Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 17:37:32 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Verkeerd gereinigde rijksdaalder / blauwe weerschijn op munten  (gelezen 2148 keer)
muntgek
groentje
*

Geslacht: Man

Real dutch coin collector

« Gepost op: 28 Mei 2005 - 13:49:41 »

Dit is een zilveren rijksdaalder met een lichte groene aanslag, dit zou komen door een verkeerde reinigng.

Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

Muntgek
« Laatste verandering: 22 Juni 2005 - 18:50:17 door aurelianus » Gelogd
stapper
Senior lid

« Antwoord #1 Gepost op: 30 Mei 2005 - 08:26:14 »

Hoy,

Ik heb al vaker zilveren munten met groene aanslag gekocht. Bij de mijne is deze veroorzaakt door de weekhouders in de plastic van de oude munthouders  Sad .

Met een wattenstokje in aceton gedrenkt voorzichtig wegvrijven. In princiepe zou dat het laagje op de munt moeten verwijderen zonder deze te beschadigen. Wat het effect op lange tijd (tientallen jaren) is  Huh .

Wacht wel op reakties van collegae want hier zijn een paar leden die véééél meer over reinigen van munten weten  Wink

Ik verzamel dus ik besta Huh
reneke
Senior lid

Wettige betaalmiddelen wereldwijd

« Antwoord #2 Gepost op: 31 Mei 2005 - 16:15:21 »

Soms is het zelfs met een beetje wasbenzine te verwijderen.

En anders eventuweel citroenzuur.

In geen van deze 2 gevallen weet ik wat de eventuweele schade op de langere duur is.

Zelf heb ik wel bijde al gebruikt.

Dus mogenlijk weeten we over een paar jaar meer.

Reneke
dowie
nieuw lid
**

Genius...this site is!

« Antwoord #3 Gepost op: 21 Juni 2005 - 21:57:17 »

Ik heb de volgende tip ooit eens gehad bij het reinigen van brons, wellicht ook te proberen
in deze situatie (zilver) ( op eigen risico, probeer het eerst op iets waardeloos uit!) en anders
een aanvulling op de andere tips.

Neem een wattestaafje en drenk deze in Aceton.( bij elke doehetzelver te kopen) Wrijf
hiermee lichtjes over het te reinigen oppervlak van het te reinigen voorwerp..het oppervlak
zou op deze manier goed gereinigd moeten worden. Dit was een tip die ik heb gehad om
bronze bodemvondsten te reinigen ( ik zou er een bronze fibula mee reinigen, maar ben er
helaas nog niet aan toegekomen)

Ik zeg niet dat het werkt voor deze munt, daar heb ik te weinig zilveren munten voor, maar
je moet het maar proberen op een afvalstukje en kijken hoe de resultaten zijn.

succes  Cheesy

dowie

Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 21 Juni 2005 - 22:42:34 »

Nog een kleine aantekening om deze thread compleet te maken. Eergister fotografeerde ik de onderste van twee romeinse muntjes:

De overmatige blauwe weerschijn op de onderste munt is in dit geval alleen op de foto te zien en is door mijzelf veroorzaakt, d.w.z. door het verkeerd reinigen van de scannerplaat. Met water met een pietsje teveel ammonia daarin opgelost. Het verdwijnt geleidelijk, maar op sommige plaatsen van mijn plaat krijg ik nog steeds dit effect. De scanner-lamp is trouwens ook blauw, dus je ziet een beetje blauw altijd. Zie de bovenste munt, deze foto was eerder gemaakt voor het ammonia-gedoe. Er is ghelaas niets aan te doen. Ga je in de software bijstellen met de kleur van een muntfoto, dan krijg je namelijk niet altijd een onrealistisch plaatje (gevaarlijk! patina!). De schaduw onderin krijgt een andere kleur, bijvoorbeeld groen of paars. Dit even als tip bij het beoordelen van oude munten die op internet te koop staan. Check daarop. Zie je violet onderin, niet kopen. Is de achtergrond rondom de hele munt transparant of afgekapt, koop de munt dan niet. Mogelijk zijn dat soort truuks daardoor afgedekt.

aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #5 Gepost op: 22 Juni 2005 - 06:07:05 »

Goede tip!

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #6 Gepost op: 22 Juni 2005 - 11:24:08 »

hoi @aurelianus.. is het mogelijk om de titel van deze thread te veranderen in "blauwe weerschijn op een munt" .. Dat zoekt wat makkelijker in de rubriek "reinigen". Algemeen: iets dat een probleem opgelost ("zwavelen"), en/of hetgene dat het probleem is ("bronsrot"), opnemen in de titel.. inplaats van de munt..
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #7 Gepost op: 22 Juni 2005 - 18:56:56 »

@ Goodies & muntgek
Ik heb gedaan wat je vroeg,en de titel aangepast. Het probleem bij het belichten met een scanner -dat je zo treffend besprak, is anders dan dat van de rijksdaalder.
Volgens mij is de kleur zwart / blauw op de rijksdaalder veroorzaakt door zilversulfide, niet door foutief reinigen (hoogstens een "zwavel"behandeling.
Remedie: De de rijksdaalder in aluminiumfolie wikkelen en in zout water leggen, om het uur bekijken, goed afspoelen en goed drogen!
Of de (veelbesproken) citroenzuur oplossing gebruiken, om het uur bekijken, goed afspoelen en goed drogen!

bevangen door de hitte heb ik dit stukje geschreven, het was, toen ik het voor de tweede of was het de eerste keer las, bleek het niet  te volgen, dus ik heb het nu leesbaar gemaakt door woorden tussen te plaatsen

succes A  Smiley
« Laatste verandering: 23 Juni 2005 - 04:55:20 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 22 Juni 2005 - 19:34:28 »

Citaat
probleem bij het belichten met een scanner is anders

Uiteraard, maar het effect op de foto is gelijksoortig. Vandaar mijn voorstel om "blauwe weerschijn" in de titel op te nemen.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: