Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 16:29:49 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Voor mij onbekend - Ambianen, ever/paard  (gelezen 1149 keer)
krokdundee
groentje
*

« Gepost op: 19 April 2005 - 13:13:28 »

Hi All

Heb zelf niet zo veel literatuur over keltische munten, daarom heb ik deze ook niet kunnen vinden.
Denk dat iemand op dit super forum, hier wel een antwoord op heeft.

Groetjes
Gerrit
« Laatste verandering: 24 April 2005 - 19:24:37 door Catuvolcos » Gelogd
krokdundee
groentje
*

« Antwoord #1 Gepost op: 19 April 2005 - 13:17:17 »

Hi All

Hier ook nog de andere zijde.

Groetjes
Gerrit
Catuvolcos
Moderator
full lid

Geslacht: Man

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #2 Gepost op: 24 April 2005 - 19:21:36 »

Dag Krokdundee,

Dit is een bronsmunt type everzwijn/paard. Op de voorzijde staat een everzwijn naar rechts waaronder een lijn en met een bolletje tussen zijn poten (zie scan in juiste richting), op de keerzijde een paard naar rechts met bolletjes. Er bestaan meerdere varianten van dit type maar jou munt blijkt duidelijk Scheers 401 te zijn.
Deze munten worden algemeen toegewezen aan de Ambianen (Somme-vallei).

ref: Scheers GB 401 / DT 445 / LT 8487 (var)

mvg,

Catuvolcos

« Laatste verandering: 24 April 2005 - 19:23:30 door Catuvolcos » Gelogd

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
krokdundee
groentje
*

« Antwoord #3 Gepost op: 24 April 2005 - 22:01:15 »

Hi Catuvolcos

Hartelijk dank voor de determinatie.

Groetjes
Gerrit
Goodies
full lid

-

« Antwoord #4 Gepost op: 24 April 2005 - 23:28:27 »

Wat een mooie munt is dit, gefeliciteerd, krokdundee !

Merkwaardig.  Huh vraag aan @Catuvolcos: het exemplaar dat U heeft bijgesloten lijkt op een of andere manier gespiegeld te zijn ten opzichte van de munt van krokdundee ? Ik kan er niet helemaal mijn vinger opleggen, even kijken, eerst de vondstmunt, opnieuw dan daaronder uw exemplaar

Wat gespiegeld is weergegeven zijn alleen de decoratie-haaltjes V en v ten opzichte van het dier, zie ik nu. Prachtig overigens die gelijkenis in stijl en materiaal hier. Beide stukken in dezelfde kwaliteit, een prachtige match ook. Dezelfde sjabloon-stempels of beitel-haaltjes voor de verschillende decoraties V en v in het muntbeeld

Maar in het ene geval zie ik een paardje met de hals rechtop, op munt van Catuvolcos inderdaad een zwijn met de hals horizontaal naar voren. Zou dit alsnog kunnen wijzen op een ander type ? Ik zie op de vondstmunt dus aan beide zijden een paard.

Grin  Grin (DEZE BIJDRAGE ZIET ER WEL LEUK UIT MAAR IS GEHEEL OVERBODIG, DE MUNT IS 90 GRADEN GEDRAAID red Lx de volgende dag)

« Laatste verandering: 25 April 2005 - 17:36:40 door Goodies » Gelogd
krokdundee
groentje
*

« Antwoord #5 Gepost op: 25 April 2005 - 01:38:18 »

Hi Goodies

Volgens mij is het maar een munt op alle foto's, kijk maar eens goed naar de achtergrond.

Groetjes
Gerrit
Goodies
full lid

-

« Antwoord #6 Gepost op: 25 April 2005 - 13:51:50 »

Hoi @krokdundee (leuke bijnaam.. zoek jij in australische moerassen of zo  Grin)

JE HEBT HELEMAAL GELIJK HOOR !

Smiley

Goodies

« Laatste verandering: 25 April 2005 - 17:37:46 door Goodies » Gelogd
Catuvolcos
Moderator
full lid

van alle Kelten waren de Belgen het dapperst!

« Antwoord #7 Gepost op: 25 April 2005 - 16:57:16 »

He Goodies,

De munt dewelke ik in mijn berichtje vermeld, is de munt van krokdundee maar dan 90° gedraaid naar rechts opdat het everzwijntje duidelijker zichtbaar zou zijn.
Trouwens, het exemplaar dat via je link is weergegeven (Ancien Imports) is niet het type van munt dat hier wordt bedoeld.

mvg,

Catuvolcos Wink

zijn creatieve geest liet de mens langzaam opklimmen uit het "Stenen Tijdperk"
Goodies
full lid

-

« Antwoord #8 Gepost op: 25 April 2005 - 17:34:23 »

@Catuvolcos: klopt, ik zie op dit moment ook wat ik mijn fout is geweest, hierboven. Die donkere rand onderin op de foto in de eerste bijdrage bevat de achterpoot van het zwijntje. Ik had de lijn onderin het muntbeeld vervolgens als poot geinterpreteerd. Dan kom je uit op een soort quasi spiegeling !  Had kunnen weten dat het zoiets was, die houten achtergrond, ik kon helemaal niets vinden ook.. U draaide de munt van krokdundee dus gewoon, het was geen voorbeeld-exemplaar.

Ik heb intussen het tweede voorbeeld-klikje verwijderd, de overige attributen in het veld zijn inderdaad te afwijkend. Overigens was het niet mijn bedoeling om Uw determinatie te voorzien van een tweede voorbeeld of zo, ik plaatste die munt alleen om de spreiding/verscheidenheid in de weergave van het zwijntje in kaart te krijgen. Ik zat geheel op het verkeerde spoor hier..  Undecided

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: