Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 17:16:57 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Poll
Vraag: Hoe denk je over een nieuwe rubriek "numismatiek en geld?  (Poll gesloten: 15 Juni 2005 - 17:15:23 )
Helemaal tegen - 1 (3.3%)
Niet erg nuttig - 4 (13.3%)
Maakt me niets uit - 11 (36.7%)
Lijkt me wel goed - 8 (26.7%)
Enthousiast - 6 (20%)
Totaal aantal stemmen: 28

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Rubriek Numismatiek en geld  (gelezen 2022 keer)
Figleaf
Beheerder
full lid

Geslacht: Man

Eerst het boek, dan de munt.

« Gepost op: 15 Mei 2005 - 17:15:23 »

Ik zie veel interessante threads die niet over een specifieke munt gaan maar over algemene begrippen. Deze komen nu in het muntcafé terecht of worden aan een andere thread opgehangen, waar ze niet meer terug te vinden zijn, (belangrijke overweging voor dit voorstel). Ik stel voor ze onder te brengen in een nieuwe rubriek "Numismatiek en geld", waarin discussies gevoerd kunnen worden over algemene begrippen. Ik ben bereid deze rubriek onder mijn hoede te nemen tenzij zich een andere beheerder aandient en ik ben bereid een opzetje te maken voor een index van begrippen voor deze rubriek.

Om deze thread te bekorten zal ik een poll plaatsen die het enthousiasme voor deze rubriek meet. Ik denk dat de poll representatief is bij 20 antwoorden of meer. Deelnemers aan de poll moeten zich realiseren dat de uiteindelijke beslissing bij Rudy ligt.

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #1 Gepost op: 15 Mei 2005 - 17:33:26 »

Cheesy Zeker weten, goed idee. heb "enthousiast" gestemd natuurlijk. Mijn voorstel zou zijn,

Smiley binnen de rubriek vooraf een aantal threads per thema  klaarzetten en sticky maken, dus de volgorde blijft intact, die gaan over 2 algemene onderwerpen (zie onder) en voorts de andere rubrieken op dit forum, dus met dezelfde indeling en dezelfde titels. Je trekt de nieuwe rubriek "Numismatiek en Geld" open en je ziet staan.. de volgende 10 onderwerpen

- Archeologie
 - Historie algemeen
 - Griekse muntslag
 - Keltische muntslag
 - Romeinse muntslag
 - Middeleeuwse muntslag
 - België muntslag voor 1830
 - Provinciale muntslag
 - Buitenlandse muntslag
 - Penningen

Mogelijkheid 1: de rubriek werkt net als de overige rubrieken en kan ook net zo worden gemodereerd. Je kunt wel nieuwe onderwerpen aanmaken die los staan van de hoofdstukindeling op de eerste pagina maar die komen op pagina 2. Gebruikers worden zo aangemoedigd om de sticky topics bij te werken met nieuwe bijdragen. Kunst is dan wel om dit zo te modereren dat in de "Sticky topics" de zaak netjes blijft.

Mogelijkheid 2: Een andere benadering is: alle stickies staan op slot, de moderator zorgt ervoor dat nieuwe documentatie-bijdragen (alleen de eerste bijdrage van de indiener, geen hele threads/discussies) worden toegevoegd aan de stickies. Dat voorkomt rommel. Mijn voorkeur is deze benadering.. dan is het ook bij te benen..
« Laatste verandering: 15 Mei 2005 - 17:37:44 door Goodies » Gelogd
Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #2 Gepost op: 15 Mei 2005 - 17:39:14 »

Goodies, de mogelijkheid van subrubrieken kan je beter met Rudy opnemen. Wat betreft de onderwerpen, het gaat mij om discussies over algemene zaken, zoals wat is geld?, technieken voor muntslag, hoe verzamelen?

Peter

Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 15 Mei 2005 - 17:49:21 »

@Figleaf, ik begrijp je niet. Citaat:

Citaat
subrubrieken

Ik had het niet over een vertakte indeling onder de nieuwe rubriek, maar over een aantal (uiteindelijk lange!) sticky threads over onderwerpen die bij de respectievelijke rubrieken van dit forum horen. Dat zijn geen subrubrieken, wat ik bedoel ziet er alleen zo uit, omdat het sticky is. Mijn bedoeling met die onderverdeling was, om te voorkomen dat alle historische/numismatische/verzameltechnische gegevens en interessante teksten door elkaar komen te staan. Kijk bijvoorbeeld in de rubriek "barbaarse imitaties" naar de eerste sticky, daar. De teksten in die thread gaan over barbaarse muntslag maar als sticky staat het interessante munten in de weg. Het neemt plaats in beslag daar, het zo mooi zijn als zo'n thread een plaats zou kunnen krijgen in zo'n nieuwe, speciale rubriek. Daarom was ik (even..  Undecided ) enthousiast.. ik wil niks verbouwen of zo !

Citaat
discussies over algemene zaken, zoals wat is geld?, technieken voor muntslag, hoe verzamelen?

Dit klinkt iets vrijblijvender dan de titel van deze thread "Numismatiek en Geld". Dit soort discussies worden overal op dit forum gevoerd, naar aanleiding van bepaalde munten/voorwerpen (is dit verzamelwaardig? wat is dit nu waard? dat soort vragen en discussies). Vraag: waarom mogen dat soort discussies niet gewoon in de munten-threads. Het is toch een sociaal gebeuren, en de foto's / opmerkingen naar aanleiding waarvan zo'n discussie ontstaat blijft in de buurt staan. Niet te ordenen, maar het maakt alles wel levendig en leesbaar. Als je doel is om een tweede rommelhok (naast Muntencafee) te maken ga je gang, maar dan verander ik graag mijn stem van "enthousiast" naar iets minder, nog wel positief overigens.. ( Tongue wat stond daar nu?  Tongue  Tongue ik vind het wel goed ?  Grin dat is em dan.. oops kan nie meer aanpassen nu..  Undecided die rooie potloden ook altijd !  Wink heee ik heb de truuk gevonden.. blader terug met Vorige en druk opniew "Stem". Zo te zien werkt het gewoon..  Cheesy )

« Laatste verandering: 15 Mei 2005 - 17:55:45 door Goodies » Gelogd
Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 15 Mei 2005 - 18:00:03 »

Goodies, aangezien je de eerste stemmer bent heb ik je stem kunnen verwijderen. Ik hoop dat je opnieuw kunt stemmen.

De dingen waar ik het over heb zijn typisch wat filosofische beschouwingen die nergens bij horen (ergens onder de Romeinen staat een discussie over wat is geld, ergens in het Muntcafé - als ik het mij goed herinner - ook). Nauwelijks of niet te vinden. Daarnaast wordt er naar aanleiding van vragen wel eens heel interessant afgedwaald. Het onderwerp van de afdwaling is dan bijvoorbeeld jaartallen in spiegelschrift, maar dat staat weggestopt onder een moderne imitatie van een NEI munt. Ook niet meer terug te vinden. Waar staat mijn bijdrage over het onderwerp "waarom geven oplagecijfers nauwelijks informatie"? Niet terug te vinden. Ook als je het er niet mee eens bent is het goed dit soort discussies te kunnen vinden. 

Vandar.

Peter

Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 15 Mei 2005 - 18:22:00 »

@figleaf: als je zelf "enthousiast" hebt gestemd dan klopt het nu. Anders staan er (volgens mij) twee versies van mijn stem nu  Grin  Grin of mijn stem is weg en iemand anders vindt het allemaal wel goed. En is ergens ander heen gepiept zonder een mededeling achter te laten.. we zullen het nooit weten.. gelukkig zijn er geen Verenigde Muntstukken waarnemers hier.. puinzooi.. oncontroleerbaar..  Grin  Grin

P.S. Enne Tongue  Tongue oplagecijfers zeggen niets, dat zei je ergens inderdaad. Via het eiland Samoa landde ik uiteindelijk in Luxemburg
« Laatste verandering: 15 Mei 2005 - 18:26:28 door Goodies » Gelogd
RonnyD
Volledig lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #6 Gepost op: 15 Mei 2005 - 18:30:49 »

Ik heb alvast op "Enthousiast" gestemd, het lijkt mij ook dat een aantal interessante onderwerpen nu verloren gaan in het muntcafe, vandaar.

Groeten, Ronny

Verzamel Belgische munten (vanaf 1830) + Euromunten
Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 15 Mei 2005 - 18:39:29 »

Yep, daarom vind ik het ook wel "goed". Maar "enthousiast" och.. een serieus rommelhok blijft toch een rommelhok, net als het muntencafee. Er is een zoek-knop, ook dat. Figleafs bijdrage over oplage-cijfers  kan bijvoorbeeld worden teruggevonden in 2 klikjes: klik Zoeken Geavanceerd, kies "oplagecijfers" als zoekterm en "figleaf" als gebruiker. Klik zoeken. Zo vond ik Samoa. De (inderdaad interessante) bijdrage waar het om ging was geen apart topic maar een reactie elders, netjes doorgelinkt door figleaf zelf daar. Ik denk dat als je dit soort dingen af gaat splitsen dat er dan een web met verbanden tussen munten en "verhalen" threads elders gaat ontstaan. Dat is schoner, mooier, maar wel meer werk als je het goed wilt doen.
Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 16 Juni 2005 - 20:23:26 »

De stemperiode is inmidels afgelopen. Hier volgt de analyse.

Ik heb geprobeerd de mening van de gebruikers van deze site te meten als een afwijking van een normale verdeling. Dit is heel goed gelukt. Een grafiekje van een normale verdeling ziet er uit als de doorsnede van een kerkklok (volg de link voor voorbeelden en meer informatie). Als je het grafiekje van deze stemming een kwart slag tegen de wijzers van de klok in zou kunnen draaien zou je een a-symmetrische verdeling zien: de lijn ligt rechts hoger dan links. Dit betekent dat de stemmers als groep voorstanders van het idee zijn, waarbij ik meteen aanteken dat het aantal "neutrale" stemmers relatief hoog lag. Misschien is de beste interpretatie van de uitspraak van de stemmers iets in de geest van "wait and see", "laat maar eens wat zien" of "waarom niet?".

Met 30 stemmers heb ik mijn doel van 20 overschreden. Ik denk dat de uitslag representatief is voor de groep.

Ik zou Rudy Beirnaert dus willen aanbevelen om de nieuwe rubriek aan te maken. Mijn suggestie zou zijn om het kopje "Forum info." te wijzigen in "Algemeen", de rubriek "Meer info over dit forum / Mededelingen van de beheerders." ongewijzigd te laten en de rubriek "Numismatiek en geld" toe te voegen. Het woord is nu aan Rudy.

Peter

Goodies
full lid

-

« Antwoord #9 Gepost op: 16 Juni 2005 - 23:12:49 »

Euh Figleaf je maakt een denkfout..  Tongue  Tongue

de Y-as is niet kwantitatief maar kwalitatief. Een normaalverdeling (Gauss-kromme) is niet van toepassing..
Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #10 Gepost op: 16 Juni 2005 - 23:19:06 »

Klopt, maar deze techniek kan ook kwalitatief worden toegepast als de beschikbare antwoorden eenduidig genoeg en redelijk gekozen zijn. Niet zo zuiver als getalletjes, maar als professionele pollsters het zo gebruiken moet er toch wat mee te beginnen zijn. Undecided

Peter

Goodies
full lid

-

« Antwoord #11 Gepost op: 18 Juni 2005 - 17:32:04 »

Citaat
als professionele pollsters het zo gebruiken

Aaaaha je bedoelt van die professionele (markt) onderzoeks-burootjes die studenten met vragenformuliertjes laten rondlopen en vervolgens met SPSS precies die conclusies uitprinten die de vraagsteller/opdrachtgever verwacht. Is onze marketing-strategie lonend ? Het antwoord is "ja" uiteraard. Kan ons marktaandeel omhoog ? Ook "ja". Of in de politieke enquetes, over prestige-projecten die de burgers mogen afschieten, om te voorkomen dat bepaalde ambtenaren hun nek uit moeten steken. Of.. bepaalde politici hun gezicht verliezen. etc etc. Die wetenschappelijke methode bedoelde je ?

Grin

ff zonder gekheid, de vraag was.. willen we een documentatie-rubriek op dit forum. Aan de uitslag van de poll te zien zijn er minstens 14 deelnemers/lezers waarvan 6 enthousiast (dus actief?) die daarvoor belangstelling hebben. ideetje: kan BR de rubriek "algemene  literatuur" niet hernoemen in "overige documentatie", dan maken we daar een sticky-topic "nieuwe of opmerkelijke boeken", waar iedereen die daar nu iets doet zijn ei in kwijt kan. Dan threads van elders erheen verplaatsen en netjes van titels voorzien ? Is uitvoerbaar..
« Laatste verandering: 18 Juni 2005 - 17:35:19 door Goodies » Gelogd
Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 25 Juni 2005 - 19:53:07 »

Heb Rudy gevraagd eens naar deze thread te kijken...

Peter

Goodies
full lid

-

« Antwoord #13 Gepost op: 25 Juni 2005 - 19:57:00 »

Er is geen beheerder ingevuld daar. Volgens mij is een structuurtje met bepaalde sticky-topics als moderator wel te regelen.
Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #14 Gepost op: 11 Juli 2005 - 18:09:13 »

Rudy heeft toegezegd een rubriek "Numismatiek en geld" te zullen aanmaken rond 23 juli. Dank aan alle stemmers.

Peter

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: