Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 08:50:58 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: ? type 2 / Radius laat  (gelezen 721 keer)
Togirix
Volledig lid

Geslacht: Man

Dit forum is het helemaal !

« Gepost op: 23 Maart 2005 - 21:46:07 »

Hoi

Volgens mij heb ik hier een barbaar typeII

Op de voorzijde zie ik een portret n.r. met een radius
En op de keerzijde gedeeltelijk nog een godin met links iets ronds in haar hand en rechts een speer.
Tevens zie ik nog enkele letter rechts van het portret.  Welke letter het zijn kan ik niet goed zien.
Volgens mij is de laatste letter een D?

gewicht: 1,1 gram
diameter: 12/13 mm.
materiaal: Brons
vindplaats: Noord Frankrijk.

Is het portret op de voorzijde Tetricus?
Wie heeft er aanvullingen/ verbeteringen?

Mvg. Togirix
« Laatste verandering: 10 April 2005 - 14:02:26 door aurelianus » Gelogd
Goodies
full lid

-

« Antwoord #1 Gepost op: 23 Maart 2005 - 22:02:41 »

Neusje van de zalm, dat portret.

Je ziet staan: HvD

Geweldig.  Cool omschrift voorkant: die A in AVG is niet weg wegens de rand, er staat echt H. A open dus. En een omgekeerde G.. Resultaat een gespiegelde  D. Zie ik dat alles nu goed ? Deze munt is een prachtige illustratie van mijn theorie met betrekking tot de letter-transformaties. De analfabeet ziet de voorbeeld-letter en vergeet de details, zoals (blijkbaar!) de orientatie en grootte van de letters.

Overigens ik denk.. Claudius Gothicus dit keer. Portret en ik zie IV links.
Togirix
Volledig lid

« Antwoord #2 Gepost op: 23 Maart 2005 - 22:44:41 »

Hoi Goodies

Zou goed kunnen wat je schrijft over die D . Ik zal de munt nog eens goed bekijken.
Bedankt
Het is zeker een mooi portret Cheesy ben er erg blij mee.

Togirix
gantois321
full lid

« Antwoord #3 Gepost op: 24 Maart 2005 - 11:03:38 »

Beste Togirix :

Ik zie bijna niks van de achterkant, behalve een soort grote C linksonder. Letter, schild?
Is het mogelijk iets verder schoon te maken en een nieuwe scan te plaatsen?

Wat betreft hoe analfabeten letters zien en copieren (dus zonder respect van de grootte onderling en de details) : daar moet zeker studie naar gedaan zijn. Niet in betrekking tot deze munten natuurlijk, maar actueel, ttz : studies betreffende analfabeten uit ons tijdperk : hoe die mensen hun perceptie van letters is en hoe ze ze interpreteren. Wij zouden wel eens kunnen bevragen/opzoeken wat die studies uitwezen, en alzo een beter idee krijgen hoe/waarom letters op barbaren  werden weergegeven.
Togirix
Volledig lid

« Antwoord #4 Gepost op: 24 Maart 2005 - 21:25:00 »

Hoi Gantois

Ze hem nog een paar dagen te weken leggen en hem verder schoonmaken. Ik denk niet dat ik er nog veel aan kan veranderen. Volgens mij is een groot deel van de keerzijde weggesleten Cry

Zal proberen nog een betere foto te maken. (zit zowat met mijn lens in de munt Grin) wie weet lukt het.

Met de munt in de hand is de C die jij noemt een gesloten C  dus een cirkel. Teven is zie ik ook een speer/ stok aan de rechterkant van de figuur. Deze speer/stok loop van links onder naar rechts boven. Hopelijk op de nieuwe foto wel te zien. Mogelijk heb je wat aan deze informatie.

In ieder geval bedankt tot nu toe.

Mvg. Togirix
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: