Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 09:01:44 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: type I / Mij onbekende as / naar koloniale Augustus (Hispania?)  (gelezen 4818 keer)
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Gepost op: 30 Maart 2005 - 14:16:33 »

Wie kan deze as voor mij determineren? Diameter 26mm met onleesbare klop. Ik vermoed dat deze munt niet uit de keizertijd stamt, maar net ervoor?
« Laatste verandering: 10 April 2005 - 13:58:04 door aurelianus » Gelogd

DAMNATIO MEMORIAE
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 30 Maart 2005 - 17:45:33 »

ik denk eerder dat het een barbaar betreft
Goodies
full lid

-

« Antwoord #2 Gepost op: 30 Maart 2005 - 18:33:48 »

Yesss. gespiegelde S in voorzijde omschrift. Twee maal A, recht en kopstaand. Twee maal B, beide spiegelingen komen voor.. En dat is alleen nog maar die voorzijde.. De maker was in elk geval niet gelatiniseerd, mogelijk zijn er in zijn buurt munten in omloop geweest met Griekse letters, ik zie L voorbijkomen naast A, op keerzijde onder andere ook Y.. De keerzijde is overigens kopstaand gefotografeerd, denk ik..

Dit is een barbaarse imitatie type I, ik denk Augustus of Claudius. Ik ben zooooo jaloers op deze..  Shocked
« Laatste verandering: 30 Maart 2005 - 18:37:00 door Goodies » Gelogd
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 30 Maart 2005 - 19:04:08 »

Heel mooi stuk Gladius!
Absoluut een barbaarse, mogelijk keltische imitatie van een koloniale (Spaanse?) munt van Augustus.
Ik verplaats dit stuk spoedig naar barbaren,
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
gantois321
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 30 Maart 2005 - 19:25:24 »

Maar wie heeft die klop daarop gezet?
De valsemunter zelf, om zo zijn valse munt voor een echte te laten doorgaan? Lijkt mij geen al te slimme zet, want iedereen ziet toch dat het geen officiele munt is?
Alleszinds lijkt die klop zeker contemporain te zijn.
aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #5 Gepost op: 30 Maart 2005 - 19:51:33 »

Kan een contemporaine klop zijn gezet door de producent van de munt,
of daarna ook  door de "barbaar",
maar ook een officiële klop op een "barbaar" heb ik ook wel eens gezien.
mvg A  Smiley

Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #6 Gepost op: 30 Maart 2005 - 19:52:45 »

Dank voor de complimenten.

Ik zat eerlijk gezegd te denken aan een Octavianus ergens uit klein Azie. Mogelijk daarvan een imitatie? Net zoals Goodies aangeeft lijkt de tekst meer Grieks te willen imiteren.

Barbaren met officiele klop bestaan overigens. Ik heb er zelf een paar mogen vinden met de metaaldetector. Volgens mij heb ik er hier wel eens één geplaatst.
« Laatste verandering: 30 Maart 2005 - 19:54:37 door Gladius » Gelogd

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 30 Maart 2005 - 20:38:53 »

Ja dat was Barbaar type I : barbaar met
tegenmerk
( kobold 8-08-04, nog recent aanbevolen door de moderator alhier  Wink )

Deze thread ging over de volgende type I met klop:

U heeft daar als voorbeeld van een verwant stuk de volgende munt neergezet:

Deze klop is Ok  Grin volgens mij. Barbaars.

In die thread staat ook een relevant citaat van Richard Baker, hier een gedeelte:

Citaat
It has been assumed that if the coins "weight" was close enough to the "official" mintage then it was "countermarked" to approve" it for general use.  However, many of the undersized "Barbarous" Imitations not ony have blundered legends, but "blundered Countermarks" as well!?!  To me this would indicate that the coin was
an out and out "Counterfeit"!   There are also quite a few "Cast" Senatorial Asses of Augustus with the AVG Countermark on them.  I haven't decided if these should be considered officially sanctioned issues, or another form of counterfeiting?

Het gaat dus om het gewicht.  Een vertrouwen-merkteken voor de munt dus, zoiets kon ook vervalst worden. Hoe zwaar een as moest zijn, in de periode zeg 50-10vChr bepaalt dan of deze munt een officieele klop heeft. Dat kan dan een officieel stuk zijn of een barbaar, het gewicht was bepalend.

En wellicht..  Tongue bestaan er dus "barbaarse kloppen" .
gantois321
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 30 Maart 2005 - 21:00:02 »

Ik zie dat er staat op de voorzijde, weliswaar slecht geschreven en sommige letters in spiegelbeeld :

CAIVS

Ik vind geen keizer dit dit in zijn legendes heeft, maar wel weet ik dat Caius, Gaius, veel voorkwam als naam van consuls, dus voor het keizersschap.
Wie heeft hier een mening over?
Goodies
full lid

-

« Antwoord #9 Gepost op: 31 Maart 2005 - 17:05:47 »

Waarom geen bekende keizernaam.. Enne ik denk dat er meer Grieks in zit. Volgens mij kan er CLAVDI(V)S (CAE)SAR bedoeld zijn. Met een Griekse D (D die eruit ziet als L en onze vertrouwde gespiegelde S is in dit geval een I of IV en geen S. De B-achtige letter zou bij deze duiding een op de kant liggende Griekse S, dus S kunnen zijn. Dit is heel avontuurlijk hoor ! Geen determinatie !

Een muntbeeld op de keerzijde dat vergelijkbaar is bijvoorbeeld WildWinds - Claudius - RIC96 maar een tekstje in een lauwerkrans is nogal algemeen, dus ook ten aanzien van de keizer blijven er vragen over..

@aurelianus: Keltische imitatie uit Iberia.. ringabell hier.. Is ie soms qua stijl verwant aan die gekke Obulco Gallo-Romaan ? Het materiaal doet er wel aan denken. Als de belettering op deze munten verwant is dan zullen we er wel nooit achter komen wat er precies achterop de Obulco staat..  Wink
Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #10 Gepost op: 01 April 2005 - 11:13:01 »

Ik heb even het internet afgestruint om te kijken of het portret nog te vergelijken is met een voorkeizerlijk portret. Het portret lijkt nog het meest op Marcus Antonius. Dat zegt natuurlijk niets en ik kan ook geen vergelijkbare Ae26 of as vinden, voorzover die zelfs ook maar bestaan.

Aangezien de Kz. één regel bevat in de kraaiepoot achtige krans denk ik aan een imitatie van een Ae26 uit Asia minor, Antiochie. Deze zijn wel bekend van keizer Augustus onder RPC. 4100 of 2235.

Nog even wat nadere informatie, het portret is bloothoofds en de laatste (of enige twee?) twee letters in de klop zijn: CA.

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #11 Gepost op: 01 April 2005 - 22:03:09 »

Qua stijl vind ik deze verwant met die barbaarse sestertius en aureus van Claudius, die staan hier: http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=8492.msg71336#msg71336

Maar het portret lijkt inderdaad niet op Claudius. @Gladius: ik vind ook heel weinig brons van Marcus Antonius op internet. Er staat een Asje in Wildwinds - Imperatorial, met breed (laat) portret. De rest is Balkan (Moushmov) en zeker niet barbaarse imitatie. Overigens, de vroegere tonen een portret met baard (klik voor een prachtige pagina). Nog eerder, d.w.z. voor 43BC, zou kunnen, maar dan is deze munt te dun en licht. (?) wat is eigenlijk gewicht en doorsnede?

Uit het feit dat de titel van deze thread niet is veranderd, leid ik af dat aurelianus denkt (zeker weet) dat het Augustus is en daar lijkt het portret wel op, meer dan op Claudius of Marcus Antonius. Maar in de belettering zag ik geen aanwijzing voor AVGUST, IMP, of CAES aan de linkerkant. Maar dat portret.. dat is Octavianus zou je zeggen.. dus, Goodies capituleert hier, Cheesy  een kandidaat voorbeeldmunt met Augustus is m.i. bijvoorbeeld de onderstaande:

Wildwinds - Augustus RIC 0486

aurelianus
Moderator
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 02 April 2005 - 02:35:29 »

Zeker weet ik niets,  Wink
en volgens mij bij "barbaren" niemand echt, wat het voorbeeld is geweest.
Ik weet alleen zeker dat het een schitterend stuk is!
mvg A  Smiley

Gladius
full lid

Detektoramateur

« Antwoord #13 Gepost op: 01 Februari 2006 - 17:42:01 »

Deze op eBay lijkt erop: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8375329541&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1 Maar ook hier geen determinatie

DAMNATIO MEMORIAE
Goodies
full lid

-

« Antwoord #14 Gepost op: 01 Februari 2006 - 20:56:48 »

Kopen dat ding @Gladius ! Type I Barbaars (Julisch Claudisch) zijn interessante stukken voor de prijzen die daar gelden ..

Ik vraag me af, het is een linkskop en het lijkt wel of we een Omega staat op kz, maar zou het gebaseerd kunnen zijn op Augustus, COL PATRICIA, de onderstaande ?

Bron:  Goodies muntenboek - Julisch-Claudisch

Roll Eyes far geuss, ik geef toe..

Lex
« Laatste verandering: 01 Februari 2006 - 21:00:43 door Goodies » Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: