Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 16:46:52 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Vals of echt, ROMANUS III, Argyrus Aug: 1028-1034 A.D. MILIARESION  (gelezen 1112 keer)
aurelianus
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Gepost op: 06 Mei 2005 - 09:17:45 »

BYZANTIJNS KEIZERRIJK   
ROMANUS III, Argyrus       Augustus: 1028-1034 A.D.

MILIARESION                   Constantinopolis (1030 A.D.)    
Ag; Massa: 2,75 gram.
Ø muntplaatje: 24,6 – 25,1 mm.
Stempelstand: 6 - 7
Kwaliteit: Ruim Zeer Fraai

Literatuur: DOC III 3a;
Sear Byz. (1974) 1821.
Zeldzaamheid: erg zeldzaam

Voorzijde: Maagd Maria, met nimbus, aanziend staand op voetenbankje. Met in haar armen het kind Jezus, met nimbus; Rand bestaande uit drie ringen, met op de middenste ring 8 (een kogeltje buiten muntrand)kogeltjes gelijkelijk verdeelt. In het muntveld ter weerszijden:” M-Q”.
Omschrift: “+QPARQENE COI QPOLVAINE”
Keerzijde: Romanus aanziend staand op voetenbankje, draagt kroon en loros, met in zijn rechterhand een lange patriachale (byzantijnse) kruisstaf en in zijn linkerhand een globe waarop een patriachaal (byzantijns) kruis. Rand bestaande uit drie ringen, met op de middenste ring 8 (een kogeltje buiten muntrand)kogeltjes gelijkelijk verdeelt.
Omschrift: “OC QHLPIKE PANTA KATOPQOI”.

De volledige legenda vertaald klinkt als volgt:
"Degene die zijn hoop richt op U, O maagd Maria, zal voorspoed vinden in al zijn handelen”
Deze voorstelling van Maria met Jezus is overgenomen van een icoon, dat bekend staat als De maagd Hodegetria. Het icoon bevindt zich in de Hodegonabdij in Constantinopolis. Het icoon wordt verondersteld geschilderd te zijn door St. Lucas. Het werd beschouwd als krachtige bescherming voor de keizer en de stad.

Romanus zocht de steun van Maria toen hij de Zengids in Aleppo in 1030 AD aanviel. Niettemin eindigde deze aanval in een fiasco.
De miliaresion geslagen tot haar eer is een van de gevoeligste afbeeldingen van Maagd met Kind uit de Byzantijnse kunst.
Geschreven en vertaald naar WW (Copyright © CNG 2002)

Is deze echt?
Massa en stijl!
Vergelijk
Sale: Triton VIII, Lot: 1441. Closing Date: Jan 10, 2005.
Geschat op $3000
Verkocht voor $3500

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
aurelianus
full lid

« Antwoord #1 Gepost op: 06 Mei 2005 - 09:56:21 »

Hier is een bewerkt exemplaar (voor en keerzijde goed gezet) van Wildwinds (met dank) om te vergelijken.
Met name de stijl van Maria, lichaamsvorm, haar en voeten bankje zijn anders, ook de massa van mijn munt is ca. 0,5 gram hoger.
Zie ook http://www.forumancientcoins.com/fakes/displayimage.php?album=8&pos=13, lijkt wel (stempel)identiek met mijn exemplaar, maar er staat geen motivatie bij! Dus brandt los svp.
« Laatste verandering: 06 Mei 2005 - 15:31:53 door aurelianus » Gelogd

guido
Senior lid

« Antwoord #2 Gepost op: 06 Mei 2005 - 11:25:13 »

Hoi Aurelianus,
Dit lijkt me geen echt exemplaar te zijn.
Het lijkt trouwens niet eens echt op zilver, eerder een soort loden legering.
aurelianus
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 06 Mei 2005 - 15:30:42 »

Hoi guido ,
Citaat
Dit lijkt me geen echt exemplaar te zijn.
Ik wil graag (andere dan mijn) argumenten horen!
Het is absoluut vnl. zilver, zeker geen loden legering.
mvg A  Smiley

Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 23 Mei 2005 - 17:28:13 »

Helaas, ik denk dat een derde stempel-identieke exemplaar ook bij ForumAncient staat. Dat lijkt me wel HEEL toevallig..

De link bij Forum-Ancient is onvolledig/foutief, want er is wel degelijk meer gezegd over dat ding, daar.

De thread waarin dit stuk daar besproken wordt is: http://www.forumancientcoins.com/board/index.php?topic=17456.0

Enige citaten daaruit (voor wie Engels leest):

"It is supposed to be a miliaresion of Romanus III (1028 - 1034), Sear 1822 (est : £ 3,500-7500). The legends means (Wroth's translation in English biblical style) : "Whoso hath set his hope on Thee, Virgin all-glorious, prospereth in all his works)"
The only picture I have (French Bibliothèque Nationale catalogue) shows a very different portrait of the Virgin"

"I find these types to be a real challenge to authenticate.  I just have not handled or even seen that many of them.  I tend to suspect almost all of them just to be safe.  "

"I have been following this thread in the hope that I could learn something about spotting fakes that are way outside my sphere of expertise. I am now going to confirm this coin as being a fake. I was perusing the stock of a seller that seems to have a lot of fake coins for sale and cam across the following, which is a die match to the suspect coin above. I think that this is fairly conclusive. I look forward to seeing these posted to the fakes board."

"I found in Grierson's Byzantine coins (p. 203) that these coins "were copied by Danish silver pennies struck in the 1040s". This coud explain the difference in style of the Virgin portrait. So it wouldn't be a fake, but an imitation. Needs further research... "

"This coin was sold a few days ago at 256€, with 55 bids by people who are obviously not members of this board.

"This is certainly no contemporary Danish imitation, since the old Danes would have imitated it in their Danish Viking style. If this is a fake (I'm no expert in Byzantines), it's a modern one."

Ik vond daar nog het volgende plaatje van een (ander) echt exemplaar (bij citaat 1, dus uit de Franse bibliotheek) en het stuk waar het op een na-laatste citaat naar verwijst:
« Laatste verandering: 23 Mei 2005 - 17:30:05 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: