Muntenforum. Verzamelmarkt.nl
23 Mei 2012 - 08:46:01 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Forum   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: reinigen of weer vuil krijgen van 3 muntjes aub  (gelezen 850 keer)
marieken
Volledig lid

« Gepost op: 19 Maart 2005 - 14:10:20 »

Hallo,
Ja jullie zullen wel denken 'daar is ze weer met haar vreemde uitleg'. Ik ken alle termen niet, maar ik tracht het toch goed uit te leggen. Van die patina weet ik nog altijd niet wat het is, maar ik veronderstel dat het een vuil of zelfs groen laagje op een munt is die anders zou blinken, wat als slecht aanzien wordt. Correct me if I'm wrong.
Wel, zoals reeds in andere delen gezegd: ik heb drie muntjes gekocht en er eentje bij gekregen dat nog heel vies is, waarover reeds uitvoerig verslag in een ander onderwerp.
Maar die drie andere muntjes hadden een mooi laagje 'stof en aarde' en waren zo mooi egaal bruin, maar nu hebben ze blijkbaar onderweg naar mij tegen elkaar aangewreven en vertonen ze krassen die blinken in dat bruin en dat maakt ze echt heel lelijk. Wat doe ik daar nu mee. Voor mij is het namelijk gelijk of ze nu helemaal gaan blinken of helemaal bruin zijn, maar stofbruin met hier en daar op de hoogste punten krassen blinkend, dat kan voor mij niet.
Wie heeft ideetjes?
Ik heb ze trouwens al eens een nacht in gedem. water gelegd en dat veranderde niets, ook afkoken niet. Heb ze zelfs eens met vet ingesmeerd, ...Ja wat doet een leek zo allemaal om zijn muntjes mooier te maken...
Bedankt voor jullie reacties op voorhand al en tot lees
Marieken Embarrassed
aurelianus
full lid

Geslacht: Man

Een munt is tastbare geschiedenis! 160904

« Antwoord #1 Gepost op: 25 Maart 2005 - 10:25:04 »

Marieken,
Mogelijkheden:
- gewoon laten liggen is een optie, langzaam kleurt het koper weer donker in de krassen. Nadeel duurt lang.
- wrijf heel weinig zwavelbloem in de krassen een andere optie, sneller kleurt het koper weer donker in de krassen. Nadeel op andere plaatsen is het zwavelbloem als stof moeilijk te verwijderen.
* een aanvulling van twee schoon wrijven met vaseline, maat de munt vaak beter toonbaar.
Overigens is het het meest handig de muntjes afzonderlijk te verpakken, zodat ze niet over elkaar kunnen schuren.
mvg A  Wink

Met vriendelijke groeten en veel verzamelplezier! Aurelianus
Goodies
full lid

Geslacht: Man

-

« Antwoord #2 Gepost op: 25 Maart 2005 - 14:07:49 »

Citaat
Ja jullie zullen wel denken 'daar is ze weer met haar vreemde uitleg'. Ik ken alle termen niet, maar ik tracht het toch goed uit te leggen.

Hoezo ? Dit is heel duidelijk... Zit met hetzelfde probleem: soms fotografeer ik munten en als je er dan eentje uit je handen laat vallen dan krijg je hetzelfde. Ik heb wel geduld (mogelijkheid 1 dus die aurelianus noemde: ik steek ze gewoon terug in mijn muntenboek  Smiley)
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: