Interessant gegeven, van dat lotje. Zaten daar meer type 3 ook in deze stijl bij, dus 4e eeuws ? En weet U wellicht
iets over herkomst ervan, d.w.z. een land resp. vindplaats ? Ik verzamel deze informatie overigens alleen, voor een toekomstig totaal-aantallen overzichtje in de rubriek "barbaarse imitaties", niet om ook daar zelf te gaan zoeken of zo

.
Nog even over die scheidslijn, ik vind, uiteindelijk is de munt zelf altijd ofwel officieel, ofwel niet-officieel. Die scheidslijn is tenminste duidelijk, alleen wanneer het stukje na 1740 jaar uit de grond komt, is
bij determinatie de scheidslijn niet altijd helder. Het aardige aan barbaarse imitatie van romeinse munten vind ik juist dit grijze gebied. Zijn er kenmerken, op grond waarvan je definitief kunt zeggen dat een bepaalde munt hoort tot een van de volgende (bijvoorbeeld, schiet maar...) vijf categorieen:
| rubriek Romeinen | officieel |
| hier type 1,2,3,4 | lokale imitatie |
| hier type 1Fso,2Fso | semi-officieel |
| hier type 1Fp,2Fp,3Fp,4Fp | privé contemporaine vervalsing |
| hier type 1Fm,2Fm,3Fm,4Fm | moderne vervalsing |
Of we er in gaan slagen de scheidslijnen te bepalen.. dat is een kwestie van

en wetenschap denk ik. Je kunt dan uitspraken gaan doen op basis van een theorie. Zo'n theorie bestaat uit een samenhangend stelsel van benoemde kenmerken van munten, ingedeeld in periodes (primair), op basis van de geografie (muntplaats) en culturele uitingsvormen (beeldtaal)
mvgr, Goodies