De laatste tijd is er enige kritiek op mijn favoriete determinatie-bron
Wildwinds. Gezien enige recente ervaringen met onnauwkeurigheden in Wildwinds leek het me inderdaad aardig om nog meer fouten op te zoeken. Bij het rondneuzen daar kwam ik het volgende stuk tegen, vermeld als
RPC 185 met Caligula en Caesonia
Opmerkelijk genoeg staat ditzelfde stuk in een andere kleur (!!?) ook bij
Malter - veiling-catalogi 2000. In wildwinds staan voorts 3 andere exemplaren, in dezelfde stijl. Volgens mij is dit een
imitatie met correct omschrift (in onbeholpen lettertype, maar correct gespeld) van een voorbeeldmunt. Ik vond een plaatje bij een andere bron dat het andere uiterste weergeeft, d.w.z. deze bij
Austin College :

Hier is Caesonia duidelijk een dame. En de lettertjes zijn veel dunner, kleiner en allemaal even groot.
Nu zijn er twee mogelijkheden, volgens mij, ofwel:
- Wildwinds zit fout met de afbeelding, d.w.z. allevier (!!) de afbeeldingen daar zijn type I of type 1F en niet officieel.
- Wildwinds heeft gelijk en het zit andersom.. de versie bij Roman Coins is een Paduaner
Ik denk nu, dat Wildwinds zowiezo fout zit. Ik heb deze munt geplaatst, omdat ik vermoed dat het een type 1F is (primeurtje op dit forum).
Klik onder voor meer (m.i. officieele) voorbeelden van deze munt, de volgende...
Treasure Realm - coins of CaesoniaLordBest - CaesoniaWelnu, als ik deze twee vergelijk met het tweede plaatje boven.. kan het inderdaad een Paduaner zijn bij Roman coins ? Zijn er drie versies genoemd in deze bijdrage ? En ik vond die (contemporain) valse overigens nog ergens anderes, bij ons collega-forum :
ForumAncient - Member collections - Caesoniameningen ?