Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 08:58:02 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Koper en zuren  (gelezen 1672 keer)
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Gepost op: 24 Maart 2005 - 12:20:46 »

Koperkleur?? De kleur ziet er in elk geval niet uit als een splinternieuwe euro. Dat weet ik zeker. Is er wellicht een nabehandeling (na Cilit-Bang) die de echte koperkleur terugbrengt ? Misschien is het gewoon een oppervlakte-effect dat weg te poetsen is... Overigens.. zuur+koper=>jammer, als de zuurgraad hoog is (dus pH laag) dus ik vraag me af of dit spul echt zo zuur is. Het wordt verkocht als metaal-oppervlak reiniger. Zuur is dan zowiezo onveilig.
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #1 Gepost op: 24 Maart 2005 - 23:19:36 »

De wetenschap is tot veel in staat maar er is nog geen enkel reinigingsmiddel gevonden dat de originele koperkleur van een munt terug kan brengen wanneer deze kleur eenmaal verdwenen is.
Vaak krijgt een munt wel weer een mooi glimmend oppervlak, maar de originele koperkleur is dat niet. Met Cillit Bang of met diverse zuren krijgt de munt een kleur die door sommigen wordt omschreven als rose. In ieder geval lichter dan de echte roodachtige koperkleur.
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
yoda
Senior lid

quaerite et invenietis

« Antwoord #2 Gepost op: 25 Maart 2005 - 10:51:08 »

een metaal wat is geslagen vertoont een andere "kleur" dan hetzelfde metaal ongeslagen of gepoetst
daarom zal je nooit de "orginele" muntkleur terug kunnen krijgen

kijk maar naar 2 muntjes van hetzelfde matriaal waarbij er een is geslagen met een gepolijste stempel en de andere met een gewone stempel, of aleen al tussen een nieuwe stempel of een flink gebruikte

de kleur van een nieuwe munt is van zoveel dingen afhankelijk dat je denk ik alleen bij proof munten hier nog over kan spreken maar kijk eens naar de proof munten van de nederlandse euro's, daar zitten onderling ook al weer kleurverschillen tussen

een discussie zonder einde denk ik, op een nieuwe munt kan je soms kleurnuances hebben die onstaan door de krachten in het metaal van het persen die je met 1 keer zacht opwrijven al teniet doet

marcel001
Volledig lid

Niet al het moois ligt in de grond!

« Antwoord #3 Gepost op: 25 Maart 2005 - 16:20:30 »

Laatst heb ik een "tumbler"aangeschaft dit is een soort kleine wasmachine gevult met kleine schijfjes RVS waaraan je WC-eend blauw en afwasmiddel toevoegt,dan 2 uurtjes laten draaien en je munten/sieraden zijn weer perfect schoon Grin

Cillit Bang heb ik ook geprobeert maar het resultaat is waardeloos Sad

Groetjes Marcel Grin
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #4 Gepost op: 26 Maart 2005 - 10:25:00 »

en authentiek versleten, de munten bedoel ik dan.?
Het lijkt mijn mishandeling van munten, misschien om vervalsingen ëcht"oud te laten lijken?
In wc-eend blauw zit dacht ik "mierenzuur", dat heet nu dacht ik (m)ethaanzuur ? mvg A Undecided

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
marcel001
Volledig lid

« Antwoord #5 Gepost op: 26 Maart 2005 - 12:40:01 »

Hoi Aurelianus wat bedoel je precies?De muntjes worden mooi schoon hoor!En lopen geen met het oog zichtbare beschadegingen op  Grin Op het etiket van wc/eend staat niet de preciese samenstelling Smiley

Groetjes Marcel Wink
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #6 Gepost op: 26 Maart 2005 - 17:17:37 »

Dag marcel001,
met zuren verwijder je altijd de patina, de echtheidsgarantie zal ik maar zeggen.
Het werkzame (zure) bestanddeel is mierenzuur, kan ook koper aantasten.
Soms wordt een munt dus "schoon" door een (heel dun) laagje weg te halen, zo houd je minder munt over.
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
marcel001
Volledig lid

« Antwoord #7 Gepost op: 26 Maart 2005 - 17:30:04 »

Die gegevens zijn juist Wink Oude munten met een mooie patina kun je beter niet reinigen vind ik persoonlijk Grin Ik gebruik mn tumbler ook alleen bij munten die niet kostbaar zijn en natuurlijk bij euromunten en sieraden Smiley

Groetjes Marcel Grin
« Laatste verandering: 26 Maart 2005 - 17:31:56 door marcel001 » Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: