Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 17:41:53 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Spanje - 1 reaal? 1497-1504  (gelezen 1878 keer)
antoninvs
nieuw lid
**

« Gepost op: 31 Mei 2005 - 19:56:46 »

Hoi
 Wie weet er iets meer over deze munt te  vertellen.
 Ik weet niet de exacte maat of het gewicht.
Alvast bedankt
mvg Antoninvs
« Laatste verandering: 03 Juni 2005 - 20:25:53 door Figleaf » Gelogd
michiel
Beheerder
full lid

Geslacht: Man

Metaaldetectorzoeken!!!!!!

« Antwoord #1 Gepost op: 31 Mei 2005 - 20:14:28 »

Spaanse reaal omstreeks 1600, waarschijnlijk ferdinand en isabella, maar is niet te lezen vanaf de foto.

http://people.zeelandnet.nl/mida
Zoeken met de metaaldetector en metaaldetectorvondsten
rondomons
Senior lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 31 Mei 2005 - 21:03:32 »

Ik denk dat dit een 8 reaal is en dat jij deze munt niet zelf hebt.

Rondomons
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #3 Gepost op: 31 Mei 2005 - 22:26:41 »

... en, Rondomons, waarom denk jij dat dit een 8 realen is? Vanwege de op een 8 lijkende strik in het lint om de pijlenbundel?
Een 8 realen rond 1600 is een grote munt, en ziet er ongeveer uit als onderstaand.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Figleaf
Moderator
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #4 Gepost op: 31 Mei 2005 - 22:37:46 »

Die 8 zou ook een S van Sevilla kunnen zijn, maar ik zit een beetje met het teken aan de andere kant van het schild. Dat zou normaal een Romeins cijfer hebben moeten zijn...

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #5 Gepost op: 31 Mei 2005 - 22:42:15 »

Die 8 is toch echt wel een strik van het lint. Bovendien: de S van Sevilla staat op de andere kant, links van het wapen. En wat er rechts van het wapen staat? Een beetje moeilijk zichtbaar op de scan, maar volgens mij gewoon een Romeinse I.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
rondomons
Senior lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #6 Gepost op: 31 Mei 2005 - 22:55:28 »

Het gaat niet om de 8 in de strik, want die zit ook op de 1, 2 en 4 reaal. Voordat ik hier nu verder op reageer wil ik wel eens weten waar die munt, of vermoedelijk dit plaatje vandaan komt.

Rondomons
antoninvs
nieuw lid
**

« Antwoord #7 Gepost op: 01 Juni 2005 - 20:38:18 »

Hoi
Deze munt is niet van mij ,de eigenaar heeft me deze laten zien
en omdat ik niet precies weet wat het is heb ik de munt gefotografeerd en hier geplaatst.
Gezien de reacties zal het wel een reaal zijn.
bedankt allen voor de moeite
groetjes A
Figleaf
Moderator
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 03 Juni 2005 - 20:23:52 »

Ik ben niet echt tevereden met de denominatie, maar er wel van overtuigd dat de periode 1497-1504 is: het is een munt uit het muntstelsel geschapen met de pragmatische resolutie van Medina del Campo op naam van Ferdinand en Isabella, dus voor de dood van Isabella in 1504.

vz: gekroond schild in cirkel van Castillië (kasteel) en Léon (leeuw) in het eerste en derde kwartier en Aragón en Sicilië in het tweede en vierde kwartier. Kroon breekt door de cirkel. Legende in de geest van FERNANDVS:ET:ELISABETH:DEI.gratia (voortgezet op keerzijde)
kz: juk (persoonlijk symbool Ferdinand) en pijlenbundel (persoonlijk symbool Isabella) in cirkel. +REX:ET:REGINA:CAST.LEGIO:ARGON.SICI:

Ferdinand en Isabella koning en koningin van Castilië Léon Aragón Sicilië. Onder het wapen zie je de schamele resten van  ET: Boven de pijlen (munt ligt op z'n kop) I:+RE

Peter

Goodies
full lid

-

« Antwoord #9 Gepost op: 03 Juni 2005 - 20:57:26 »

mooie munt! jammer dat we het gewicht niet kunnen vragen, je zou kunnen zeggen denominatie kan eigenlijk niet zonder dat gegeven..ben het wel een beetje eens met rondomons hier..

@figleaf, het enige misverstand is dus nog de denominatie ? dat voorzijde omschrift met (...) AND (..) ET ELIS (..) dat je aangeeft klopt heel mooi met deze munt... plaatje..

Ik denk dat het een S is en rechts (wellicht?) een denominatie-symbol, het is geen gewone I volgens mij. Ik zie een soort Ii

Vraag nog: het keerzijde omschrift (pijlenbundel) heeft kruis - R op half zeven volgens mij. Dan is die voortzetting (REX) dus onderin ?

Maar wat betreft dat voorzijde omschrift sluit ik me aan bij figleaf dus, ik zie  ook
« Laatste verandering: 03 Juni 2005 - 21:03:16 door Goodies » Gelogd
Charmender
Senior lid

Got to cath'm all those eurocoins

« Antwoord #10 Gepost op: 04 Juni 2005 - 09:03:51 »

Hey iedereen,

neem hier eens een kijkje http://www.fuenterrebollo.com/faqs-numismatica/real-ocho.html

MvG,

Charmender

Got to catch'm all those eurocoins
Already 529 in my collection, 60 to go(from wich 32 year 2004)!!!!!!!!!!!
Goodies
full lid

-

« Antwoord #11 Gepost op: 04 Juni 2005 - 19:56:59 »

hoi @charmender, mooie website, het plaatje dat er het dichtste bij komt is volgens mij die "Carlos V - 8 reales plata (1516 - 1558)" dus een match op het voorzijde omschrift en het wapenschildje, de onderste munt op die pagina. Er staat wel degelijk ET ELISABETH, op een munt 12 jaar na haar dood dus. Op de website daar, ik lees niet goed Spaans, is de toekenning volgens mij echt.. Carlos V. Het schild klopt heel mooi. Kan geen plaatje neerzetten (copyright)

Maar het is niet dezelfde munt. Aan weerszijden van het schild staat bij ons duidelijk S iI en op die andere iets anders, dwz VII(I?) IIII en een O'tje rechts boven. En die 8 op de keerzijde van bovenstaande betekent 8 realen en die zie ik nu ook op de bovenstaande, d.w.z. die staat  anders ten opzichte van de pijlenbundel, ernaast. Maar ik weet niet zeker of het een 8 is (kan het een 4 zijn??) Dat andere 8-ding op bovenstaande foro naast de pijlenbundel is overigens wel degelijk de strik. De foto staat een kwartslag gedraaid ten opzichte van de foto op die website.

Conclusie: hetzelfde type munt denk ik (andere muntmeester/jaar? symbolen?) d.w.z. 4 of  8 realen, enne  Tongue ondanks dat er ET ELISABETH op staat, toch niet van Ferdinand en Isabella, maar van Carlos V hun opvolger. Uit loyaliteit wellicht met zijn (historische!!) voorgangers zelfs na 1516 dit omschrift, zie de website die Charmender aangaf.

Nog wat leesvoer: Spain - The Golden Age

Wink

(schiet maar..)
« Laatste verandering: 04 Juni 2005 - 19:59:51 door Goodies » Gelogd
Figleaf
Moderator
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 04 Juni 2005 - 20:33:58 »

@Goodies, zie je vorige bericht waarin je verschillende letters voor FERNANDVS identificeert. CAROLVS past niet.

Je hebt op de Spaanse site blijkbaar gekeken naar de onderste foto van de pagina 1350-1504
http://www.fuenterrebollo.com/faqs-numismatica/real-ocho-austrias.html
Deze munt is van Ferdinand en Isabella

Als je naar de foto er boven kijkt, ook op naam van ferdinand en Isabella, zie je dat op de real de symbolen aan weerszijden van het wapen ontbreken. Je mag aannemen dat er ook achtsten, kwarten, halve, twee en vier reales stukken zijn geslagen. Daarom ben ik niet overtuigd van de denominatie. Het is blijkbaar noch een real, noch een 8 reales. De tekens interpolerend denk ik dat twee reales de meest waarschijnlijke denominatie is.

Voor de volledigheid, ik heb het nooit over de strik van de pijlenbundel gehad maar over de S, waarvan ik aannam dat hij als een acht werd gelezen.

Peter

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: