Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 16:40:11 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: type 3 :"barbaarse" mimus naar CsII soldaat spietst gev. ruiter/Romeins muntje?  (gelezen 2910 keer)
Jvlivs
Volledig lid

« Antwoord #15 Gepost op: 10 Mei 2005 - 20:49:29 »

Hoi Goodies,

De foto is ook onduidelijk.
Het probleem is dat de munt zo klein is, dat het bijna niet mogelijk is een duidelijke foto te maken.
Ik heb weliswaar een zeer groot foto statief, maar dat ligt op zolder. Is ook een heel karwei om dit in elkaar te zetten.

Ik heb toch geprobeerd om "uit de hand" een duidelijker foto te maken.

Ik hoop dat deze foto ietwat duidelijker is. Het muntje op zich, is best wel goede kwaliteit.
Maar doordat ik de camera niet helemaal stil krijg gehouden wordt ie toch telkens ietwat onduidelijker.

Groetjes,

John.

Jvlivs
Volledig lid

« Antwoord #16 Gepost op: 10 Mei 2005 - 21:09:26 »

En nog een betere foto van de keerzijde.

Brandstapel???

Groetjes,

John.
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #17 Gepost op: 11 Mei 2005 - 21:19:52 »

Shocked dat is een stuk duidelijker plaatje zeg. Er is niet eens plaats voor een verbasterd omschrift. De slag is iets decentraal, de ronde omtrek van het stempel is op beide kanten zichtbaar en geeft aan dat een muntbeeld met een doorsnede van 7-8 mm is bedoeld !!

Wat het type betreft, ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Dit is een zeldzame (zeker weten..) barbaarse radius van het type DIVO CLAVDIO/CONSECRATIO, geslagen in de 4e eeuw, dus minstens 30 jaar na de officieele munten van dit type.  We noemen deze munten hier type 3-R-Ms, dit betekent dus: type 3 (4e eeuw), R Radius Ms minissimus (4-10mm). Om te zien hoe dit systeem werkt, lees het gedeelte van aurelianus over die classificatie, hier op dit forum.

In elk geval namens mijzelf heel erg bedankt, Julius (en Zina  Wink ) dat jullie deze munten laten zien hier ! Het zou me niets verbazen als het over een paar jaar referentie-exemplaren worden in een catalogus "barbaarse imitatie van Romeins".
« Laatste verandering: 13 Mei 2005 - 05:58:02 door aurelianus » Gelogd
Jvlivs
Volledig lid

« Antwoord #18 Gepost op: 13 Mei 2005 - 19:28:18 »

Hoi allen,

N.a.v. de reactie's op dit kleine barbaartje heb ik hem eens schoongemaakt en onder een loep gefotografeerd.

Nou, het resultaat mag er wezen.

Groetjes,

John.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #19 Gepost op: 13 Mei 2005 - 19:57:51 »

Shocked die is mooi geworden zeg.. duidelijk is te zien dat er zelfs geen poging tot belettering is gedaan. Het is de eerste keer dat ik een type 3RMs zie, waarvan de keizer duidelijk aan te geven is. Fantastisch muntje, goed bewaren want ik heb het voorgevoel dat dit soort muntjes uniek of zeer zeldzaam zullen blijken te zijn en ondergewaardeerd door alle generaties Romeinen-verzamelaars tot nu toe. Het gaat ook om lokale muntslag. Weet je iets van een vindplaats overigens ? Mag die vermeld worden ?

Wat te zien is op de keerzijde, dat is geen brandstapel, maar een (brandoffer-) altaar. Voor de ontwikkeling van dit muntbeeld, zie de informatieve pagina hierover Beast coins - Architecture - Altar

aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #20 Gepost op: 14 Mei 2005 - 08:11:02 »

Het brandaltaar zie ik (nog) niet zo.Het kan natuurlijk wel, maar zo klein is het heel moeilijk een muntstempel (precies) te snijden
Mij doet de kz ook wel denken aan een borststuk van een curas, mogelijk als onderdeel van een trofee.
Voor de rest deel ik Goodies mening.
Citaat
Fantastisch muntje, goed bewaren want ik heb het voorgevoel dat dit soort muntjes uniek of zeer zeldzaam zullen blijken te zijn en ondergewaardeerd door alle generaties Romeinen-verzamelaars tot nu toe.
Toch nog weer commentaar:
Het zijn geen officiele Romeinse munten, alleen zijn ze geslagen ttv de Romeinen, in hun Rijk.
Verder konden de verzamelaars van generaties geleden er ook niet aan komen.
-Dit is niet echt een oogvondst hé (zegeningen van de [verbeterde] metaaldetector) en voor schatvorming zullen die kleintjes ook wel niet gebruikt zijn-
Daardoor waren ze domweg ook niet te verzamelen!
Als ze wel op de mark waren geweest zou de ook dan de belangstelling (uitermate) gering zou zijn geweest. Net als nu!
Ik denk dat de belangstelling wel (wat) zal toenemen net als de prijs, maar niet dat een torenhoge vlucht zal nemen.

Maar dit soort muntjes zijn uniek of zeer zeldzaam en blijven dat vermoedelijk ook. Toch verwacht ik niet dat ze ooit enorm duur zullen worden. Ik wil ze dolgraag, misschien is dit wel het vroegste tekengeld!

Overigens ben ik wel heel benieuwd wat de belangstelling(op dit forum) is en de daaraan gekoppelde waarde voor dit type stukken.
Misschien kan iemand een poll starten, waarin de belangstelling (ook financieel) wordt gemeten. Dus niet om deze munt te vekopen bij opbod maar om een idee van een prijs vast te stellen. Natuurlijk blijft het altijd

http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=11084.0 of "wat een gek er voor geeft"

mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 14 Mei 2005 - 08:53:27 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #21 Gepost op: 14 Mei 2005 - 16:57:45 »

@aurelianus: ik denk dat er nooit aanbod van betekenis is geweest voor verzamelaars van dit soort munten. Het is iets moderns, de pre-occupatie met Europa, daardoor de tegenbeweging bij verzamelaars: barbaarse imitaties zijn munten uit "onze eigen"  achtertuin !! maar het is te vroeg voor een marktonderzoek, denk ik: dan meet je vooral hoe gek wij zelf zijn  Sad

Ik zie dat altaar als volgt, nu de foto is opgeknapt:
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #22 Gepost op: 14 Mei 2005 - 20:30:33 »

De animo voor barbaarse imitaties in Nederland is momenteel nog laag. Men treft ze in Nederland en Duitsland weinig aan en als men ze al aantreft zijn ze onbeschreven en  niet bekend bij de verkoper als barbaars. Vaak blijven ze onverkocht staan of gaan voor het minimumbod van één euro weg. Tussen de gesleten en gecorrodeerde exemplaren vallen ze, gezien hun uitvoering, ook al niet echt op bij de leek.  Tussen de lotjes laat-Romeins uit het voormalige oostblok komt men ze ook frequent tegen. In Frankrijk en Engeland is er volgens mij oets meer animo voor.

Totdat iemand een populair wetenschappelijk boek,  wat ook nog eens betaalbaar is,  over dit onderwerp gaat maken. Tot zolang kan men er nog voordeel bij doen Tongue Dit forum moet dan niet al te populair gaan worden, natuurlijk

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #23 Gepost op: 15 Mei 2005 - 15:31:17 »

Ja straks worden we nog overstroomd door barbaren hier . Rome heeft dat ook niet overleefd.
Jvlivs
Volledig lid

« Antwoord #24 Gepost op: 06 Juni 2005 - 22:45:21 »

Hoi,

Sorry dat ik pas zo laat reageer.
Wil jullie allen bedanken voor de zeer interessante reactie's.

Bedankt en allen de groeten,

Jvlivs.
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: