Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 17:59:38 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: dubbel Portrtret!/Tertici kz. Pax RIC V deel II, pg. 417 no 212 var? / "barb"".  (gelezen 1156 keer)
Nandus
nieuw lid
**

« Gepost op: 08 Juni 2005 - 19:39:48 »

Dank voor jullie reacties.Deze munt is iets groter dan de andere n.l. 15mm. De andere zijn 14mm. Ik hoop dat deze scan duidelijker is.

Groeten,

Winand
« Laatste verandering: 12 Juni 2005 - 09:53:08 door aurelianus » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #1 Gepost op: 08 Juni 2005 - 20:17:36 »

Wat geweldig knap dat Zina  bij die ander afbeelding deze zwakke dubbelkop kon kon herkennen op het "dropje" . Is het een overslag, verschoven muntplaatje of toch de jonge Hercules achter de Augustus - dit type is van Postumus bekend in het goud -. Ik denk dat de eerste het meest in aanmerking komt de overslag, het portret lijkt me te veel op dat van Tetricus.
Ik kan niet zien of het een "barbaar" betreft, ik denk het niet.
mvg A
« Laatste verandering: 10 Juni 2005 - 20:57:43 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Zina
groentje
*

geen smurf

« Antwoord #2 Gepost op: 10 Juni 2005 - 20:36:12 »

Cool

If you dont mind meneer aurelianus !!  die dubbele kop had ik (Zina) gezien hoor !! En van Tetricus en zoon is er ook zo'n goudstuk, tenminste dat zei Goodies daarginds. Het kan dus ook nog Tetricus zijn deze munt.

hee Nandus mag de andere kant er ook bij een beetje lichter net als deze

aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 10 Juni 2005 - 20:56:16 »

Sorry Zina,
welgemeende excuses, vermoedelijk was ik nog bezig met een reactie aan Goodies en heb ik de naam herhaald.
Ik zal het onmiddelijk veranderen!
Excuus A Embarrassed

Zina
groentje
*

geen smurf

« Antwoord #4 Gepost op: 10 Juni 2005 - 21:01:25 »

Geef niet hoor, ik ben er niet zo vaak dus valt het ook niet op. U zei dubbelslag, kan dat het ook zijn ? Die neuzen lijken wel wat op elkaar..
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 11 Juni 2005 - 07:49:59 »

Fijn dat je mijn excuses aanvaard.
Citaat
ik ben er niet zo vaak dus valt het ook niet op
Je plaatje valt wel op!
Ook het feit dat je (vermoedelijk) een vrouw bent, gezien de keuze van je naam, is op dit forum best bijzonder!

Ik heb me echt verschreven, ik reageer nl erg vaak op Goodies, we vissen zogezegd in dezelfde vijver en hij is (ook) erg actief.
Ik hoop wel vaker van je op het forum te lezen, heb je niet nog een aantal barbaartjes die je kunt plaatsen of andere vondsten
of piep je niet veel meer?
groeten A Smiley

Nandus
nieuw lid
**

« Antwoord #6 Gepost op: 11 Juni 2005 - 12:46:27 »

Hierbij een lichtere scan van de achterzijde. Dank voor jullie inbreng. Ik vind het wel vreemd dat als het een dubbelslag zou zijn, dit op de achterzijde zichtbaar zou moeten zijn ? En het randschrift bij de kopzijde, wat nog leesbaar is cos pp III, is niet dubbel geslagen. Of zie ik het verkeerd ?

Groeten,

Nandus
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 12 Juni 2005 - 09:49:25 »

Ik ben er nu van overtuigd dat het geen dubbelslag is! De profielen verschillen. Zeer interessant dus!
Het is dan mogelijk RIC V deel II, pg. 417 no 212 RRR!
Vz. IMPP TETRICIS AVGG, beide borstbeelden zonder bekroning, volgens RIC, en gedrapeerd. Hier is een radius zichtbaar bij T I
Kz.: PAX AVGG Pax met olijf tan en vulhoorn / scepter.
De munt heeft barbaarse kenmerken!
Een dubbelslag kan overigens wel alleen op een deel van een van de zijden zichtbaar zijn en elders niet.
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 12 Juni 2005 - 09:52:28 door aurelianus » Gelogd

Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #8 Gepost op: 12 Juni 2005 - 16:12:32 »

Ik kijk veel naar romeinse munten maar deze heb ik nog nooit gezien. Het achterliggende portret lijkt inderdaad groter dan het voorliggende portret, dat zal dus vast pappa Tetricus zijn.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #9 Gepost op: 30 Juli 2005 - 13:44:39 »

Hoi @nandus,

Die dubbele kop die Zina zag op de eerste munt bleef me bezighouden. Zoiets had ik dus nog nooit gezien op een Antoninianus. Ik heb op het ppvl-forum even een Antoniniani-deskundige geraadpleegd, de eerste munt is inderdaad een dubbelkop en een zeldzame munt, ik heb het volgende commentaar van De Kobold uit het vuur gesleept:

Citaat

"Het lijkt er inderdaad op dat dit geen over- of dubbelslag is. De silhouetten verschillen en daarenboven is duidelijk te zien dat de achterste persoon geen stralenkroon draagt.

Ik ben even komen kijken op het forum en sluit me aan bij de determinatie van jullie moderator. RIC 212. Maar ik merkte op dat hij een interpretatiefoutje heeft gemaakt bij het lezen van de beschrijving. Hij schrijft dat RIC beide bustes zonder bekroning beschrijft, dit is echter niet zo. Aan Tetricus I wordt busttype F toebeschreven. Dit is met stralenkroon en bepantsering. Tetricus II daarentegen staat wel beschreven als blootshoofds en gedrapeerd.

Dit is dus geen afslag in brons van die gelijkaardige aurei. Deze gaan steevast gepaard met een gelauwerde buste van Tetricus I. Het gaat hier om een bekende, maar zeldzame antoninianus.

De vraag of het hier een imitatie betreft is echter iets moeilijker. De mij bekende stukken van dit type vertonen allen geblunderde kenmerken. Of dit dus het gevolg is van lokale (barbaarse) muntslag, is te betwijfelen. Daarenboven zijn deze stukken hoogstwaarschijnlijk geslagen aan het einde van de regeerperiode van de Tetrici, een periode waarin ook de muntslag van de Gallische secessiestaat veel aan kwaliteit moet inboeten.

Ik heb helaas momenteel geen afbeeldingen ter beschikking zodat ik geen stempelvergelijkingen kan maken.

Het is ook niet geheel duidelijk uit welk atelier de munten van dit type afkomstig zijn. Het is overigens zelfs nog niet geheel duidelijk waar die ateliers zich bevonden, hoewel Trier en Keulen het meest voor de hand liggen. Er zijn echter nog een minderheid aan munten die niet beantwoorden aan de stijl van beide munthuizen, dus een derde munthuis behoort tot de mogelijkheden.

Ik sluit de mogelijkheid van een imitatie niet uit, maar omgekeerd wil ik dit dus ook niet bevestigen. Ik zal dan ook eerst nog een poging ondernemen om scans te verkrijgen van andere exemplaren van dit type."

Hopelijk maakt e.e.a. duidelijk hoe interessant dit muntje is !

Smiley Goodies

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: