Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 17:45:53 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: gezocht foto's van keltische rouelles en ringgeld en wieltjesgeld  (gelezen 7835 keer)
aureum
Gast
« Gepost op: 03 Juni 2005 - 14:32:52 »

ik zoek foto's van wielgeld,ringgeld.belgeld,propellorgeld,rouelles, en ander keltisch premetiev geld,
hoe dolfijntjes en pijlgeld,bijlgeld en staafgeld.
wie kan mij hier aan helpen voor een nieuwe page te maaken.
want hier is eigenlijk zeer weinig over te vinden op het internet.
en de pagina's die er van zijn ken ik bijna allemaal en heb er bijna alle foto's afgehaald
zo heb ik ook een paar aan dit tegekke forum te danken.en door al die vragen over dit soort geld
kwam ik op het idee om er maar eens een pagina over te maaken voor een beetje hulp.
jongen bedankt alvast voor de foto's uit dit forum.

bedankt alvast aureum.
ik heb al een begin gemaakt kijk maar even op mijn page.

http://members.home.nl/lngoressen/kelten%20geld.htm
« Laatste verandering: 03 Juni 2005 - 21:25:15 door Catuvolcos » Gelogd
aurelianus
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #1 Gepost op: 03 Juni 2005 - 15:59:42 »

Mooie site aurum,
Ik heb een aantal voorwerpen gezien die m.i. multi-interpretabel zijn,
bv niet elk ringgetje, zelf gevonden op een Keltische site, is Keltisch ringgeld
Echter ik zag een voorwerp, waarvan ik er verschillende heb gehad, dat ik niet ken.
Ik heb er een bewaard, omdat ik me afvroeg wat het geweest kon zijn.
Ik weet het als je het geen funktie kunt geven heet het "votief", maar dat is mij te kort door de bocht
Het is gevonden (in de buurt van) uit grond afgevoerd van het Oppidum Batavorum.
Lengte 85,8 mm, max. hoogte 19,8 mm dikte max. 5 mm / mi 2-3 mm a.d. uiteinden, massa 16,35 gram
Weet je  meer van het gefotografeerde object?

Foto volgt
« Laatste verandering: 03 Juni 2005 - 22:21:50 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
aureum
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 03 Juni 2005 - 20:40:52 »

bedankt aurelianus.

het klop wat je zegt ik heb het onder votief geld gevonden op een site over premetiev keltisch geld.
ik zal even naar de site gaan waar ik de foto van heb en zal even voor je de tekst opschrijven
en je dan even maillen of op het forum zetten.
mag ik je foto gebruiken voor mijn page.

bedankt alvast aureum.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 03 Juni 2005 - 21:14:23 »

hoi @aureum, welkom ja.. enne wauw! Mooie grote site daar met Keltische voorwerpen, die gaat gelijk naar de links-rubriek hier. Maar als ervaren web-ontwerp hobbyist heb ik wel één tip. De achtergrond van de pagina is zooo druk, dat ik me niet kan concentreren op alle prachtige plaatjes van Keltische voorwerpen. Voor de rest zie PB (anders wordt het te technisch)

Enne plaatjes zijn er ook genoeg op dit forum. Klik Kelten, daar staan ook heel mooie Rouelles bij. Enne belangrijk..  Tongue  Tongue bronvermelding niet vergeten, dat is: www.muntstukken.be !!

Smiley
« Laatste verandering: 03 Juni 2005 - 21:26:38 door Goodies » Gelogd
aurelianus
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 03 Juni 2005 - 22:25:30 »

Aan @aureum,
Natuurlijk kun je de afbeelding gebruiken! dat spreekt vanzelf! (evenals de afbeeldingen van rouelles, van mij, die al op dit forum staan)
Hopelijk plaats je de betreffende tekst bij dit voorwerp en ook op dit forum
bedankt voor je reactie en hartelijk welkom op dit forum A Smiley
« Laatste verandering: 03 Juni 2005 - 22:27:16 door aurelianus » Gelogd

lucotios
Volledig lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #5 Gepost op: 03 Juni 2005 - 22:47:58 »

Hallo Aurelianus & Aureum,

Ik denk dit voorwerp niets met keltische rouellen te maken heeft, maar romeins is.
Ik heb zelf ook zo één ( zie foto ).
 Ik heb na lang zoeken het teruggevonden in een Engels boek: " Roman artefacts , found in Britain door Nigel Mills.
 " an attachment from the base of a Roman vessel. Three or four of these were used and served as feet for the vessel to stand on. It resembles a cosmetic grinder in shape, but is flat on one side and of heavier construction. "
Dus geen ringgeld .

mvg
Lucotios
aurelianus
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 03 Juni 2005 - 22:57:28 »

Dag lucotios, hartelijk dank voor je reactie!
Maar: Hoe zit dat ding dan vast?
Bestaat er een afbeelding van een Bronzen vat waar deze "pootjes" nog in situ zitten?
Ik heb die dingen op allerlei manieren bekeken en kon me geen enkel idee vormen van de bruikbaarheid,
ook hadden ze nergens ook maar het geringste aanhechtingsspoor. Hier heb ik goed naar gezocht omdak ik ook dacht dat het misschien een deel van een groter geheel was.
mvg A  Smiley

aureum
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 04 Juni 2005 - 01:27:29 »

hallo jongens hartelijk dank voor je reactie!

bedankt voor al die mailtjes en die snelle hulp van jullie.

maar op het laatst gepost onderwerp zoals Aurelianus  al zegt. lucotios hoe zitten deze votieven dan aan de potten vast Huh??.........
maar in een ding heb je gelijk het zal niet onder ringgeld vallen.
want ik vondt het onder een page met ringgeld en keltisch premetiev geld.
maar zal er een klein onderzoekje heen starten.
 gr aureum
aureum
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 04 Juni 2005 - 01:45:08 »

Goodies bedankt

bij de volgende update zal ik zeker de bronvermelding doen hoor bij de links die ik erop ga zetten.
bedankt ook voor de tip over de achtergrond.
gr aureum
Zoltan
full lid

Mijn favoriete forum!

« Antwoord #9 Gepost op: 04 Juni 2005 - 20:58:41 »

@Aureum:

Ik zat net jouw site te bekijken, en tot mijn stomme verbazing heb je een door mij onlangs op dit forum geplaatste ring op je site geplaatst. Die staat in deze thread http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=13934.0

Het is heel gebruikelijk om hiervoor even toestemming te vragen, maar wat ik pas erg vind is dat je de ring als Keltisch ringgeld hebt geplaatst, terwijl er een antwoord op dit forum is geweest dat iemand een soortgelijke ring uit de 14e eeuw had gevonden. Je had het dus kunnen weten, hoe kom je er in godsnaam bij dat het ringgeld is? Ook zie ik 16e eeuwse gespjes staan die je als Keltisch ringgeld bestempelt. Je maakt er dus een potje van

Je geeft daarmee foutieve informatie aan leken en beginners. I.p.v. dat ze er iets van leren worden ze op het verkeerde been gezet.

Ook zag ik dat je hier in de eerste topic doodleuk vermeld dat je bijna alle foto's over Keltisch geld die je op het internet hebt kunnen vinden inmiddels op je website hebt geplaatst. Dit kun je niet zomaar doen zonder toestemming. Sterker nog het is zelfs strafbaar! Je zult ongetwijfeld nog wel meer van die reacties zoals die van mij kunnen verwachten van anderen. Het is aan jou wat je met mijn reactie doet, sowieso verwacht ik dat je de scan van mijn ring van je website verwijdert.

Zoltan

"wie een kuil graaft voor een ander, vind zelf niets"
Goodies
full lid

-

« Antwoord #10 Gepost op: 04 Juni 2005 - 21:20:21 »

Undecided joe ook al.. en het klopt, die Keltische staafjes van Togirix staan er ook, dat is uit de thread  is een Rouelle een munt op dit forum. Had al gevraagd, of hij meer aan bronvermelding wilde doen.. En inhoudelijk sluit ik mij ook geheel aan bij de vorige spreker..

@aureum: de tekst is niet echt doortimmerd daar.. wat is eigenlijk de reden dat je iets ziet in deze voorwerpen ? en waarom noem je alles geld ? Dat  het geld is dat is nog helemaal niet zeker !!

Sad

« Laatste verandering: 04 Juni 2005 - 21:23:22 door Goodies » Gelogd
johoo
Volledig lid

beter 1 munt in de hand dan 10 onder het zand.

« Antwoord #11 Gepost op: 04 Juni 2005 - 21:40:37 »

ik ben het met zoltan eens

zelf sla ik ook wel eens een foto op omdat het info bevat voor mezelf
maar maak het niet op nieuw openbaar op een website zonder eerst toestemming te vragen aan de recht hebbende
tenslotte is het in de topic duidelijk van wie die ring is(hij vraagt determinatie) het lijkt me dus op zijn minst logisch dat je het vraagt, als je het op je site wil plaatsen

en daar bij is het totaal niet keltisch
een iedere leek of beginner die er niets van weet wordt op deze manier verkeerd voorgelicht en daar word je niets wijzer van

groeten johan
Goodies
full lid

-

« Antwoord #12 Gepost op: 04 Juni 2005 - 22:04:34 »

Kijk naar de bronvermeldingen die er wel staan daar Tongue  Wink ik geloof namelijk dat ik de bron al kende, van bijna al die interessante!! en meest wel degelijk  Keltische  plaatjes daar. Het is een commercieel project van iemand om precies te zijn Michel FEUGèRE, die zeer bepaalde ideen heeft,  met betrekking tot "Keltisch geld" en rouelles. In de Rouelle-thread heb ik indertijd een linkje geplaatst naar de CD van die persoon  ANNEAUX, FUSAÏOLES, PERLES & DISQUES . Ik denk dat ons forum-lid aureum deze CD integraal op het internet heeft geplaatst !! Kijk uit daar mee zou ik zeggen, aureum (en bedankt dat jij het risico voor ons neemt.. ik ga gewoon profiteren nu de Save-knop gebruiken voordar je het weg moet halen; ik zou je dat ook aanraden want het kost geld anders..

En @aureum wat het allemaal feitelijk is daar.. Die indeling met twee-ring (dat zijn inderdaad gespen denk ik ook), drie-ring, vier-ring en 1-2-3 noppen geld etcetera is leuk bedacht, maar waarom zou voor elk aantal centen/guldens/bronsjes - eenheid een aparte munt hebben bestaan in het Keltische geldsysteem ? Grieken en romeinen deden dat toch ook niet ? We kunnen er over praten hier, natuurlijk..

« Laatste verandering: 04 Juni 2005 - 22:10:53 door Goodies » Gelogd
Zoltan
full lid

Mijn favoriete forum!

« Antwoord #13 Gepost op: 05 Juni 2005 - 00:10:00 »

Hallo Goodies,

Citaat
Kijk naar de bronvermeldingen die er wel staan daar

Alles goed en wel, maar slechts een bronvermelding plaatsen is zeker niet voldoende. Je moet altijd toestemming hebben van de eigenaar van de foto, de bronvermelding is slechts een verwijzing.

Als Aureum bij mijn scan van de ring een bronvermelding had geplaatst, dan was ik het er ook niet mee eens geweest. Puur omdat hij zgn. informatie uit zijn duim zuigt, anders kan ik het niet verwoorden. Als die middeleeuwse ring als Keltisch ringgeld was gedetermineerd, dan was het een ander verhaal geweest. Een bronvermelding is dus niet voldoende.

Ik vind het vervelend om te zeggen, maar de website van Aureum voegt niets toe, en zaait m.i. alleen maar verwarring. De informatie die hij plaatst (lees: gekopieerd heeft) over vermoedelijk keltisch ringgeld is namelijk al op het web te vinden.
Keltisch ringgeld is al geen makkelijke materie, maar hij maakt het alleen nog maar ingewikkelder. Daarnaast zie ik bijv. voorwerpen als wieltjes van 19e eeuwse kinderspeelgoedtreintjes en notabene gespjes vermeld staan als ringgeld.

Op het detectorforum zijn diverse serieuze mensen bereidwillig een vraagsteller te helpen om tot een sluitende determinatie te komen van een voorwerp. Deze mensen worden door Aureum dus ook niet serieus genomen, want nadat hij een foto ongevraagd heeft gekopieerd naar zijn website, verzint hij er een eigen verhaaltje bij en vergeet hij "gemakshalve" de determinatie en noemt het dan gewoon keltisch ringgeld.

De website van Aureum heeft wat mij betreft geen bestaansrecht zoals de opzet nu is. Ik juich het altijd toe als iemand met een website komt waar informatie te vinden is die bijv. naar boeken verwijst. Je zou dan ook kunnen zeggen, ja, dat boek bestaat al, maar niet iedereen heeft dat boek. Internet is wat dat betreft veel toegankelijk dan boeken voor veel mensen.

@Aureum: Dat je een website bent begonnen is helemaal geen slecht idee. Probeer alleen heel precies met feiten om te gaan. Zelf iets bedenken bij een voorwerp kan iedereen, maar het gaat juist om feiten en daar moet je erg zorgvuldig mee omgaan.
Als je dat namelijk niet doet, dan gooi je het onderzoek van anderen in de vuilnisbak, en ga je verkeerde informatie geven. Daar zit niemand op te wachten.

Groeten,

Zoltan

"wie een kuil graaft voor een ander, vind zelf niets"
johoo
Volledig lid

beter 1 munt in de hand dan 10 onder het zand.

« Antwoord #14 Gepost op: 05 Juni 2005 - 07:17:57 »

LEES EN JE ZIET DAT IK OM FOTO;S EN INFRO VRAAG

ik zie nu weer een noppen ring van een zoeker waar een karolingische determinatie van is
ook die heeft op het forum gestaan en is zeker niet keltisch
http://members.home.nl/lngoressen/images/new%20(3)_small.jpg
http://www.chg-metaldetecting.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2847&highlight=ring

op deze manier maak je je site onbetrouwbaar qua dateringen

je doet je best om er wat van te maken ,dat snap ik wel,maar als je zelf de determinatie al leest en het vervolgens veranderd in keltisch ben je m.i.verkeerd bezig

en daarbij komt dat je niet moet gaan schreeuwen maar leren van kritiek
zowel positief als negatief

groeten johan

Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  

Ga naar: