Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 09:03:46 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 10 cent 1946 jespers  (gelezen 1516 keer)
belg_jos
Gast
« Gepost op: 24 April 2003 - 05:26:37 »

kan me iemand vertellen wat dat tekentje kan zijn op deze munt?

ik ben mijn jesper muntjes aan het sorteren, en ik moet zeggen dat deze de saaiste zijn dat er zijn, om te sorteren.

hiermee vergeleken, lijken de ceres-muntjes een avonturentocht.

kennen jullie bestaande of beschreven afwijkingen over deze muntjes? dus de 5-10-25 cent van 1941-1947.

alvast bedankt,

alle commentaar is welkom!!!! Grin

belg_jos
Rudy33
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 11 Augustus 2003 - 15:24:31 »

Hoi Jos

Ben ik werkelijk de eerste die hier op reageer?
Ik moet bevestigen dat ik ook geen varianten heb van type Jespers. Er zijn wel 1/8 of 1/4 of 1/2 slagen. De juiste jaartallen ken ik niet van buiten. Ik denk dat we hier te maken hebben met een unicum, één onzuiverheid in het muntplaatje.
Maar wie ben ik om daar over uitsluitsel te geven.
Eigenlijk wou ik meer reageren over de opmerking van CERES
DAS INDERDAAD EEN AVONTUUR, IK BEN DUS NIET DE ENIGE ZOT DIE UREN LANG NAAR EEN HOOP ALLEMAAL DEZELFDE AFGEDANKTE MUNTJES ZIT TE KIJKEN. Mijn teergeliefde vrouw beweert van wel!
belg_jos
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 11 Augustus 2003 - 15:47:11 »

hehe, we zijn met bitter weinig zenne, maar als wij het niet doen, wie wel hé.

de euro's hebben meer liefhebbers Wink

deze is de enige afwijking die ik gevonden heb op een 500 tal jespers-muntjes

dus ja, erg de moeite waard was het niet, maar toch liever dit dan niets  Undecided

ik dacht ook aan een onzuiverheid van het muntplaatje, dat zou hem uniek maken, maar aan de andere kant twijfel ik dan aan de vervaardiging ervan. het is een stukje metaal dat er duidelijk op ligt, dus dat zou eerder wijzen op een putje in de stempel, ni?

groeten

belg_jos
Jupke
Volledig lid

Geslacht: Man

Belgische munten, variëteiten en proefslagen

« Antwoord #3 Gepost op: 12 Augustus 2003 - 05:40:16 »

Weer even een educatieve toelichting van mijnentwege:

Indien het een opliggend deel betreft, kunnen er theoretisch twee mogelijkheden zijn: ofwel gaat het om een metaaldeeltje dat extra op de munt werd geslagen ofwel gaat het om een beschadigde stempel.

Het eerste geval komt zeer zelden voor en is meestal ook te herkennen aan kleurvariaties op de munt zelf. Het komt ook enkel voor bij de hardere metalen, en niet zozeer bij de zachtere, aangezien de druk van het slagen dermate groot is dat er bij een zacht metaal gewoon niks meer van overblijft. Bij een hard metaal gaat zo'n onecht deeltje metaal ook altijd gepaard met een zwakke slag (aangezien het onecht deeltje de druk opvangt)

Het tweede geval (en dus ook in jouw geval), komt regelmatiger voor, maar is toch nog vrij moeilijk te vinden, aangezien er relatief veel controle gedaan wordt op de stempels. Er bestaan op de verzamelaarsmarkt vele afwijkingen van dit soort en er is een relatief grote interesse voor als het serieuze afwijkingen betreft.

Jouw afbeelding toont inderdaad een zeer mooie afwijking, die ik best wel in m'n collectie wil hebben zitten. Proficiat met je vondst.

Je ziet: al dat getuur en de bijhorende hoofdpijn en klachten van je omgeving, zijn toch nog goed voor iets.

greetz,
Jupke
Rudy33
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 12 Augustus 2003 - 07:26:26 »

Hoi
Prachtige uitleg. Dank U (x10). Dit zijn nu de explicaties waar ik al jaren op zoek naar ben!
Kunt u nog meer in detail gaan ivm de eerste versie, de muntplaatjes en metaalonzuiverheden... Zit u in de branche van de metaalbewerking??? Werkt u in de Munt?

Vriendelijke groeten
AYS
Rudy D
Jupke
Volledig lid

Geslacht: Man

Belgische munten, variëteiten en proefslagen

« Antwoord #5 Gepost op: 12 Augustus 2003 - 17:05:06 »

Nee, ik werk niet in de metaalbusiness of in de Munt.

Ik ben echter industrieel ingenieur en heb dus ook de nodige cursussen en practica doorzwommen in verband met verspaningstechnologie. Dit gepaard gaande met het feit dat ik voor alles een duidelijke uitleg wil, alvorens ik het aanvaard maakt dat ik ook veel opzoek en onderzoek.

Omdat u nog wat meer uitleg over type 1 wou, zal ik hier nog even doordrammen:
In principe worden de metaalplaatjes gereinigd aangeleverd (hetzij vanuit de munt zelf, hetzij vanuit andere bedrijven). De metaalfouten moeten dus van ergens anders afkomstig zijn.
De metaalschilfertjes die dus voorkomen, moeten afkomstig zijn van de productie-installaties bij de munt zelf. Hetzij van onderdelen van de machines, hetzij van het afgesleten metaal van de stempels.

greetz,
Jupke
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: