Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 17:22:41 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Mooie barbaar, maar van wie?  (gelezen 648 keer)
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 19 Mei 2005 - 11:52:39 »

Uit mijn lotje muntjes uit Mainz :

Deze is, naar mijn mening, een van mijn mooiste barbaren !
Is enkel geweekt in gedemineraliseerd water, afgeschrobd met tandenborstel en gedroogd.
Zo hebben we het ook eens graag, zonder dat er verder moet gereinigd worden  Cheesy

Munt meet 13x15 mm
gewicht : 2,4 gram
Voorzijde : Portret van keizer met stralenkroon, heel kort baardje en iewat spits gesneden neus.
Portret is, hoewel al te zien is dat er barbaarse trekken zijn, toch nog behoorlijk goed gesneden.

Tekst voorzijde : PEI xx (2 minder te onderscheiden letters)CLVOS

Achterkant : Duidelijk is hier Aequitas weergegeven, die een weegschaal vasthoudt en cornucopia in de andere
als tekst leesbaar, op resp ongeveer 19.30 uur, 21.30 en 11.30 : A (eigenlijk een omgekeerde V) T E

Op basis van het portret op de voorkant en de letters CLVOS + op basis van de figuur op de achterkant, meen ik dat het hier om een barbaarse imitatie van Claudius II Gothicus moet gaan.
En deze keer niet de klassieke CONSECRATIO stukken met adelaar of altaar.

Ik ben dus heel blij, dit is denk ik toch een minder vaak voorkomend stuk, waarbij dan ook nog eens de vindplaats bekend is.

Heeft iemand een ander idee (of hetzelfde, dat mag natuurlijk ook) over dit stukje?
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Antwoord #1 Gepost op: 19 Mei 2005 - 17:32:27 »

Ik neig ook naar Claudius II,  hoewel ik wel even stiekum heb gekeken naar de oer-zeldzame  Bonosus, Ric.2 Smiley Rijke fantasie, denk.

DAMNATIO MEMORIAE
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 19 Mei 2005 - 17:56:05 »

Daar zeg je zo wat Gladius !!

Maar de afbeelding van de munt van Bonosus, daar is aequitas wel veel mooier getekend, alsook de cornucopia.

Maar t'blijft een feit dat, indien het een barbar is, ik er nog geen gezien heb in deze stijl van Claudius II
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: