Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 17:10:27 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Type 4, naar Aelia Flaccilla Kz. Zittende Victoria schrijft op schild  (gelezen 785 keer)
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Gepost op: 15 Mei 2005 - 14:02:26 »

Een bronzen barbaar van 14 mm naar een Ae4 van Aelia Flaccila, de vrouw van Theodosius de Grote en moeder van Arcadius en Honorius.

Keerzijde: zittende Victoria welke schrijft op schild. De schild staat op een Cippus.

Volgens mij is een barbaarse imitatie van deze 'keizerin' nog niet in deze rubriek behandeld. De scan is wat onduidelijk, dus men zal toch wel een beetje van de beschrijving uit moeten gaan.
« Laatste verandering: 21 Mei 2005 - 07:04:08 door aurelianus » Gelogd

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #1 Gepost op: 15 Mei 2005 - 20:04:42 »

Deze is bijzonder. Ik zie inderdaad ook een vrouw, zeker geen stralenkroon, met veel ruimte rondom het hoofd. Toen ik de thread binnekwam zag ik daar iets ronds boven haar hoofd (andere 5e eeuwse dame  Wink ) maar bij nader inzien, inderdaad Victoria, deze keerzijde, hoewel verweerd, past qua compositie prachtig bij het volgende exemplaar van Aelia Flacilla..

Bron: Wakefield Collection - Aelia  Flacilla

Zie ook de prachtige Wildwinds - RIC61 voor dit muntbeeld.

De voorbeeld-munt is duidelijk en ik ben het met U eens dat deze munt barbaarse imitatie is. Ondanks de slechte keerzijde is de voorstelling van Victoria duidelijk gestyleerd, de rug is uit proportie en de drapering ontbreekt volledig, het is een dikke rechte balk. Plooien corroderen anders. En U zegt.. 14 mm.. moet officieeel 22mm zijn, Wildwinds zegt AE2 en vermeldt bij diverse AE2 van AF die doorsnede.

hoihoi ik denk nu type 3D. (4e eeuw, diadeem)

Niet uit te sluiten dat de bovenstaande barbaars en gereduceerd is lijkt me. Of er is gewoon heel veel af gecorrodeerd aan de randen ( Cool is er rechts vz niet nog een pietsie omschrift of ?)

(dank, moderator voor de redactie)

« Laatste verandering: 15 Mei 2005 - 23:46:25 door aurelianus » Gelogd
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #2 Gepost op: 16 Mei 2005 - 12:47:23 »

Ik heb geen enkele reden om niet akkoord te gaan met de redenering van Goodies.
Ik heb 1 kleine opmerking over de voorbeeldmunt die hij hier plaatst.
Dit is volgens mij een GEZWAVELDE munt. Niet dat dit erg is, ze blijft mooi. Maar t'is denk ik geen natuurlijke patina.
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 16 Mei 2005 - 16:20:49 »

Het is volgens mij ook een "barbaartje". Maar waarom zou het geen imitatie van AELIA EUDOXIA echtgenote van ARCADIUS  tot 386 A.D.kunnen zijn, haar profiel komt eveneens overeen en ook voerde zijn deze keerzijde. Verder is het een type 4 D, als we "onze" indeling hanteren.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 16 Mei 2005 - 21:53:45 »

Grin grrrr @aurelianus je bent me voor... zat gisteravond nog even thuis in de Kampmann (of all books  Angry anyway.. ) te bladeren en dat thema van Victoria zittend, schrijft op schild of Victoria wijst een Chi-Rho aan op een schild, komt meer voor. Ik zei al in mijn vorige bijdrage, toen ik deze thread voor de eerste keer binnen wapperde, zag ik iets ronds boven het hoofd. Een aantal (zeer!) zeldzame dametjes (onder andere Eudoxia inderdaad) heeft een soort aurelooltje boven het hoofd. Een glijlicht-foto van de voorzijde zou mooi zijn. Als het echt dat ronde dingetje is.. dan is dit wel een zeer bijzonder barbarinnetje !!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: