Hallo Goodies,
Kijk naar de bronvermeldingen die er wel staan daar
Alles goed en wel, maar slechts een bronvermelding plaatsen is zeker niet voldoende. Je moet altijd toestemming hebben van de eigenaar van de foto, de bronvermelding is slechts een verwijzing.
Als Aureum bij mijn scan van de ring een bronvermelding had geplaatst, dan was ik het er ook niet mee eens geweest. Puur omdat hij zgn. informatie uit zijn duim zuigt, anders kan ik het niet verwoorden. Als die middeleeuwse ring als Keltisch ringgeld was gedetermineerd, dan was het een ander verhaal geweest. Een bronvermelding is dus niet voldoende.
Ik vind het vervelend om te zeggen, maar de website van Aureum voegt niets toe, en zaait m.i. alleen maar verwarring. De informatie die hij plaatst (lees: gekopieerd heeft) over vermoedelijk keltisch ringgeld is namelijk al op het web te vinden.
Keltisch ringgeld is al geen makkelijke materie, maar hij maakt het alleen nog maar ingewikkelder. Daarnaast zie ik bijv. voorwerpen als wieltjes van 19e eeuwse kinderspeelgoedtreintjes en notabene gespjes vermeld staan als ringgeld.
Op het detectorforum zijn diverse serieuze mensen bereidwillig een vraagsteller te helpen om tot een sluitende determinatie te komen van een voorwerp. Deze mensen worden door Aureum dus ook niet serieus genomen, want nadat hij een foto ongevraagd heeft gekopieerd naar zijn website, verzint hij er een eigen verhaaltje bij en vergeet hij "gemakshalve" de determinatie en noemt het dan gewoon keltisch ringgeld.
De website van Aureum heeft wat mij betreft geen bestaansrecht zoals de opzet nu is. Ik juich het altijd toe als iemand met een website komt waar informatie te vinden is die bijv. naar boeken verwijst. Je zou dan ook kunnen zeggen, ja, dat boek bestaat al, maar niet iedereen heeft dat boek. Internet is wat dat betreft veel toegankelijk dan boeken voor veel mensen.
@Aureum: Dat je een website bent begonnen is helemaal geen slecht idee. Probeer alleen heel precies met feiten om te gaan. Zelf iets bedenken bij een voorwerp kan iedereen, maar het gaat juist om feiten en daar moet je erg zorgvuldig mee omgaan.
Als je dat namelijk niet doet, dan gooi je het onderzoek van anderen in de vuilnisbak, en ga je verkeerde informatie geven. Daar zit niemand op te wachten.
Groeten,
Zoltan