Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 17:30:18 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: weet er niks van  (gelezen 633 keer)
storm
Gast
« Gepost op: 22 Mei 2005 - 22:52:26 »

hallo

ik heb een groot lot munten gekocht maar er zitten zo een 80 romeinse munten in maar ik ken er niks van
en ik kan ze toch moeilijk allemaal 1 voor 1 op het forum plaatsen
wat kan ik het beste doen

groeten storm
RobKooy (Overleden)
full lid

Geslacht: Man

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 22 Mei 2005 - 23:07:42 »

@ storm:
(dit had je zelf ook wel kunnen bedenken) Vraag een kenner van Romeinse munten bij jou in de buurt of je met jouw muntjes bij hem langs mag komen ter determinatie. Bied hem eventueel een of twee muntjes aan voor de moeite.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: Man

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #2 Gepost op: 23 Mei 2005 - 07:51:18 »

Hallo Storm,

Gefeliciteerd met je aankoop. Dit is weer eens heel wat anders dan wat je gewoonlijk doet.

Als je alleen wilt determineren om ze weer te kunnen verkopen is de methode van Rob aan te bevelen en dan nog alleen als je niet denkt dat je tegen nog meer Romeinen gaat aanlopen. Je leert er zelf namelijk weinig of niets van. Dit is echter een uitgezochte gelegenheid om snel veel te weten te komen over heel andere munten.

Als deze aankoop het begin van een nieuwe verzameling is, zou ik zeggen, neem een kijkje in de rubriek 'Boeken', 'Numismatische Literatuur, 'Index "Numismatische Literatuur"' en schaf één of meer boeken aan. Je zal verbaasd staan hoe relatief eenvoudig dit vaak is. Groepeer je lotje naar keizer (ik ga er gemakshalve van uit dat het allemaal keizersmunten zijn) en zet degene waarvan je de keizer niet kan achterhalen in de rubriek Romeinen. Probeer vervolgens de keerzijdes te vinden in je catalogi en vraag hulp waar dat niet lukt.

Als het meer dan een eenmalige aankoop , maar minder dan een nieuwe verzameling is kan je de bovenstaande methode ook toepassen, maar probeer je de boeken te lenen in de bibliotheek.

Ik hoop dat je besluit je Romeinen je wat te laten vertellen.

Peter
« Laatste verandering: 27 Juni 2005 - 17:59:50 door Figleaf » Gelogd

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: