Hoi @nandus,
Die dubbele kop die Zina zag op de eerste munt bleef me bezighouden. Zoiets had ik dus nog nooit gezien op een Antoninianus. Ik heb op het ppvl-forum even een Antoniniani-deskundige geraadpleegd, de eerste munt is
inderdaad een dubbelkop en een
zeldzame munt, ik heb het volgende commentaar van De Kobold uit het vuur gesleept:
"Het lijkt er inderdaad op dat dit geen over- of dubbelslag is. De silhouetten verschillen en daarenboven is duidelijk te zien dat de achterste persoon geen stralenkroon draagt.
Ik ben even komen kijken op het forum en sluit me aan bij de determinatie van jullie moderator. RIC 212. Maar ik merkte op dat hij een interpretatiefoutje heeft gemaakt bij het lezen van de beschrijving. Hij schrijft dat RIC beide bustes zonder bekroning beschrijft, dit is echter niet zo. Aan Tetricus I wordt busttype F toebeschreven. Dit is met stralenkroon en bepantsering. Tetricus II daarentegen staat wel beschreven als blootshoofds en gedrapeerd.
Dit is dus geen afslag in brons van die gelijkaardige aurei. Deze gaan steevast gepaard met een gelauwerde buste van Tetricus I. Het gaat hier om een bekende, maar zeldzame antoninianus.
De vraag of het hier een imitatie betreft is echter iets moeilijker. De mij bekende stukken van dit type vertonen allen geblunderde kenmerken. Of dit dus het gevolg is van lokale (barbaarse) muntslag, is te betwijfelen. Daarenboven zijn deze stukken hoogstwaarschijnlijk geslagen aan het einde van de regeerperiode van de Tetrici, een periode waarin ook de muntslag van de Gallische secessiestaat veel aan kwaliteit moet inboeten.
Ik heb helaas momenteel geen afbeeldingen ter beschikking zodat ik geen stempelvergelijkingen kan maken.
Het is ook niet geheel duidelijk uit welk atelier de munten van dit type afkomstig zijn. Het is overigens zelfs nog niet geheel duidelijk waar die ateliers zich bevonden, hoewel Trier en Keulen het meest voor de hand liggen. Er zijn echter nog een minderheid aan munten die niet beantwoorden aan de stijl van beide munthuizen, dus een derde munthuis behoort tot de mogelijkheden.
Ik sluit de mogelijkheid van een imitatie niet uit, maar omgekeerd wil ik dit dus ook niet bevestigen. Ik zal dan ook eerst nog een poging ondernemen om scans te verkrijgen van andere exemplaren van dit type."
Hopelijk maakt e.e.a. duidelijk hoe interessant dit muntje is !

Goodies