Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 17:12:39 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: ?Type 3 Dr /Weer een twijfelaar/ kwal g niet definitief  (gelezen 1012 keer)
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Gepost op: 15 Mei 2005 - 15:10:23 »

Een vrij dik bronzen muntje van 13mm. Portret is naar rechts. Keerzijde lijkt een wolvin weer te geven zodat ik denk aan een herdenkingsmunt van de stad Rome onder het huis van de Constantii.

Gezien de stijl kan dit  echter net zo goed een Griek of een Kelt zijn. Iemand nog suggesties?
« Laatste verandering: 21 Mei 2005 - 07:09:38 door aurelianus » Gelogd

DAMNATIO MEMORIAE
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 16 Mei 2005 - 12:43:48 »

Ja, ik denk ook aan de herdenkingsmunt "VRBS ROMA" met Romulus, Remus en de zogende wolvin op de achterkant.

Met rechtsportret is die enkel geslagen te Siscia, en zou er in exergue :Gamma (de grieks gamma dus) SIS moeten staan.
Er bestaan ook nog 2 andere varianten, uit Rome, met rechtsportretten, maar dat zijn "medailles" 32mm doorsnede.
Dus ofwel is het RIC VII Siscia 223
Ofwel is het een barbaarse imitatie van dit type muntje, maar dan is de kans dat ze een linksportret zouden kiezen toch wel veel groter.
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #2 Gepost op: 16 Mei 2005 - 16:24:25 »

Dag,
Citaat
herdenkingsmunt "VRBS ROMA" met Romulus, Remus en de zogende wolvin op de achterkant
Mee eens! Door de grove letterresten aan de vz. denk ook aan een barbaar.
Het portret n.l. kan zijn ontstaan door het na snijden van de munt als voorbeeld in de stempel.
De afbeelding draait dan om! Dat komt bij imitaties ook van letters nog al eens voor.
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 16 Mei 2005 - 16:26:11 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 18 Mei 2005 - 17:30:52 »

Tongue ik denk dat deze helemaal geen Romeinse munt is. Ik vond die Siscia versie van Urbs Roma nergens en als die zo zeldzaam is, dan is een barbaarse imitatie nog veel zeldzamer denk ik. De opmerking van aurelianus gaat niet op, want als de voorzijde gespiegeld is waarom de keerzijde dan niet. De vinder zegt: "deze munt is dik". Derde aanwijzing.. die wolf kan net zo goed een paard zijn. Hij staat niet recht, eerder schuin omhoog (steigerend?) Ik vind op internet diverse Griekse munten met een steigerend paard erop. Verder zie ik geen twee figuurtjes onder het dier maar (een rest van) iets liggend, ovaal.

« Laatste verandering: 18 Mei 2005 - 17:32:23 door Goodies » Gelogd
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #4 Gepost op: 19 Mei 2005 - 18:24:01 »

Het is denk geen paard die op de Kz staat, meer een hond, wolf of leeuwachtige. Gezien de kromming in de lage rug lijkt het beest te zogen, maar de Romulus en Remus zijn niet waarneembaar. Dan kan echter ook aan de staat van conservering liggen. In de afsnede lijkt een slagplaats gesuggereerd te worden met in verhouding veelste grote letters. Mogelijk: NTO?

Het zal denk wel altijd een onzeker muntje blijven Undecided

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #5 Gepost op: 19 Mei 2005 - 18:52:39 »

@Gladius, ahum inderdaad, quote

Citaat
Gezien de kromming in de lage rug

Klopt, ik zie de linkerkant van het beest nu ook beter, dwz op mijn TFT-scherm hier. Ik denk ook, dat het een hond of wolf is. Als U zegt: "deze munt is vrij  dik".. dan kan het geen Urbs Roma zijn, lijkt me. Officieel niet en als barbaarse imitatie zien we natuurlijk eerder ondergewicht. Tip: even aanmelden als gebruiker bij ForumAncient en dan dit muntje neerzetten in ForumAncientCoins - Greek. Daar leeft de Griekse muntslag (iet)wat meer dan hier. Brons is wel moeilijk..

gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #6 Gepost op: 19 Mei 2005 - 19:10:22 »

Beste Goodies :

dat hangt er natuurlijk vanaf wat men met "vrij dik" bedoelt.
Hoe kleiner de doorsnede, hoe dikker een munt aantoont
dus beter ware het van Gladius om eens te meten hoe dik die is een hem ook eens te wegen.
dan heb je objectieve gegevens.
Er zijn van die urbs roma's variaties tussen 12 en 17 mm bekend
stel op een te klein muntplaatje geslagen?
Dan is ie uiteraard al wat dikker.

Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 19 Mei 2005 - 19:37:43 »

@Gantois321: Inderdaad: de feitelijke dikte van de munt is relevant hier. Enig tegenvuur.. ik denk nog steeds niet dat deze Urbs Roma is. U constateerde zelf al, deze munt is zeldzaam als rechtskop en als barbaarse imitatie (dus) nog zeldzamer. Dus moet ie officieel zijn. Ik zie dan nog twee argumenten om deze in elk geval niet Urbs Roma te noemen: het gezicht van Roma is qua stijl veel te bol en zowiezo is de hele kop, geen spoor van een helm achter, veel te groot lijkt me, zelfs als het muntplaatje klein is. Op de keerzijde vormt de afsnede een heel brede en hoge sectie. Zo extreem gedecentreerd is de keerzijde nu ook weer niet, ik zie ook geen afgrenzing van een muntrand of zo. De letters die ik kan zien in de afsnede (een vergroting zou welkom zijn!) zijn volgens mij dun en hoog (als het letters zijn?)
« Laatste verandering: 19 Mei 2005 - 19:41:34 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: