Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 16:58:04 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: type 3 Dr naar Constantius II Caes kz. Gloria Exerc./was:onb.folles constns.Lyon  (gelezen 735 keer)
michiel
Beheerder
full lid

Geslacht: Man

Metaaldetectorzoeken!!!!!!

« Gepost op: 11 Mei 2005 - 16:52:52 »

Deze munt heb ik in Engeland gevonden. Het lijkt me een folles van constans, maar kan nergens een soortgelijke munt vinden. Hij is overigens 15 mm groot en weegt 1,4 gram.

Voorzijde: hoofd van constans naar rechts met tekst : FL IVL CONSTANTIS NO C . Volgens mij is de stempelsnijder een B vergeten achter NO, daarnaast ken ik de naam CONSTANTIS alleen van de FL CONSTANTIS BEA C muntjes van siscia.

Achterzijde: 2 soldaten met 2 standaarden GLOR IXVC ITVS, met PLG in exergue. van de tekst boven de twee soldaten klopt niet veel, al durf ik niet met zekerheid te zeggen dat de V klopt, dat zou ook een andere letter kunnen zijn.

Niet gelet op de spelfouten, kan ik deze munt nergens terug vinden. Ook valt mij op dat de ogen zijn weergegevn op de simpele manier die je normaal gesproken tegenkomt op de munten uit Oost Europese muntsteden.

Groeten Michiel
« Laatste verandering: 21 Mei 2005 - 06:53:17 door aurelianus » Gelogd

http://people.zeelandnet.nl/mida
Zoeken met de metaaldetector en metaaldetectorvondsten
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #1 Gepost op: 11 Mei 2005 - 17:55:18 »

Ik denk dat het een Ae4 van Constantius II als caesar moet voorstellen, waarbij uit de naam een letter is weggevallen. Mogelijk een goed uitgevoerde barbaarse imitatie waarbij hij of zij  letters is vergeten?

DAMNATIO MEMORIAE
michiel
Beheerder
full lid

Metaaldetectorzoeken!!!!!!

« Antwoord #2 Gepost op: 11 Mei 2005 - 18:36:32 »

Hoi Gladius

Ik denk dat je gelijk hebt, het zal inderdaad zeker een AE4 van constantius 2 zijn, en ik denk inderdaad ook dat het een barbaar zal zijn, maar dan toch nog een erg goede.

groeten Michiel

http://people.zeelandnet.nl/mida
Zoeken met de metaaldetector en metaaldetectorvondsten
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 12 Mei 2005 - 22:26:44 »

Met name de afsnede bevestigt mi het "barbaars" karakter van de munt.
dus type 3 D naar Constantius II Caes kz. Gloria exercitus Lugdunum
mvg A Smiley
« Laatste verandering: 12 Mei 2005 - 22:33:57 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 13 Mei 2005 - 17:41:59 »

Cheesy geweldig ! bedankt weer, michiel voor deze prachtige munt. Dit is een voorbeeld van hoe je alleen op basis van omschrift kunt besluiten dat iets een niet-officieele munt, zeer waarschinlijk barbaarse imitatie is. Want dat portretje is..heel mooi !!

Ik zie   vz: CL IVI CVNSTANTIS NOC  (eerste N zeer open)

kz: GLOL  (kopstaand R?)
               IXIIC
               ITVS

en onderin P ster C

De A van GLORIA is zeker afwezig. Die V die je zag in IXVCITVS is dus echt los, er staat: IXIICITVS denk ik. De stempelsnijder heeft echt zijn best maar had problemen met brede letters zoals E en R. Dat wordt L (voorzijde!) I en I. Opmerkelijk: de S staat niet gespiegeld of gekanteld.

barbaarse imitatie onmiskenbaar type 3D (Diadeem, 4e eeuw), aurelianus heeft gelijk met de verplaatsing.

Een verwant stuk met Victoriae in plaats van soldaten vond ik in Stoa Image Gallery. Dat is copyright, click hier voorzijde en keerzijde. Portret en voorstelling zijn overigens niet te vergelijken met de bovenstaande. Als het omschrift op de bovenstaande munt had geklopt, dan zou ik nooit aan een barbaarse imitatie hebben gedacht !

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: