is 'open' - De letters N (2x) zijn beide retrograde.
- De letters A (2x) missen het 'dwarsbalkje'
- Het portret is te smal, Valens heeft op reguliere munten een bollere toet.

Keerzijde:
- De letter N uit ANT op de keerzijde is gesneden als 'M'.
- Reguliere munten hebben VOT/X/MVLT/XX in vier horizontale lijnen met soms een kleine ruimte ertussen. Op deze munt staat de V voor de helft in VOT.
- De twee letters X staan vergelijkingsgewijs te ver uit elkaar.
- De voor- en keerzijdeomschriften zijn op reguliere munten veel beter 'uitgelijnd': op de voorzijde in een cirkel, op de keerzijde op horizontale 'regels'. Op mijn stuk 'zweven' de letters meer ten opzichte van elkaar.

Groet
Gert
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 12 Juni 2005 - 22:52:43 »

Dag Gert ik ben ook van mening dat het hier een goede imitatie betreft!
De argumenten retrograde C ipv D en  de afsnede M ipv N spreken mij het meest aan.
Citaat
Zou het dan niet kunnen zijn dat we hier gewoon een goed uitgevoerde exemplaar hebben van de Germaanse stammen?
  Natuurlijk kan dat, en iemand (waarschijnlijk "etc"  Grin) moet ze hebben gekopiërd maar zoals ik zei
Citaat
voor zover ik ze ken, een oorspronkelijker primitievere stijl.
Die "etc" is wel een goede vakmens en mogelijk analfabeet, het is een zeer interessant stuk, want dit soort "barbaarse"siliqua komen -bij mijn weten - niet zo vaak voor op de markt. Ik ken er dus ook niet zoveel, ik schat enkele / of een tiental(len)
mvg A  Smiley

Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 13 Juni 2005 - 20:07:44 »

Ok, goede onderbouwing, zowiezo 2 tegen 1 dus.. ik ben om..

RIC-34b Antiochia uit DirtyOldCoins - Valens

« Laatste verandering: 13 Juni 2005 - 20:09:30 door Goodies » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #9 Gepost op: 13 Juni 2005 - 21:04:26 »

Grin Deze is natuurlijk ongetwijfeld echt, van dirty oldcoins, maar
Het lijkt best op een afgietsel zijn ik zie allemaal heel kleine belletjes!  Grin

Goodies
full lid

-

« Antwoord #10 Gepost op: 13 Juni 2005 - 21:13:11 »

@aurelianus: nou, daar zeg je wat, dat oppervlak, dat dikke en enigszins vage muntbeeld.. Het zou me NIKS verbazen. Eerst had ik de onderstaande  gecopieerd, die staat er vlak naast daar (!!)

Toen ik vervolgens in de preview naar mijn bijdrage keek, heb ik hem snel weggehaald en die andere er neergezet. Zelfde bron dus !! Deze vind ik dus nog een tikkie verdachter uitzien.. En.. hij staat gewoon in DirtyOldCoins - Valens hoor !!

Grin
« Laatste verandering: 13 Juni 2005 - 21:15:37 door Goodies » Gelogd
Gert
full lid

Pecunia non olet

« Antwoord #11 Gepost op: 14 Juni 2005 - 17:07:25 »

Citaat
En sinds wanneer doen we hier zo definitieve uitspraken zonder gewicht en diameter opgave

Mijn munt is ondergewichtig (1,7g ipv 2,25), wat duidt op een imitatie/vervalsing.

Groet
Gert
Goodies
full lid

-

« Antwoord #12 Gepost op: 14 Juni 2005 - 17:15:50 »

Hoi @Gert. Nou, dat bevestigt dus de mening van de deskundigen en gelukkig is zo'n vervalsing zoals dit.. contemporain..  Tongue  Tongue

Conclusie type 4D.. een prachtige aanvulling voor ons forum-museum barbaarse imitaties ook !!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: