Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
08 Februari 2012 - 11:35:03 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: barbaarse imitaties  (gelezen 6844 keer)
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #15 Gepost op: 12 Mei 2005 - 17:02:46 »

Waarom vind je die indeling beter dan mijn voorstel?
je zou ook type 0 (v Chr), type 1 (1e eeuw), type 2 (2e eeuw), type 3 (3e eeuw) etc. kunnen kiezen.of meer verfijnd 1a ( eerste kwart 1e eeuw) 1b (tweede etc.....) etc.

Eventueel een suggestie voor het gebruik, F (vervalsing, de maker wilde zelf rijk worden) uitgespiltst  Fp privé vervalsing
Fso Semi-officieel of Ld zoals de limes denarii N (munt geslagen bij gebrek aan officiele munten) etc.
combinatie van letters of vraagteken als het niet (echt) duidelijk is. etc

Type verschillen zou ik willen aanduiden met een (hoofd)letter, bv. R voor stRalenkroon / Radius etc.

Diameter als AE1, -2, -3, 4, minimi (mn) en minisimi (ms)
Overigens lijkt me dat hardstikke zinnig een goede indeling en beschrijving te ontwerpen, bij mijn weten bestaat er op de hele wereld nog niet zo'n systeem en hebben we op dit forum een primeur.
Bij een zinnige argumentatie voor welke keuze dan ook, moeten we dan op deze afdeling de munten wel omgenoemd en hernummerd worden.
Voor etc. zijn alle suggesties welkom.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #16 Gepost op: 12 Mei 2005 - 17:42:56 »

Die 1, 2, 3 en 4 slaan op het tijdstip van de (vermoedelijke) aanmaak, je zei dat zelf al. Het verschil is dat ik bepaalde
keizers (regeerperioden) gebruik bij de indeling.

Laat ik het plaatje completeren met de (4)..

voor 27 BCtype 0 .. voor Augustus
voor 200 ADtype 1 .. tot en met Commodus
tussen 200 AD en 293 ADtype 2 .. van Severus tot Diocletianus
tussen 293AD en 365 ADtype 3 .. van Diocletianus tm de Constantini
na 365 ADtype 4 .. na de Constantini

En de veranderingen die je voorstelt zijn dus: engels F (forgery) in plaats van V (vals) en R (radius) inplaats van S (stralenkroon) en toevoeging van L (laureate)

Verder een verfijning in de F-categorie, dus vervalsingen (type 1 tot 4) van het type

FpPrivate
FsoSemi-official
FldLimes denarii

Ik stel voor om het portret-type te specificeren als R of D of L, dus

RRadius
DDiadem
LLaureate

Dit verandert overigens wel alle type 2 munten tot nu toe in type 2R munten.
We kunnen zeggen als er niets is vermeld, dan R. Dat scheelt tikwerk !!

De formaat aanduiding is

(niets)boven 12mm, of op officieel formaat
Miminimus, dus 8-11mm, onder officieel formaat
Msminisimus, kleiner dan 8mm, onder officieel formaat

Als aanvulling introduceerde Gladius onlangs.. (zie Gladius - type 3Dr barbaarse Constantius II)

rreduced, dwz duidelijk onder de officiele diameter

In dat geval moet de term "gereduceerd" dus niet letterlijk opgevat worden, dwz het gaat niet om een officieel munthuis
dat kleinere muntplaatjes gaat gebruiken (agv snelle inflatie), die "r" is om aan te geven dat een barbaarse imitatie munt duidelijk
op een te klein plaatje is geslagen, bijvoorbeeld teneinde omschrift te vermijden, of igv een te grote voorbeeldmunt.

De munt van Julius wordt dus een type 3DMs, zijn tweede en die van Zina type 3Ms or 3RMs.
De Felicissimus-antoniniani worden 2FpR, 2FsoR, 2FR of gewoon: 2F. Afhankelijk van wat we weten.
Alle Tetricus radii van batavier blijven gewoon type 2.

« Laatste verandering: 07 Juli 2005 - 22:35:20 door aurelianus » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #17 Gepost op: 10 Augustus 2005 - 06:37:16 »

Verder voorstel tot systematiek om deze munten in te delen.

Bellettering (voorstel Goodies)
Bij fouten in de belettering alleen 1) verbastering door analfabetisme en 2) letter-spiegelingen beschouwen als eenduidige aanwijzingen. Als de letters van grootte verspringen, open zijn (zoals deze M of vaak de V) of anders van vorm zijn dan is het lastiger, dwz er zijn meer aanwijzingen nodig.

Als wetenschapper weet ik natuurlijk nog niet, of dit ook opgaat voor bovenstaande munt, laat staan of ik deze regel op andere munten kan toepassen. Als het barbaarse imitatie betreft, dan is de belettering dat dus ook. Dan zijn de kenmerken die we zien (grootte-variatie, gebroken M, etcetera) dus wel van belang.

ergo..

Mogelijke toets van deze aanname: Wanneer we deze aspecten nauwkeurig willen onderzoeken, zouden we deze in kaart moeten brengen, dus een lijst maken en met behulp daarvan een catalogus, waarin kunnen sorteren (vergelijk de catbikes sheets). Dan zie je aan de extra aanwijzingen en de eerder getrokken conclusies (barbaars of niet) welke kenmerken in een omschrift eenduidig zouden kunnen zijn voor barbaarse imitatie.

Er ontstaat een tabel met plaatjes, met in de kolommen de verschillende omschrift-afwijkingen. Ik kan zelf een opzetje geven, kolommen 1 tot en met 10

10  Spiegeling S
9  Spiegeling N
8  Spiegeling G
7  Spiegeling C
6  Onregelmatige letterafstand
5  Verspringen lettergrootte
4  Grote letter
3  Dunne letter
2  Gebroken M
1 Gebroken V

... graag aanvullen en spelen met (begin) volgorde..

Elke munt heeft dan een of meer van bovenstaande kenmerken. Als het lijstje (uiteindelijk! op basis van ons onderzoek!) correct gesorteerd is, dan kunnen we het gebruiken voor een beslissing: je kijkt goed, telt vervolgens alle punten voor een bepaalde munt bij elkaar op en voila.. de muntstukken-omschrift-barbarenindex is 42  !

Smiley
Lex

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  

Ga naar: