Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 08:56:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: type 3Rr Mi / héééél klein muntje / /radius kz. Sol  (gelezen 2780 keer)
Zina
groentje
*

geen smurf

« Gepost op: 25 Maart 2005 - 13:53:37 »

Hallo, ik ben Zina. Ben speciaal lid geworden omdat ik een metaaldetector heb en een heel raar muntje nu. Ik vond deze week toevalllig dat muntje, ik kon alleen voelen dat het metaal was tussen de zandkorrels, was eigenlijk naar iets groters op zoek. Iemand zei dat dit een romeins muntje is en heeft hem voor mij gescant. Volgens mij is ie maar 1 centimeter. Veel te klein voor romeinse munten dus ik zet hem in onbekende munt.
« Laatste verandering: 21 Mei 2005 - 06:51:55 door aurelianus » Gelogd
gantois321
full lid

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #1 Gepost op: 25 Maart 2005 - 15:32:00 »

Hallo Zina

Er bestaan wel Romeinse stukken van ongeveer 10mm, 1 cm dus.
Deze is duidelijk ook uit de Romeinse tijd en wel zo rond 270 Nch of iets later.
T'is een zogenaamde "barbaarse imitatie" een munt op een Romeinse antoninianus geinspireerd, maar clandestien uitgevoerd. Een soort vervalsing dus.
Uw munt dient hier geplaatst te worden : http://www.muntstukken.be/forum/index.php?board=47.0

En daar zal je al veel kunnen leren over dit type munten.
Gladius
full lid

Geslacht: Man

Detektoramateur

« Antwoord #2 Gepost op: 25 Maart 2005 - 15:45:32 »

Grappig, inderdaad een barbaartje type II naar Tetricus I, II of Victorinus. Kz. lijkt Sol. Vergelijk de Kz. maar eens met de avatar van Goodies.

DAMNATIO MEMORIAE
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #3 Gepost op: 26 Maart 2005 - 08:46:44 »

Dag Zina
Welkom op dit forum met een interessant muntje.
Gladius heeft gelijk  ik denk opde kz. "Sol met zweep" te zien.
Er staat een kruisje op, zou dat verwijzen naar het Christelijk geloof?
Aan de voorkant lijken driehoekjes te staan als pseudo opschrift,
ik heb dat eerder gezien, maar waar?
mvgr A  Smiley
Kun je de munt precies meten, Zina?
Het kan een minimus: 10 - 6 mm of een minisimus zijn <6 mm
« Laatste verandering: 26 Maart 2005 - 08:59:00 door aurelianus » Gelogd

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
gantois321
full lid

« Antwoord #4 Gepost op: 26 Maart 2005 - 11:43:43 »

Hallo Aurelianus,

Hier het muntje waar ook driehoekjes stonden als belettering : http://www.muntstukken.be/forum/index.php?topic=12742.0;prev_next=prev

Wat betreft het kruisje : ik denk niet dat in deze periode kruisen werden gebruikt (op munten) ter symbool van het Christelijk geloof, maar dat dit eerder het XP christogram (Chi -Rho in hoofdletters = beginletters van wat vrij vertaald "Christus Koning" wil zeggen)was dat werd gebruikt. Op laat Romeinse munten 4-5° eeuw beginnen we wel kruisen te zien, maar ook, en ik weet natuurlijk niet of het een met het ander te zien heeft, veel eenvoudigere (een kruis is niet zo moeilijk uit te snijden als afbeelding op een munt) en minder gedetailleerde afbeeldingen dan de vroegere Romeinse munten.
Het kruis op deze munt kan natuurlijk wel geinspireerd zijn op het XP symbool, waarvan de stempelsnijder van deze munt dan enkel deze kruisvorm heeft overgehouden.
Overigens : Heeft iemand een overzicht van wie de Christelijke Keizers waren?
Zina
groentje
*

geen smurf

« Antwoord #5 Gepost op: 26 Maart 2005 - 15:13:30 »

Ik snap er nog niet veel van. Jullie zijn wel ingewikkeld bezig zeg. Dus een romeinse munt en dus ook echt dus uit de tijd ? wie is sol en waarom een zweep? ik dacht dat hij een vlaggetje vasthield..

Het muntje is bijna 1 cm. Beter kan ik het niet zien. Is het plaatje goed zo?
gantois321
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 26 Maart 2005 - 16:19:23 »

Het is niet echt een officiele Romeinse munt, ttz zeggen, uitgegeven door de officiele instanties.
Ze is wel gebaseerd OP een officiele Romeinse munt en gemaakt door semi-professionele ateliers. In gebieden van het Romeinse Imperium waar een tekort aan officiele munt heerste, dit is wat algemeen wordt aangenomen momenteel. maar lees eens een beetje wat hier allemaal al op t'forum staat over deze "barbaarse imitaties" en je zal al veel wijzer worden.
De munt is wel ECHT uit de ROMEINSE TIJD hoor.
Scan trok op niet veel, heb ik even herdaan.
Nu blijkt ook dat wat Aurelianus voor een kruis aanzag eerder een X zal zijn, van PAX AVGG
dus is de figuur op de achterkant misschien wel eerder Pax ipv Sol

PS : pax en sol zijn Romeinse goden
Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #7 Gepost op: 26 Maart 2005 - 16:29:31 »

Hallo Zina,

Valt wel mee met dat ingewikkelde hoor. we gebruiken graag vaktermen, want dan heb je minder te typen. Jouw muntje is erg interessant en met de informatie die je hebt gekregen weet je een heleboel over het stuk.

Jouw muntje is niet Romeins, maar heeft wel met de Romeinen te maken.

In de tijd waarin je munt is geslagen (rond het jaar 270 volgens Gantois) was het Romeinse rijk nog steeds een wereldmacht. Zo iets als de VS nu. Over heel Europa (en zelfs een beetje er buiten) waren de Romeinse munten te vinden, ook in gebieden die niet door de Romeinen veroverd waren. Overal was behoefte aan Romeinse munten, want die werden overal geaccepteerd. De diverse stammen in de grensgebieden maakten hun eigen munten, naar het voorbeeld van de Romeinse munten. Alleen hun techniek was niet zo goed als die van de Romeinen en de Romeinse symbolen en letters waren vaak vreemd voor ze. Het effect was een beetje als dat van een klein kind dat een plaatje overtekent: het wordt steeds slordiger en onherkenbaarder. Alleen als je het voorbeeld kent zie je wat er bedoeld is. Deze munten heten barbaarse imitaties en jouw munt is er een van.

Je munt is volgens Gantois een imitatie van een Romeinse Antoninianus. Het figuurtje met het "vlaggetje" is volgens Gladius en Aurelianus de god van de zon, Sol. Ik weet niet waarom hij een zweep vasthoudt, maar volgens mij wordt sol gezien als de paardenmenner van een zonnewagen, wat die zweep kan verklaren. Die is dan om de paarden aan te moedigen. Achter het figuur staat een kruis. Die heeft misschien wat met de christelijke godsdienst van doen.

Op de voorzijde ziet Aurelianus driehoekjes staan. Hij denkt dat de stempelsnijder evenveel van romeinse letters snapte als jij van chinese karakters en dus gemakshalve maar wat driehoekjes heeft gemaakt.

Blijf vragen stellen, Zina!

Peter
« Laatste verandering: 26 Maart 2005 - 23:15:27 door Figleaf » Gelogd

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Zina
groentje
*

geen smurf

« Antwoord #8 Gepost op: 08 Mei 2005 - 14:28:14 »

Hoi allemaal,

sorry dat ik zo lang ben weggeweest. Ik was deze zelf begonnen en intussen is er een heel verhaal bijgekomen ! bedankt "figleaf"  voor de uitleg, dat moet hier zo te zien, sjiek! dus mijn muntje het is dus echt een muntje uit die tijd, dat snap ik nu. Het komt uit een dorp ergens, niet van de romeinen zelf dus. Ik weet helemaal niets van oudere munten nog, ik spaar Wilhelmina en Juliana en de laatste tijd vind ik genoeg daarvan. Vandaag is het slecht weer zodat ik nu achter de computer zit. Mijn muntje is dus overgenomen van een romeinse munt. Maar waarom is het muntje dan zo klein was mijn vraag (dacht ik) want ik had wel eens romeinse munten gezien dus. Die groter waren. Dit lijkt echt op een kabouter-munt zeg maar

hoihoi, Zina
Goodies
full lid

-

« Antwoord #9 Gepost op: 08 Mei 2005 - 16:21:03 »

hoi @Zina, welkom terug nogmaals. Ik had gezien dat je intussen die andere zeer kleine barbaarse imitatie munt bovenin hebt gezet met je reactie daar.. je bent aardig bezig hier !

Voor de minder oplettende lezertjes.. klik die andere kleine minimus voor een muntje van hetzelfde formaat als deze, dwz ook onder 10mm.
Zina
groentje
*

geen smurf

« Antwoord #10 Gepost op: 12 Mei 2005 - 13:30:59 »

Goodies, die van mij is wel mooier en duidelijker dan die andere vind ik. En wie is nu de keizer op mijn muntje ?? Gladius had gezegd Victorinus of Tetricus, welke is het nu ? en waar let je dan op om dat te zien ?

p.s. bedankt voor het plaatje-truukje !
Goodies
full lid

-

« Antwoord #11 Gepost op: 12 Mei 2005 - 15:11:58 »

Hoi Zina, je vroeg de keizer op bovenstaande munt. Dat is lastig te bepalen. Zoals gezegd, dit muntje is geen officieele romeinse munt, dus de keizer is dezelfde als die op het muntje stond dat toevallig is gebruikt als model. En welke is dat nu geweest... Deze munt laat in elk geval een keizer met een baard zien, met stralenkroon. Dan is het.. Gallienus, Postumus, Victorinus, Quintillus, Claudius II of Tetricus I ! Eerst vallen Gallienus en Postumus af, want van die keizers bestaan, voor zover we nu weten, geen barbaarse imitaties. Ik vind zelf dat het portret doet denken aan Tetricus I, omdat het gezicht in een rechte lijn naar onder afloopt, dat zie je bij meer portretten van deze keizer. Maar het zou ook heel goed Victorinus kunnen voorstellen.  Claudius II valt denk ik af, want zijn baard is korter en de kop minder bol. Ik denk nu.. Tetricus I.

Smiley
gantois321
full lid

« Antwoord #12 Gepost op: 12 Mei 2005 - 15:44:45 »

Goodies :
Waarom zouden er van Postumus geen barbaarse imitaties bestaan?
Deze (barbaarse) imitaties zijn namelijk zo typisch en talrijk voor de heersers van het "Gallische Rijk".
Daarvan was Postumus de eerste keizer dus zullen er zeker wel barbaartjes bestaan naar zijn voorbeeld, enfin, dat zou bijna toch niet anders kunnen, dacht ik.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #13 Gepost op: 12 Mei 2005 - 16:09:17 »

Ik noemde het als ervaringsfeit (we hebben nog niets gezien), geen zekerheid-noodzakelijkheid. De verklaring zou ik niet weten, Antoniniani komen eenvoudig niet voor, op dit forum en ook niet op internet. Wel een paar sestertii en dubbele sestertii. Ik meen dat aurelianus een keer heeft geopperd dat Postumus genoeg kleingeld sloeg, er was dus geen aanvulling nodig. Maar dat is een ideetje, geen feit.

Ik citeer nog even een nieuwe bron, vooral in verband met de gemelde reference (bibliografie)..

`The most frequently imitated prototypes are of the Gallic emperors the Tetricii (270-273), Tetricus I and his son, Tetricus II. The next most frequent are those of Claudius II (270), especially the posthumous issue with the altar reverse, and Victorinus (268-270). Imitations of Postumus antoninianii are scarce, although imitations of his large bronzes (such as the double sestertius) are relatively common. Other uncommon to rare types in order of frequency are Gallienus, Quintillus, Probus, Aurelian, and Tacitus.´

Reference
Numismatic Notes and Monographs number 112. "Barbarous Radiates": Imitations of Third-Century Roman Coins", 1949, by Philip V. Hill, published by the American Numismatic Society

Linkje was.. http://www.explore-money.com/currency/B/Barbarous_radiates.html
aurelianus
Moderator
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #14 Gepost op: 12 Mei 2005 - 17:10:31 »

Ik heb van Postumus munten gezien met een uitermate "barbaars" uiterlijk deze waren groter dan de normale radii, maar veel kleiner dan de dubbele sestertii, ze werden dupondius genoemd bij die handelaar en die had er een 40 tal, het was een Belgische vondst.
Helaas heb ik geen van deze munten in mijn bezit, noch heb ik daarvan een afbeelding.
Ook bestaan er sestertii van P. die er heel barbaars uitzien
mvg A  Smiley

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: