Hallo geert,
Ja een afsplitsing is beter

1. Het chg forum kan je vinden op
www.chg-metaldetecting.com, voor het forum moet je je wel registreren
2. Het klopt, het levert een prachtig resultaat op.
en inderdaad gewoon de flessen ammonia uit de winkel gebruiken.
voor zover ik weet zijn deze voorwerpen in hun voor-foto toestand gerookt
bij de vogel moet wel opgemerkt worden dat de vogel na het roken een stuk donkerder oogt dan op de foto, ook is de vogel vlak voor de foto net ingewreven met vasaline en de ring gekookt in de parafine
hier nog een foto van een gordelhanger welke compleet blank is geweest en na het roken in de parafine is gekookt
de ervaring leert wel dat hoe langer men rookt hoe donkerder de patina
de voorwerpen mogen dus best geheel blank gemaakt worden, dit leverd een egale patina op,
eventuele mooie resten patina laten zitten kan ook mooi zijn daar ik het effect van 2 tinten patina ook wel wat vindt hebben

3 helemaal gelijk, de afdekking dient puur om een verzadiging te creëren en de huisgenoten de lucht ervan te onthouden,
ook kunnen er stoffen vrijkomen die best wel giftig kunnen zijn, dus handschoentjes zou ik wel dragen
ik moet het nog eens uitzoeken wat er nou precies gebeurt in het procede maar ik vermoed dat er een vrij "natuurlijke" patina onstaat
patina in de grond op een munt onstaat mede ook door NH3 en NH4+
NH3 en ammonium NH4+ komen vrij bij de afbraak van plantaardig en dierlijk materiaal door bacteriën.
HCl en H2o worden verdreven door de CuNH3 verbinding volgens mij
maar hang me hier niet aan op want 2 maanden geleden had ik nog nooit gekeken naar scheikunde,
ik wist wat H2O was maar daar hield het dan ook mee op, nu doe ik een versnelde opleiding procesopperator dus begint het een beetje te komen

ik zal morgen 4 duitjes roken
1 kompleet blank, 1 beetje aangeslagen, 1 wqat meer aangeslagen en 1 met patina resten
ik zal scan's nemen van voor het roken , na het roken en na het koken
als je brokken oarafine kan kopen is het natuurlijk beter

ik heb inderdaad 500 kuipjes en lontjes met plaatjes verwijderd ( kan je trouwens heel makkelijk doen na het verwijderen van het kuipje )
de redenen om te verhitten tot 150 graden zijn het verdrijven van zoveel mogenlijk eventuel vocht,
overtollige parafine druipt makkelijk van de munt af daar deze toch enige tijd nodig heeft om af te koelen en door de verhitting wordt de patina ook vaak nog iets donkerder
ik hoop zo je vragen een beetje te hebben beantwoord en zal vrijdag of van het weekeinde de scan's plaatsen van alle stappen en hun resultaten