Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 17:58:30 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: nieuwe scans voor ? / type 2R Tetricus? kz altaar "consecratio"?  (gelezen 1459 keer)
Nandus
nieuw lid
**

« Gepost op: 07 Juni 2005 - 19:37:24 »

Hierbij ongetwijfeld betere scans. Ik hoop dat iemand ze nu wel herkend.

Groeten,

Winand
« Laatste verandering: 10 Juni 2005 - 17:08:23 door aurelianus » Gelogd
Nandus
nieuw lid
**

« Antwoord #1 Gepost op: 07 Juni 2005 - 19:38:53 »

achterzijde
Nandus
nieuw lid
**

« Antwoord #2 Gepost op: 07 Juni 2005 - 19:40:09 »

nog een
Nandus
nieuw lid
**

« Antwoord #3 Gepost op: 07 Juni 2005 - 19:41:34 »

nog 1
Nandus
nieuw lid
**

« Antwoord #4 Gepost op: 07 Juni 2005 - 19:57:22 »

az?
Zina
groentje
*

geen smurf

« Antwoord #5 Gepost op: 07 Juni 2005 - 22:27:33 »

Hee op die eerste staan twee koppen naast mekaar. Vader en zoon ?  Huh
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #6 Gepost op: 08 Juni 2005 - 06:44:58 »

Helaas voor mij zijn de scans (veel) te donker. Undecided  A

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #7 Gepost op: 08 Juni 2005 - 16:26:54 »

Ik zie ook alleen muntdropjes.

Nandus, ik zou als ik jou was ze even overbelicht scannen. Dat geeft weliswaar niet de juiste kleur weer, maar wel een stuk duidelijker voor determinatiedoeleinden.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 08 Juni 2005 - 18:11:04 »

@Nandus, welkom op dit forum, bedankt voor de bijdragen in deze rubriek. Mooi dat er weer een beetje leven in de brouwerij komt. Zo zie je maar weer, zodra er weer een muntje arriveert (munten !! 9 stuks !! wauw) dan zijn de barbaren er als de kippen bij..

hoi @Zina. Het zou wel kunnen, een dubbelportret van vader en zoon Tetricus. Ik dacht dat ik een keer een Aureus, dat is dus goud ben tegengekomen met vader en zoon op die manier samen. Op een antoninianusje heb ik dat nog niet gezien. De figuur op de keerzijde van 1 is volgens mij SPES, ik zie sporen van een rokje onderin. En deze is wellicht barbaarse imitatie type 2R (Radius, 3e eeuw). Kijk maar naar het omschrift op de keerzijde, daar staan  geen latijnse letters, het is fantasie/decoratie. Verder ben ik het met aurelianus en Gladius eens, dat de foto van munt 2 in te donker is om er iets van te zeggen. Nabewerking digitaal (zojuist geprobeerd) levert niets op, dus de enige oplossing is lichter scannen.

En nog een verzoekje.. kan de diameter en het gewicht erbij worden vermeld ? Als je wilt weten of een munt barbaarse imitatie is dan is dat belangrijk. De meeste zijn ruim onder de officieele diameter.

« Laatste verandering: 08 Juni 2005 - 18:16:17 door Goodies » Gelogd
Nandus
nieuw lid
**

« Antwoord #9 Gepost op: 08 Juni 2005 - 19:44:29 »

Op verzoek nieuwe scan voor achterzijde munt 3.Ik heb er nu een groen
dropje van gemmaakt.Ik hoop dat het helpt.Diam. 14 mm.

Groetjes,

Winand
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #10 Gepost op: 08 Juni 2005 - 20:33:04 »

Jazeker, want daaruit blijkt dat het waarschijnlijk een antoninianus is van Claudius Gothicus. Keerzijde is een altaar met als omschrift: CONSECRATIO.  Kan ook nog DIVO CARO zijn e.d., maar die komt men niet vaak tegen als 'lichtgewicht'.  Voorzijde erbij en je weet het zeker.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #11 Gepost op: 10 Juni 2005 - 16:46:28 »

Ik sluit me aan bij Gladius. De keerzijde van 3:  Cool Altaar met vlammetjes, decentraal naar rechtsonder geslagen, ik zie weer rechte lijntjes bij de vlammen, ezelsoren aan de zijkanten van het altaar in dezelfde beiteldikte. Barbaars denk ik, ondanks het mooie portretje, zou mooi zijn om dat ook nog even te zien te krijgen... omschrift en zo.. Zoals Gladius zei, het is zo'n altaar keerzijde van Claudius Gothicus. Het kruis wat je ziet is de verdeling van het altaar in vier kwadranten. @Nandus: kijk eens goed naar dat altaar-vierkant. Op de foto is het niet te zien, in de kwadranten onder kunnen 2 mannetjes (als een barbaar is: lijntjes-poppetjes) staan, boven twee stippen, of in allevier de kwadranten stippen. Dan is ie  misschien volledig determineerbaar, dat wil zeggen de voorbeeldmunt. Want barbaarse imitatie heeft meestal (tenzij er 2e hands romeinse stempels zijn) een voorbeeldmunt, die gespiegeld is nagesneden. Dat verklaart ook de gespiegelde N en S op veel munten.

Smiley
« Laatste verandering: 10 Juni 2005 - 16:51:19 door Goodies » Gelogd
Nandus
nieuw lid
**

« Antwoord #12 Gepost op: 12 Juni 2005 - 19:36:13 »

Ik zie zelf niet zo goed waar je precies naar zoekt. Volgens mij zijn het geen puntjes.
Hierbij een close-up van de kwadranten.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #13 Gepost op: 13 Juni 2005 - 19:36:53 »

Voorbeeldje:

Bron: Beast Coins - Claudius Gothicus

Volgens mij zie ik in de onderste kwadranten van het altaar op de foto ook deze stippen. De bovenste kwadranten zijn te ver weg gecorrodeerd om er iets van te zeggen, vind ik nu..
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: