Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 09:07:57 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Romeins? / Barbaartje Typ HELENAE/CONSTANTINOPOLIS  (gelezen 656 keer)
ahenobarbus
Senior lid

In einigen Bereichen gutes Forum!

« Gepost op: 09 April 2005 - 11:40:47 »

Hallo,
hier een interessant barbaars stukje met Avers - Constantinopolis en op de Revers de keerzijde von en Helenae munt  Huh Huh Huh. Original = 15mm   ---  Barbaars muntje = 7 mm!!
Everyone an idea?
mvg
Ahenobarbus
« Laatste verandering: 10 April 2005 - 13:52:56 door aurelianus » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #1 Gepost op: 09 April 2005 - 15:39:44 »

Ik betwijfel of dit een barbaartje is,
ook ik heb een aantal (redelijk - zeer goed gesneden) van deze muntjes en ik denk dat het de laatse "folles" zijn, het resultaat van eindeloze devaluaties en verminderen van de massa.
Sommige van mijn exemplaren, vertonen LVG in de afsnede, ik houd het, puur gebasseert op stijl op officiële uitgaven. Die doorsnede werd overigens gewoon door de imitators overgenomen, ook voor de radii, waarvan de voorbeelden het ontwerpmeer dan 100 jaar ouder zijn. De "officiële" minimi, staan, zoals al eerder gezegd, niet in RIC! Op het oog zijn deze kleine muntjes nog moeilijker te vinden dan met een detector en ik vermoed dat ze daarom bij het schrijven van de RIC nog niet bekend waren.
mvg A  Smiley
« Laatste verandering: 09 April 2005 - 15:41:23 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
ahenobarbus
Senior lid

In einigen Bereichen gutes Forum!

« Antwoord #2 Gepost op: 09 April 2005 - 16:06:42 »

Hallo Aurelianus,
es mag ja alles stimmen was Du sagst, aber offiziell sollte die verkleinerte Version (Minimus) doch mit der Originalmünze übereinstimmen, wenn es dann eine offizielle Prägung ist. Hier sind aber auf dem Avers Constantinopolis u. dem Revers Helena- Münzstempel verwendet worden. Daraus habe ich auf eine barbarische oder inoffizielle Prägung (eventuell in einer villa rustica hergestellt) geschlossen! Auch die neuere Literatur vernachlässigt die Mininmi - schade  Cry Cry
mvg
ahenobarbus
« Laatste verandering: 09 April 2005 - 16:16:05 door aurelianus » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 09 April 2005 - 16:22:58 »

Het type stempel verwisselingen treedt inderdaad wel vaker op, ik heb bv.vz. Roma / kz.Victoria (op galei ?) ipv wolf met (Romulus en Remus) en ken ook Constantinopolis en ik meen ook Roma / kz. 2 soltadten bij standaart type Gloria exercitum. Het zou een teken van imitatie kunnen zijn, maar hoeft volgens mij niet! Zo'n fout is bij dergelijke kleine stempels zo gemaakt.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: