Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 17:43:03 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Het forum groeit als kool...  (gelezen 7772 keer)
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: Man

Eerst het boek, dan de munt.

« Gepost op: 02 Juni 2005 - 17:48:23 »

Aan de hand van wat statistieken op de site heb ik wat Excel grafieken in elkaar gedraaid. Ik kan ze hier niet neer zetten, maar kan ze aan iedere belangstellende toesturen. Kleine analyse:

Aantal hits
Na een piek vanaf mei 2004 is het aantal sinds oktober 2004 voortdurend teruggelopen. De groeicijfers (vergeleken met dezelfde maand een jaar geleden, om seizoenseffecten uit te schakelen) zijn in maart 2005 negatief geworden. De afgelopen maand was een van de laagste resultaten sinds 2003. Mijn interpretatie: het forum trekt steeds minder belangstellenden "van buiten".

Aantal nieuwe onderwerpen
Sterk schommelend. In de tijd van de grote aantallen hits juist weinig nieuwe onderwerpen, daarna een kortstondig herstel. Sinds januari 2005 heeft dit getal de neiging af te nemen.

Aantal berichten
In de tweede helft van 2004 significant lager dan normaal (voor statistici: gemeten als een standaarddeviatie beneden het gemiddelde van de periode februari 2003 tot mei 2005). In januari 2005 een goed herstel, maar sindsdien iedere maand een lager resultaat. Groeicijfers inmiddels weer rond 0%. Commentaar: een cruciale serie en een van de meer positieve. Er is nog hoop.

Nieuwe leden
Schommelend. Een opwaartse trend in de groei tot november 2004, daarna een neerwaartse trend, die de laatste twee maanden negatieve cijfers laat zien. Commentaar: logisch gevolg van minder hits.

Hoogste aantal gebruikers online
Serie ziet er niet betrouwbaar uit en wordt gedomineerd door augustus 2004. Geen analyse.

Conclusie: reeksen zijn nog vrij kort, maar bevatten een waarschuwing tegen optimisme. Wat marketing op andere sites zou het aantal hits omhoog kunnen brengen, met gunstige gevolgen voor de andere series.

Peter
« Laatste verandering: 11 Februari 2006 - 17:16:54 door Figleaf » Gelogd

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Mischaop82
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 02 Juni 2005 - 18:14:23 »

.
« Laatste verandering: 30 Juni 2010 - 19:09:46 door Mischaop82 » Gelogd

Lid van de club van 1482 !!!   1610/1673.
Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 02 Juni 2005 - 18:25:02 »

Dat verklaart het. Als ik voor Augustus 2004 42 gebruik (gemiddelde over de hele periode na 3 iteraties, waarvan de laatste de resultaten niet meer veranderde) is de analyse van de reeks: vrijconstant in 2003, vrij constant maar op een hoger niveau daarna. Groei de laatste drie maanden negatief. Geen aanleiding om de conclusies te herzien.

Peter

Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 02 Juni 2005 - 18:42:52 »

hoi @figleaf wat een sjagrijnig verhaal zeg !! Soms (ook) zo de pest in dat euro-referendum ? Statistiek-kater ?  Tongue Anyway..  Ik deel de conclusies maar heel gedeeltelijk. Volgens mij heb ik het totaal aantal berichten sinds januari zien stijgen van 41000 naar nu 53000. Dat is meer dan 25% in een vrij korte periode !! En die "neergaande cijfers" in de ledenaantallen ? Was volgens mij 2040 of zo in januari, is nu 2282 dus toename van zo'n 15% in het eerste half jaar van 2005. En weet je zeker dat BR geen opruim-actie aan het houden is daar ? Hij had zoiets aangekondigd..

Wat betreft de actieve deelnemers, dat verhaal klopt wel. Bij Antieken is de situatie: de laatste tijd zijn er weinig schrijvers bijgekomen en sommige, voormalig zeer actieve deelnemers (togirix, senior, catuvolcos, klasens) zijn een beetje minder vaak bezig momenteel geloof ik. En er is nog een voorheen drukke rubriek geheel ingedut.. de laatste bijdrage in "barbaarse imitaties van romeins" is van 19-05, we zouden kunnen zeggen dat deze categorie tijdelijk is gestopt, omdat batavier en togirix even geen muntjes schoonmaken en submitten. Daarentegen is het aanbod in bijv. romeins net bij te benen. Dat wil zeggen we zien de laatste tijd vrij veel "groentje" deelnemers die een munt submitten en daarna niets meer doen. Maar dat is allemaal zeer reccent.. het is ook een seizoens-effect denk ik. En last but not least: het forum is de laatste tijd traag.. dat zou met name de actieve deelnemers ook weg kunnen jagen..en die traagheid komt niet door de hits volgens mij, want als ik naar het lijstje actieve deelnemers onderin kijk dan valt het wel mee. Nu is het snel en er zijn 6 mensen aan het schrijven..
Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 02 Juni 2005 - 18:50:15 »

Goodies, alle groeicijfers zijn jaar op jaar, dus mei 2005 vergeleken met mei 2004 enzovoorts. Als je mei 2005 gaat vergelijken met april 2005 krijg je een ander soort van reeks, langer, volatieler en met meer verstorende invloeden.

Peter

Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 02 Juni 2005 - 19:39:35 »

Hee @Figleaf, kun je misschien een stuk van die tekst met statistieken plaatsen in de niet-moderator ruimte, bijvoorbeeld hier in deze thread ? Interessant gegeven lijkt me, we zien nu alleen joe interpretatie  Grin hier. Om te kijken of je misschien de titel van deze thread moet aanpassen. Ik ben het er nog steeds niet mee eens als ik naar de  afgelopen paar maanden kijk dan is in elk geval de kwaliteit en de levendigheid op dit forum toegenomen vergeleken met afgelopen december/januari. Mensen zijn minder direkt persoonlijk geprikkeld in de discussies en amicaler, dat valt me ook op.

Dus, dear @Figleaf.. kruisen wij de degens.. want om in deze tijd van zonneschijn en lentekriebels te gaan beweren dat het slecht gaat met een kompuuter-forum ??

Wat de komende maanden betreft: lekker snel is ook wel fijn. Alleen de hardcore zit hier nog te tikken de rest zit op de fiets en/of loopt over een akker met een detector. by the way  Tongue  Tongue we zijn allebei lid sinds december 2004 !! Ideetje: misschien hebben wij zelf wel iedereen weggejaagd !!

Grin
Firefighter
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 03 Juni 2005 - 09:39:42 »

Hallo Figleaf,

Ik kan me totaal niet vinden in de conclusie die je getrokken hebt d.m.v. je grafieken en statistieken.

Persoonlijk durf ik zelfs het tegenovergestelde beweren  'Het gaat beter dan ooit met het forum''

mijn argumenten hiervoor zijn:
- in alle rubrieken zijn leden aanwezig die over kennis beschikken om U tegen te zeggen
- praktisch alle vragen en mysteries worden beantwoord en opgelost (zelfs zéér snel)
- spanningen tussen leden blijken voltooid verleden tijd
- verschillende leden onderhouden goede contacten met elkaar
- alles staat netjes geordend & rommel wordt opgeruimd (thx Goodies, Figleaf, en alle anderen)

De factoren die ik hier aanreik worden niet in grafieken weergegeven  maar zijn de ervaringen die ik persoonlijk heb, doch zijn ze volgens mij veel belangrjker dan datgene wat men wel in grafieken kan waarnemen.

aantal hits: als alles mooi geordend staat moet je minder klikken (dus minder hits)
aantal nieuwe onderwerpen: zoals je zelf zegt 'sterk schommelend' (we kunnen moeilijk een quota invoeren hé)
aantal berichten: wanneer er direct een correct en uitgebreid omkaderd antwoord gegeven wordt dan krijg je inderdaad een heel pak minder postings (voor mij is kwaliteit belanrijker dan kwantiteit)
aantal nieuwe leden: schommelend (is altijd zo geweest en zal zo blijven ook waarschijnlijk)
max. aantal gebruikers online: wat kan een mens daar nu uit besluiten ? het is zelfs beter dat het wat gespreid gebeurt dat komt de snelheid ten goede

De beweging die op het forum wordt waargenomen hangt inderdaad af van de activiteit van bepaalde leden ,want wanneer er niets aangereikt wordt kan men immers ook niets bespreken. 

@ Goodies & Figleaf,
Ik denk niet dat er leden weggevlucht zijn omwille van jullie aanwezigheid. Maar omdat jullie nogal vrij frequent aanwezig zijn kan ik me wel inbeelden dat er andere leden zijn die minder hoeven te beantwoorden, of ze daar om treuren weet ik niet.

grtn  Wink
FF
« Laatste verandering: 03 Juni 2005 - 09:43:02 door FF » Gelogd
Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #7 Gepost op: 03 Juni 2005 - 14:38:49 »

Goede argumenten, FF. Kwaliteit telt. Maar het is ook goed als we tijdig weet hebben van wat er gebeurd, zelfs als het niets betekent. Ik ben nog steeds bereid ieder die er om vraagt de grafieken te sturen...

Peter

Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 03 Juni 2005 - 18:49:09 »

Bedankt voor die grafieken, ik heb er nog niet naar kunnen kijken.. Ik weet wel hoe het er ongeveer uit ziet, ik heb zelf een SMF 1.01 forum online lopen, dus ik kon gisteravond die rapportage-mogelijkheden bekijken.. mooi.. maarre..

En ik mis een aantal gegevens die relevant zijn. Wat er nu staat, is gebaseerd op gegevens die sponsors willen weten die bijvoorbeeld banners plaatsen. Om echt te zeggen dat een forum voor de deelnemers interessanter is zouden we wat meer gegevens kunnen gebruiken. Zoals daar zijn:

- aantal threads per rubriek over de tijd
- gemiddeld aantal plaatjes per thread
- gemiddelde lengte van threads per rubriek
- gemiddelde lengte van bijdragen per rubriek
- gemiddeld aantal deelnemers per thread

Het zou me bijvoorbeeld niets verbazen als er vroeger meer kortere threads waren (zie ook jouw cijfers als ik je tekst goed lees.. meer bijdragen, minder threads..) Misschien is het een idee om binnenkort een php-scriptje aan RB te sturen waarmee hij deze cijfers op het scherm kan toveren. Kwestie van een paar slimme SQL-rapportages over de smf_messages tabel in de database van het forum, om precies te zijn... geen moeite.. ik ga overigens met een aantal mensen samen hier een eigen forum over politieke onderwerpen opstarten. We zijn momenteel aan het vergaderen over de rubrieken-opzet.

By the way wat je ook kunt tellen (iets meer software moeite..) is

- aantal keer dat het woord "bedankt" voorkomt
- percentage geslaagde determinaties over de tijd per rubriek
- aantal keer dat een thread wordt verplaatst
- aantal keer dat een thread wordt verplaatst
- aantal overige moderator-ingrepen
- aantal buitenlandse bijdragen

etcetera.. algemeen: bij elke database geldt.. welke vraag wil je stellen aan je systeem.. wat zijn de criteria.. dan zoek je de informatie bij elkaar.. je zoekt een rapportage-methode of een berekenings-formule die iets oplevert tussen 0 en 100.. maar het gaat allemaal om kwantitatieve gegevens, ik denk dat forum-kwaliteit niet objectief te meten is. Met een tevredenheids-poll kan het..

Grin
Beirnaert Rudy
Administrator
full lid

Aankoop munten van de Zuidelijke Nederlanden.

« Antwoord #9 Gepost op: 04 Juni 2005 - 05:42:02 »

Wel even reageren over die aantal hits.
In het verleden had ik altijd problemen met die zoekrobotten.
Dagelijks had ik enkele van deze dingen op de site en die telden maar hit dat het geen naam had.
Ik heb mij er zeker meer dan een jaar suf achter gezocht om dit op te lossen.
Nu heb ik iets gevonden dat deze hits niet meer mee telen.
Dus het aantal hit dat er nu wordt geteld zijn wel degelijk echte en geen fake zoals zoveel van die hit tellers. En ik kan je verzekeren dat het aantal hits gevoelig kan opgetrokken worden.
Maar daar doe ik niet aan mee.
Wat telt is de kwaliteit en niet de kwantiteit.
Nog 1 ding:
In mijn beheer panel heb ik een tool met de naam:
Herbereken alle forum totalen en statistieken.
In het verleden had ik dit niet en kon het dus ook niet gebruiken.
Nu doe ik dit dagelijks.
Je zal mij dagelijks zien rond 6 uur op het forum.
Ja ja zo vroeg al.
Dan heb ik de snelste verbinding en hebben de leden gaan last aan de werken.

Groeten,
Beirnaert Rudy
« Laatste verandering: 04 Juni 2005 - 05:52:05 door Beirnaert Rudy » Gelogd

Wij zijn goed bezig op het muntenforum. Mijn dank gaat zeker uit naar de moderators!!!
Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 04 Juni 2005 - 07:39:22 »

Uitstekend nieuws, Rudy. Een analyse is nooit beter dan de kwaliteit van de onderliggende cijfers. Zo worden het echte managementinstrumenten. Dank voor deze moeite.

Peter

Goodies
full lid

-

« Antwoord #11 Gepost op: 04 Juni 2005 - 18:28:42 »

quote BR

Citaat
kan je verzekeren dat het aantal hits gevoelig kan opgetrokken worden.
Maar daar doe ik niet aan mee.

doen wij wel  Grin

Citaat
Je zal mij dagelijks zien rond 6 uur op het forum.

mij niet, dan slaap ik nog

mvgr Goodies

Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 04 Juni 2005 - 18:51:16 »

@Goodies - Tja, volgens je statistieken wordt je gewoonlijk om 11 uur pas actief, maar je logt zelden na middernacht uit, dus je krijgt slaap genoeg... Kiss

Peter

Goodies
full lid

-

« Antwoord #13 Gepost op: 04 Juni 2005 - 20:47:05 »

dankjewel Cheesy ik ook van jou enne..  Tongue vandaag ben ik een beetje te ver doorgeslapen geloof ik.. was eigenlijk van plan die detector te gaan kopen maarja.. "liefst vroeg in de middag komen".. en Zalk (van Klazien) is in de middle of nowhere, dus 10 km fietsen..  van Zwolle vandaan.. zucht.. ben dus maar weer achter het forum gekropen. Loopt lekker snel vanmiddag.

Ook een lui weekend gewensd

Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 02 Juli 2005 - 11:19:57 »

De cijfers voor juni zijn binnen. Ze laten een opleving zien vergeleken met vorige maand, maar er is nog geen reden tot juichen. Alle cijfers weken niet significant af van het gemiddelde sinds februari 2003. Het aantal nieuwe berichten en nieuwe leden lag onder dat gemiddelde, de rest er boven.

Het groeicijfer voor het aantal hits (vergeleken met 12 maanden geleden) was negatief (dat blijft ook waarschijnlijk zo voor de rest van het jaar) en die voor het hoogst aantal gebruikers online was vrijwel nul. De rest was positief.

Het aantal hits nam iets toe, maar ligt historisch gezien nog steeds laag. Het is nog te vroeg om te concluderen dat een positieve trend is ingezet, maar er is wel sprake van een plateau. Het groeicijfer voor nieuwe onderwerpen profiteerde van een abnormaal lage score 12 maanden geleden. Hetzelfde geldt voor het groeicijfer voor nieuwe berichten. Beide scores zijn echter in feite vrij onopmerkelijk, zij het dat zich bij nieuwe berichten langzamerhand een positieve trend gaat aftekenen. De score voor het aantal nieuwe leden was goed. Terwijl in 2003 en 2004 de scores nog rond de 80 of minder lagen wordt vanaf augustus 2004 een score van rond de 100 normaal. Het cijfer voor het hoogst aantal gebruikers ziet er het beste uit.

Een van de mogelijke verklaringen voor het bovenstaande zou zijn dat er een toevloed is van leden die wel lezen, maar niet bijdragen. Op zich zou dit een positieve ontwikkeling zijn, want het duid op een hoge kwaliteit van de berichten, maar het draagt niet bij aan de dynamiek van de site. Misschien voelen sommigen zich juist wat geïntimideerd door de kwaliteit.

Peter

Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  

Ga naar: