Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 08:54:55 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 1 gulden 1737  (gelezen 1948 keer)
bohemen
nieuw lid
**

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 24 Maart 2005 - 18:13:48 »

Hallo, is er iemand die de waarde en eventueel het latijnse opschrift van deze munt kent?
Bestaat er  een catalogus van Nederlandse provinciale munten?
Dank u.
yoda
Senior lid

quaerite et invenietis

« Antwoord #1 Gepost op: 24 Maart 2005 - 18:32:30 »

HAC NITIMVR HANC TVEMUR
Op haar steunen wij, haar beschermen wij

er zijn de catalogussen van zonnebloem, zilver 2 delen en koper 1 deel

deze gulden uit holland doet in zf zo'n max 22,50 en in fraai max 17,50 euro ( catalogus prijzen dus gerealiseerde prijzen zijn vaak lager )

Figleaf
Beheerder
full lid

Eerst het boek, dan de munt.

« Antwoord #2 Gepost op: 24 Maart 2005 - 18:34:15 »

De dame op de munt is Pallas. Ze heeft een staaf of speer in de hand met een hoed er boven op. De andere arm rust op een bijbel die op een tafeltje staat. Die staaf of speer met hoed is een symbool van vrijheid (de hoed), die door waakzaamheid, (het wapen) wordt opgehouden (even terzijde, die speer of piek heeft de gulden aan zijn bijnaam piek geholpen). De bijbel syboliseert de godsdienst. Deze elementen vindt je terug in de legende HANC TVEMVR HAC NITIMVR: Deze beschermen wij, voor deze strijden wij. de eerste deze is de vrijheid, de tweede de godsdienst.

Om meer te weten van de "waarde" zal je de andere kant ook moeten plaatsen, want daar staat op voor welke provincie de munt is geslagen.

Peter

Een gedetermineerde munt heeft nieuw leven gekregen.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #3 Gepost op: 24 Maart 2005 - 18:36:42 »

Of stad. Kan ook Utrecht zijn, deze zie je veel..
bohemen
nieuw lid
**

Dit forum is het helemaal !

« Antwoord #4 Gepost op: 24 Maart 2005 - 20:19:02 »

Bedankt iedereen voor de informatie, hier de andere zijde.
yoda
Senior lid

quaerite et invenietis

« Antwoord #5 Gepost op: 24 Maart 2005 - 20:22:56 »

Mo(neta) ARG(enteus) ORD(inum) FAED(eratarum) BELG(icarum) D(ucatus) GEL(ria)  ET C(omitatus Z(utphainia)
zilveren munt van de Staten der Verenigde Nederlanden Hertogdom Gelre en graafschap Zutphen

Mooi muntje hoor  Grin

waarde is voor deze hetzelfde als die van holland
« Laatste verandering: 24 Maart 2005 - 20:36:04 door yoda » Gelogd
Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #6 Gepost op: 24 Maart 2005 - 20:30:31 »

Gekroond wapen van de Republiek: een klimmende leeuw (kracht) met zwaard (weerbaarheid) en pijlenbundel (samenwerking). De legende is MOneta:ARGentum:ORDinarii:FOEderatum:BELGii:Ducatus:GELriae.&CZ (Zilveren munt naar de wetten van de statenbond van de Nederlanden hertogdom Gelderland enzovoorts). KM catalogus (KM65.5) geeft de volgende dollarwaardes:

zg 8.00 f 17.00 vf 30.00 ef 50.00

Ben wel benieuwd hoe de lokale bronnen zich hier tegenover verhouden.

Peter
« Laatste verandering: 24 Maart 2005 - 23:16:36 door Figleaf » Gelogd

Goodies
full lid

-

« Antwoord #7 Gepost op: 24 Maart 2005 - 22:58:07 »

KM is goedkoop. In Nederland is zo'n Gelderse gulden in deze kwaliteit (minstens) 40-50 euro waard. Ze zijn niet zeldzaam, maar je wilt er toch minstens eentje..

Deze van mij komt uit West-Friesland.. MO ARG ORD FOE BELG WESTF. Zilvergeld van de federatie tussen West-Friesland en Belgica  Grin
« Laatste verandering: 24 Maart 2005 - 23:29:45 door Goodies » Gelogd
Figleaf
Beheerder
full lid

« Antwoord #8 Gepost op: 24 Maart 2005 - 23:19:25 »

Interpretatie Yoda van latijnse tekst hoogstwaarschijnlijk beter dan de mijne. Zit hier even zonder mijn boeken dingen uit mijn hoofd te doen. Alleen FOE, niet FAED.

Peter

RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #9 Gepost op: 24 Maart 2005 - 23:25:35 »

Of stad. Kan ook Utrecht zijn, deze zie je veel..

Nog even iets rechtzetten:
De STAD Utrecht heeft alleen kleingeld geslagen. Grotere munten zijn altijd van de PROVINCIE Utrecht!
Rob Kooy
« Laatste verandering: 24 Maart 2005 - 23:27:33 door RobKooy » Gelogd

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
Goodies
full lid

-

« Antwoord #10 Gepost op: 24 Maart 2005 - 23:44:39 »

@RobKooy U heeft gelijk, het echte stadsgeld van Utrecht is van (veel) eerder datum. Heb wat historische achtergronden opgezocht:

In de middeleeuwen was er natuurlijk de Utrechtse muntslag van de bisschop. De provincie Utrecht bestaat sinds 1375: de Stichtse Landbrief en de oprichting van de Staten van Utrecht. Toen was er nog geen provinciale muntslag, maar de provincie Utrecht bestond dus al. Na 1572 en de tachtigjarige oorlog brak een periode van relatieve autonomie (en muntslag) aan. Deze vond uitsluitend plaats volgens het voorgeschreven muntbeeld van de provinciale staten. Na 1793 werden de provincies door de Fransen opgesplitst: er kwamen naar rivieren genoemde departementen. Utrecht werd verdeeld over drie departementen. De zelfstandigheid verdween geheel toen Lodewijk Napoleon in 1806 koning van Holland werd. Centralisatie nam toe, en Utrecht hield op als (zelfstandige) eenheid te bestaan.

Smiley etc. maar ik dwaal af.. guldens.. zucht..  mooi he? Undecided waren ze er nog maar, denk ik af en toe..
RobKooy (Overleden)
full lid

Met grote voorsprong het allerbeste muntenforum!

« Antwoord #11 Gepost op: 25 Maart 2005 - 00:10:57 »

@ Goodies:
Tot in 1793 zijn er nog koperen duiten geslagen op naam van de STAD Utrecht. Het traditionele muntrecht van de stad werd in januari 1578 bevestigd door Philips II. De muntslag van dat jaar vormt het begin van een grote reeks koperen oorden en duiten en klein zilvergeld. Het is opmerkelijk dat de provincie de muntslag van het kopergeld overliet aan de stad Utrecht.
(Bron: Handboek van het Nederlands Kopergeld, door D. Purmer en H.J. van der Wiel)
Rob Kooy

Helaas is Rob Kooy overleden en niet meer actief op ons forum, Namens het Muntenforum willen wij Rob Kooy bedanken voor de inzet van de afgelopen jaren hij was en is een enorme inspiratie voor vele verzamelaars.
yoda
Senior lid

quaerite et invenietis

« Antwoord #12 Gepost op: 25 Maart 2005 - 10:34:26 »

Interpretatie Yoda van latijnse tekst hoogstwaarschijnlijk beter dan de mijne. Zit hier even zonder mijn boeken dingen uit mijn hoofd te doen. Alleen FOE, niet FAED.

Peter

ja ik keek wel in de boeken met een duffe kop en we waren teglijke aan het typen  Grin
FOE idd maar opzich maakt het voor de betekenis niets uit

prijzen kunnen inderdaad wel eens flink afwijken tussen het land van herkomst en de andere landen, ook zie je dat in zeeland bv meer voor een zeeuwse munt wordt gegeven dan voor een utrechtse, zo ken ik mensen die echt alleen hun provincie sparen
aurelianus
full lid

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #13 Gepost op: 25 Maart 2005 - 14:58:22 »

Ja dat klopt, zo heb ik geen echte verzamelneiging bij zilveren guldens in het algemeen.
Hoewel ik toch altijd bij dit type gulden en de vroege van Willem I, het begrip ton (= 100.000 gulden) met guldens wil uitleggen. Deze generaliteits guldens wegen 10 gram, en het metrieke stelsel was nog niet ingevoerd?! 100.000 guldens is dus 100000 x 10g : 1000 g/kg= 1000 kg zilver dus!
Maar zo'n Gelderse gulden wil ik eventueel wel in mijn collectie!
mvgr A Wink

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

-

« Antwoord #14 Gepost op: 26 Maart 2005 - 18:22:46 »

Smiley Nog enige gegevens over de vondstmunt: de Gelderse gulden van 1737 werd geslagen onder verantwoordelijkheid van Muntmeester Johan Hensbergen (1731 - 1748) Het muntmeesterteken is: Paard op berg.

Bron: De Nederlandse Gulden - Gelderland, een pagina op de zeer informatieve website www.degulden.nl
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: